• Äldre 8 Sep 16:01
    51940 visningar
    149 svar
    149
    51940

    Betala av bolånet

    Det har skapats lite trådar i ämnet innan och jag bidrar med ytterligare en. Mest för min egen skull. Möjligen att det även kan inspirera andra till att tänka mer ekonomiskt.

    Min plan:
    Helt enkelt att betala av hela mitt bolån och efter det vara helt skuldfri.

    Varför?
    Jo, att vara skuldfri borde ju rimligen låta en känna en betydligt större frihet där man inte är lika beroende av vad som händer i omvärlden eller ens egna liv. Tänk att inte behöva bekymra sig för vad Ingves&CO hittar på eller om ens inkomst förändras drastiskt. 

    Förutsättningar:
    Jag bor i en lägenhet som köptes i oktober 2017 för 3 475 000 kr. I den bor jag och min son som jag har varannan vecka. Vi bor utmed tunnelbanenätet i Stockholm och jag jobbar heltid. Dessförinnan bodde jag i en annan lägenhet som jag renoverade (inte själv) och sålde med några 100k i vinst. Parallellt sparade jag lite pengar och kunde således betala 2 000 000 i kontantinsats till min nuvarande lägenhet.

    Ni som har huvudet på skaft har alltså kunnat räkna ut att jag fick ta ett lån på 1 475 000 kr för att kunna köpa min nuvarande lägenhet. 

    Planen:
    Att vara helt skuldfri från mitt bostadslån 2023-04-25. Idag har jag 1 120 000 kvar i lån och om jag fortsätter amortera 20 000/mnd så kommer målet att vara uppnått.
    Givetvis förutsätter det här att inget drastiskt händer. Men att ha ett mål är bra början tycker jag. Tänk att möta våren helt skuldfri!!

    Nu tänker somliga säkert följande: Den människan måste antingen tjäna ohyggligt mycket pengar eller vara kriminell.
    Faktum är att inget stämmer. Det som gör att jag klarar av att amortera 20 000 kr helt själv är att jag jobbar extra varannan helg (på ett annat företag än det jag är anställd på till vardags) och att jag lever sparsamt.

    Jag läste i en artikel att gränsen för fattigdomsgränsen för 2018 kommer att ligga på 12685 kr. Det var en prognos ska tilläggas. Eftersom jag nu har bestämt mig för att betala av lånet på förhållandevis kort tid så har jag naturligtvis varit tvungen att skapa mig själv en enkel kalkyl i Excel för att få en överblick över intäkter samt utgifter. Och när jag drog genomsnittsutgifterna de senaste 8 månaderna så hamnade jag på 8630 kr. Då räknar jag med precis alla utgifter utom själva amorteringen då jag inte betraktar den som en regelrätt utgift.

    Efter att ha läst en del trådar som rör ekonomi så är det många som handlar om hur mycket man tjänar. Fokus enligt mitt tycke borde snarare ligga på utgifterna. Det går alldeles utmärkt att leva sparsamt. Jag kan ju lägga till att vi absolut inte lever på vatten och bröd, men å andra sidan köper vi inte en massa pizza och besöker snabbrestauranger som vissa tycker är en självklarhet. 

    Den 25/9 ska det betalas ytterligare 20 000 kr och jag ser väldigt mycket fram emot den 25e mars då lånet hamnar under miljongränsen. Här nedan finns min amorteringsplan. Jag hoppas folk blir inspirerade. Givetvis behöver man inte vara lika extrem som jag, vilket säkerligen skulle vara en samhällsekonomisk katastrof, men en liten tankeställare om att att är möjligt.



    Visst är det härligt att se den branta backen ner. Och jo, jag vet, kanske hade det gått lite snabbare att lägga motsvarande summa på indexfonder eller liknande som kanske kulle ge en brantare kurva ner. Men jag tänker såhär. Detta är en garanterad väg mot en lägre skuld. När bolånet är betald kan jag med gott samvete också ge mig in på börsen. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-26 21:44
    Nu kommer en lite uppdatering om amorteringsläget. Det har givetvis amorterats även denna månad och nu är lånet nere på 1040000. Speciellt i dessa oroliga börstider känns det bra att spara i sitt boende.
    Så larvigt skönt att gå mot ett tryggat boende då bostadskostnaden för varje månad sjunker.
    En intressant reflektion jag gjorde häromdagen är hur lite boendet kan kosta i relation till arbetade dagar. Utöver mitt ordinarie arbete har jag ett extrajobb varannan helg. Det ska poängteras att det är långt ifrån ett högavlönat extrajobb, men den inbringar tillräckligt för att täcka såväl månadsavgiften som låneräntan, försäkring och el.

