• Mysanmarley

    SÅ osäker på mitt val

    Hej hej!

    Det är så att jag plussade på en sticka för ca 3 dagar sedan, blev såklart jätte glad men samtidigt fick jag en orolig känsla och jag vet att det här kommer låta SJUKT men det är så det är i min sits så jag väljer o skriva ut det endå för att få tips o råd, man är ju sällan ensam.

    Nr 1, jag är rökare och har rökt i ca 7 år (på tiden och sluta oavsett????) men jag blir verkligen en HÄXA om jag inte röker min morgoncigg, alltså hela min dag kan förstöras enbart för att jag tex inte haft cigg eller liknande, blir så jävla elak av mig allmänt bara, nu när jag plussade så rökte jag inte försen dagen efter, det känns så jävla fel men samtidigt vet jag inte om jag är redo för alla förändringar så drastiskt utan o bryta ihop, är ganska övertygad om att behålla men är väldigt förvirrad på samma gång. Är det konstigt att tveka på om man vill behålla pgr av rökning? Alltså att man inte känner sig redo o sluta röka eller är jag bara i en tillfällig kris? Vill ju inte att barnet tar skada. Samma sak med kaffe, tydligen får man bara dricka en kopp om dagen som gravid, jag dricker vanligtvis 3-4 men nu har jag hällt mig till 2 koppar om dagen efter jag plussa, men är fan inte redo att sluta med kaffet än heller ????????????

    Nr 2, jag har tagit melanotan varannan dag och har gjort det när jag ej vetat att jag är gravid, de vill säga i ca 5 veckor som gravid, är det någon som har erfarenhet av att det PÅVERKAR NEGATIVT på barnet? Jag vet att det finns risker men har inte hört om någon som faktiskt råkat illa ut, Är så jävla orolig att jag ska ha orsakat skada för barnet.

    Nr 3, jag har varit gravid förut och gjort abort osv och enligt sjuksköterskan var jag jätte fertil sa hon till mig när jag var där för en abort första gången, har verkligen haft lätt för att bli gravid och blev gravid när jag var 15 och märkte det först i vecka 22 och då var jag oxå tillsammans med en kvinnomisshandlande skitstövel så det var som gjort för att allt skulle gå åt helvete, min son bor idag hos sin pappa på heltid då han förbjöd mig att träffa honom och åren gick. Det låter hemskt när jag skriver det såhär men vill bara kortfattat förklara lite så jag kan få hjälp i min sits, självklart vill jag bygga upp kontakten med min första son som idag är 4 år men det är något som kommer ta år att bygga upp, är jag elak då om jag vill behålla ett nytt barn innan jag har mitt första barn? Det är så snurrigt allt det här alltså.. känner mig så hemsk som människa men jag var så himla omogen som 15 åring och kunde verkligen inte ta hand om mig själv eller ett barn då, idag är jag 20 och har mognat jäkligt mycket.

    Nr 4, jag är redan orolig för hur min kropp kommer se ut efter ja fött osv, jag har levt med sjukt dålig självkänsla o självförtroende hela livet och jag minns hur dåligt jag mådde sist, mina precis nyväxta fina tuttar blev helt hängiga (som 16 åring vart det jobbigt) och fick bristningar överallt som är kvar än idag, gick inte ut på ca 2 år efter min förra graviditet pgr av detta tills jag till slut fick mina tuttar fixade, nu har jag sillisar 450cc och är SJUKT orolig över hur dessa ska klara sig o va fina efter denna graviditet när dom redan värker o växer som fan trots att jag bara e i vecka 5, jag vill verkligen inte få samma depression som sist för det var hemskt. Någon som har haft sillisar och har erfarenhet eller kan berätta lite hur det kommer att vara efteråt och med amning osv?

    Sorry för många frågor men är såå förvirrad just nu, min pojkvän är mest glad och tycker jag är larvig när jag nämner saker som ovan.. såklart för det är ju inte han som måste sluta röka o dricka kaffe, kommer få hängiga bröst o se ut som en flodhäst utan det är ju jag så då är det ju lugnt (tycker han) men jag är på riktigt så nojig för det här att jag börjar tveka på att behålla för att jag inte kommer klara av att sluta röka cigg,dricka kaffe osv är det normalt o känna så här ens?? ????????????

  • Svar på tråden SÅ osäker på mitt val
  • Anonym (Tina)

    Dricka kaffe får man några koppar per dag enligt min barnmorska .Rökning är skadligt,bästa är att sluta helt.Ju mer man röker desto större risk.Varför tar du inte hand om ditt barn?En pappa har ingen ensamrätt för barnet.

  • annabellelee

    Nej, jag tycker ärligt talat inte att du låter redo för ett nytt barn. När du byggt upp kontakten med det första bsrnet har du mognaden som behövs. Sedan måste du vara redo att sluta röka, och du har redan rökt.

    Vänta tills du är redo att satsa på ditt barn.

  • Anonym (A)

    Precis som ovan säger så är det okej att dricka några koppar kaffe om dagen. Tror de rekommenderar 2-3 koppar men det beror på storleken och sen om du dricker annat med koffein/tein i som Cola, energidricka eller te. Angående rökning så kommer du bli erbjuden hjälp att sluta eventuellt trappa ner. Ju färre cigaretter du röker desto bättre. Kolmonoxiden i cigaretterna tas upp av blodet mycket lättare än syre och  jag har för mig att fostret tar upp det ännu lättare. 
    Hade jag varit i din sits hade jag försökt få en tid till barnmorskan för att prata om dina funderingar så snart som möjligt. Du verkar väldigt orolig över hur du och din kropp kommer att förändras och frågan är om du är redo att åsido sätta dig själv för att förbereda en ny människa för världen.?

  • Anonym (Nej)

    Jag tycker inte heller att du låter redo för barn. Se till att få ordning på ditt liv och din självkänsla först. De flesta är inte mogna när de är 20 år, varför har du bråttom?

    Att inte röka på morgonen får dig sur hela dagen och det är viktigare att din dag inte blir förstörd än att ditt barn blir välmående och friskt? Du lämnade ditt första barn med en misshandlande man istället för att ta hand om honom och nu ska du ha en till? Tycker du det själv?

Svar på tråden SÅ osäker på mitt val