• Äldre 18 Aug 10:48
    20488 visningar
    4 svar
    4
    20488

    Kan barnet bli tvåspråkigt genom sporadisk kontakt med andra språk?

    Vårt barn har släktingar som talar svenska men ursprungligen har ett annat modersmål. Jag och min sambo kan endast väldigt lite av det språket, men vi hade ändå gärna velat att barnet lär sig det när hen är tillräckligt gammal för att börja prata. Min fråga är om det är lönt att släktingarna använder sitt modersmål när de kommunicerar med barnet trots att barnet bara träffar släktingarna kanske 2 gånger/ månad? Kommer barnet lära sig något när det är så sporadiskt eller blir det bara förvirrat? 

  • Svar på tråden Kan barnet bli tvåspråkigt genom sporadisk kontakt med andra språk?
  • Äldre 18 Aug 10:51
    #1

    Tror inte det funkar men däremot kan det vara en ide att de använder bägge språk. Tex nu om det vore engelska

    "Hej! Hello there Xx! How are you today? Hur mår du?"

    Så barnet hör och kanske börjar koppla ihop.

    Tror inte det kan lära sig "på vanligt sätt" när det är så sällan.

  • Äldre 18 Aug 13:59
    #2

    Det är för sällan gör att barnet ska få det som modersmål. Men för den skull är det ju ingen omöjlighet att barnet lär sig språket ändå. Jag tror ni kan göra mycket för att hjälpa barnet, tex videosamtal med släktingarna och att titta på barnprogram på det aktuella språket. Det kan även finnas bra appar, beroende på språk. Sen kan ni ju försöka ta reda på om det finns någon familj i närheten som talar språket. En sådan kontakt skulle ju göra det betydligt lättare för barnet att lära sig.

    Sen kanske ni har möjligheter att träffa släktingarna under någon lite längre period vid något/några tillfällen.

  • Äldre 1 Sep 16:20
    #3

    Finns det barnprogram på det språket? Till exempel på Youtube? Min fyraåring tittar nästan enbart på engelska klipp/filmer och började för något år sedan spontat säga färger, räkneord och andra lite enklare saker på engelska. Idag har vi ofta konversationer på engelska, och jag försöker att undvika att blanda språken (Om hon säger: Titta, en red car!" svara jag "Yes, it's a red car!", och ibland upprepar jag meningen på det andra språket, i detta fall svenska).


    Det kan nog bli lite svårare om barnet inte har någon i sin omedelbara närhet som kan bekräfta hennes andra språk.

  • Äldre 1 Sep 19:15
    #4

    Enskilda ord och uttryck, inte mer. Men det skadar säkert inte heller.

Svar på tråden Kan barnet bli tvåspråkigt genom sporadisk kontakt med andra språk?