    Tänk den friheten att bara behöva jobba fyra dagar i månaden för att bo.

  • Svar på tråden Betala av bolånet
  • Äldre 9 Sep 11:58
    #6
    Aumeå skrev 2018-09-08 17:48:03 följande:

    Jag tänkte först som ni, betala av allt, men sedan fick jag andra planer med livet.
    Har en nybyggd villa på 6 milj, har bara 1,95 milj i lån.
     boendekostnaden hamnar bara på ca 5000:- månad med värme, inga amortering och ingen fastighetsskatt ännu.enligt uträkning ska hyran vara 4500:- månad, men vet ännu inte totala driften på ett år.

    Istället för att leva sparsamt så har vi gått ner i tid, ibland ett ryck på jobbet och sedan reser mer,mer ledig tid, kommer ändå jobba till 67, så varför inte passa på o leva under tiden, hyran är ändå extremt låg om man jämför med en hyresrätt, nu är huset stort på 236 kvm. men får ändå över mycket efter lön när utgifterna är betalad.
    Har insett att man bara har ett liv, man reser på olika sätt beroende på vilken ålder man är i, varför inte uppleva dom alla, ha ett roligare liv med upplevelser och nya resmål o se framemot, 2-3ggr per år, samt full sommar semester.

    Tänker jag fel?


    Givetvis ska man resa och vara mer ledig om man känner för det och har förutsättningar för att göra det. I ditt fall är bolånet lågt i förhållandet av värdet. Jag drivs snarare av en oro över att det händer något väldigt oförutsett som drabbar en ekonomiskt. Därför vill jag eliminera så många utgifter för att vara bättre rustad i sämre tider. Kan bero på att jag är ensam med min son och av den anledningen skulle drabbas hårdare vid en exempelvis arbetslöshet eller långvarig sjukdom. Men återigen. Bara man har koll på läget och handlingsplaner vid oförutsedda händelser så får man göra som man vill!
  • Äldre 9 Sep 12:12
    #7
    Kjell2 skrev 2018-09-09 08:43:58 följande:

    Du kommer fortfarande vars beroende av omvärden pga bostadsrättsföreningen mm

    Är det vettigt att gå ner på låg omkostnader när du har barn? Vad kan du istället göra med pengarna?

    Du kommer binda väldigt mycket kapital i boendet, kan vara idé att ha annat kapital också. Kan bli svårt realisera vid behov.


    Du har helt rätt i att det alltid finns yttre omständigheter som ändå kan påverka ens ekonomi. När jag flyttade till min lägenhet valde jag bostadsrättsförening men omsorg och läste noga igenom föreningens årsredovisning ett par år tillbaka. Och nej, jag är absolut ingen ekonom, men det finns alltid ett par nyckeltal som är intressanta och som alla kan förstå. Det gör att du kan harva dig igenom relativt många årsredovisningar och få en god bild. 

    I mitt fall valde jag en förening som inte var belånad och som hade en god underhållsplan. Därför tänker jag att risken för att något extremt händer just på den fronten är tämligen låg. Sen finns det givetvis en teoretisk möjlighet att bopriserna förlorar mycket i värde. Men få är det bättre att ha förlorat pengar för sig själv. Skräckscenariot vore att bopriserna rasar ännu mer i värde och man är skyldig banken dessa pengar snarare än sig själv.

    Vad beträffar låga omkostnader med barn så tänker jag såhär. Ju yngre barnen är desto lättare är det att ha låga omkostnader. Nu kanske det är skillnad på barn och barn. Men min son har lika kul om vi tar med oss picknick och klättrar upp på ett berg i skogen någonstans som att åka till ett lekland. Samma sak med presenter. Små barn blir oftast glada för saker som är helt otippade. Generellt vad gäller aktiviteter och presenter så tror jag att vi föräldrar/vuxna utgår mycket utifrån våra egna förväntningar och ambitioner. Barn tänker oftast väldigt annorlunda. Vem har inte varit med om att en unge tycker att presentpappret varit roligare att leka med än själva presenten i sig.
  • Äldre 9 Sep 12:47
    #8
    Anonym (Absolut) skrev 2018-09-09 08:33:02 följande:

    Jag tycker att du gör rätt, men att säga att det går enkelt att leva på 8630 kr i månaden är att ta i. Om man räknar lite så inser man snabbt att du dessa månader antagligen inte haft några extraordinära utgifter, utan att allt tuffat på som vanligt. Rätta gärna min utgiftsberäkning om den är fel (har ju t.ex. ingen aning om vad din avgift till brf är).

