Anonym (paddy) skrev 2018-09-16 19:27:15 följande:
Om hennes direkta ord är: jag vägrar göra dessa nämnda saker, utan förklaring varför.... Vad ska jag annars beskriva det med för ord?
Vi kan kommunicera, detta e trots allt första stora grejen vi stöter på som ett riktigt problem på över 10år?
Men som kille sitter jag inte direkt i ett förhandlingsläge?
Jag kan göra allt mellan himmel o jord utan att det gör någon skillnad?
Säg vad man vill men hade situationen varit omvänd så hade du sett mins 10 tjejer föreslå att kvinnan skaffar en älskare om killen inte levererar? Inte många hade låtit som du gör nu i tonen.
Jag känner mig hjälplös bara?
Jag gör allt i min makt utan att veta om det kommer göra någon skillnad, o det skrämmer skiten ur mig.
Vände mig mest hit för att dels få idéer jag själv inte tänkt på, dels för att se om andra upplevt samma sak o hur de hantera det?
Men vad är det för samtal ni har där hon måste ta i sådana kraftuttryck som "jag vägrar". Det är så främmande för mig att tala om sex på det sättet. Man undrar ju hur dessa saker är "nämnda". Det låter som att hon känner sig lite pressad och måste markera tydligt.
Jag fattar inte att du hela tiden säger att ni kan kommunicera. Varför vet du i så fall inte mer om hennes sexualitet?
Vad i hela världen menar du med att du "som kille inte sitter i förhandlingsläge". Hur kan du ens uttrycka dig som att det har ett dugg med förhandlingar att göra?!?!Dig blir man verkligen inte klok på.
Ja, det finns alltid de som föreslår älskare och älskarinnor, men det tror jag är en väldigt kortsiktigt lösning, som dessutom kan bli väldigt uppslitande. Jag ställer för övrigt samma frågor till kvinnor.
Jag förstår att du inte trivs i relationen om du inte känner dig älskad och jag förstår att du vill ha sex. Jag försöker bara få dig att förstå henne, innan du bestämmer dig för att lämna.
Det viktiga när man söker lösningar är att man försöker möta känslorna bakom. Om du inte förstår de bakomliggande känslorna spelar det ingen roll vad du gör.
Några råd.
Ta reda på hur hon känner inför erat sexliv och försök lämna tanken på dina behov just då och lyssna. Ta reda på om det skulle hjälpa henne med närhet som inte behöver ett leda till sex (om du nu kan tänka dig det) . Visa att du lyssnar och ser henne, ställ följdfrågor. Berätta att du inte kan låta bli att få stånd när ni är nära och ta upp att du inte kan rå för det. Fundera på hur ni ska göra när ni inte är synkade i lusten.
Fråga henne hur hon tycker ni ska gå vidare. Ta reda på om hon vill att ni ska hitta tillbaka, om hon vill ha lust och om hon vill jobba på er relation. Fundera på om ni kan möta varandra. Om inte, berätta att du inte kan tänka dig leva i relationen när du inte känner sig älskad och uppskattad.