    Ränta: 1500 kr

    Avgift: 2000 kr

    SL-kort: 800 kr

    Försäkringar: 500 kr

    El: 300 kr

    TV-avgift: 200 kr

    Mobil och internet: 500 kr

    Mat: 2000 kr

    Det ger 830 kr kvar till kläder, nöjen, resor utanför SL, barnets aktiviteter, presenter mm. Känns som att det räcker med att du och barnet behöver nya vinterjackor och skor så spricker den budgeten. Och ett biobesök för er två äter upp 25% av det ni har att röra er med varje månad. Så visst går det, men det förutsätter ju att ni dragit in extremt på sådant eller att din inkomst är större än 28630 kr efter skatt så du har ytterligare medel att leva på. Min bild är att det är betydligt enklare att leva fattigt när man vet att det finns pengar att ta av (buffert eller minska amorteringen) än att leva fattigt när man har stressen av att hela tiden ligga på gränsen. Bra för dig att du amorterar mycket, det tycker jag att du ska göra. Men jag håller nog med Aumeå att du kanske ska fundera på andra värden i livet också. Gå ner i tid de veckor du har ditt barn, hitta på roliga saker tillsammans, visa honom spännande platser osv. Det kan kanske vara värt att det tar något år extra att bli skuldfri.


    Du är inte alls långt från sanningen. Så här såg augusti månad ut.

    Ränta: 1650 exl ränteavdrag

    Avgift: 3103 och då ingår vatten, värme och bredband

    SL-kort: 414 kr (löneförmån genom bruttolöneavdrag)

    Försäkringar: 163 kr (jag har bara ett försäkringsbolag där allt är samlat. Dessutom ringer jag med jämna mellanrum och hotar med att byta bolag vilket pressar priserna.)

    El: 184

    Tv-avgift: 200 

    Mat 1628

    Mobil 145 (samma sak där. Ring och säg att du vill säga byta operatör så sänks avgiften omedelbart med 50 kr). Internet ingår som sagt  i avgiften.

    Fack/A-kassa: 347

    Förskola: 354 (delas med den andra föräldern och maxtaxan baserat på min inkomst gör att avgiften sänks ytterligare)

    Summa: 8188

    Kläder till mig själv köper jag inte alltför ofta. Mest för att det är tråkigt. Barnet måste det av naturliga skäl inköpas kläder desto oftare. Men som jag svarade till "Kjell2" så är små barn inte särskilt kräsna. Jag köper bara begagnat så långt det går och så länge han är glad och nöjd så fortsätter jag att köpa tröjor för 20 kr st och en vinteroverall för 100 kr (vilket jag faktiskt gjorde nu i september). En kvalitetsoverall som bara använts en säsong då föregående ägare bara hade den en säsong. Barn växer..

    Då finns det utrymme till att gå på bio någon gång, men återigen. Det går att hitta på en mängd andra saker som inte kostar pengar som är minst lika kul.
  • Äldre 9 Sep 15:55
    #14
    Kjell2 skrev 2018-09-09 12:50:24 följande:

    Vad ska du göra med alla pengar när du har amorterat bort lånet?


    Då kommer jag att börja äventyra mycket mer med min son som då blir 9. Resa, kanske gå ner i arbetstid och förhoppningsvis låta det finansieras av avkastningen på någon trevlig fond.

    Men det kommer givetvis dröja några månader efter att sista kronan är avbetalad. Man är inte rik bara för att man äger sin bostad.
  • Äldre 9 Sep 16:15
    #15
    Anonym (pappa) skrev 2018-09-09 13:29:15 följande:

    Har du helt obundet bolån? Hur har du räknat på den amorteringen? Hur går räntan? Vill banken ha ränteskillnadsavgift för att du löser lånet tidigt? 


    Nej ursprungslånet delade jag upp i två lika delar, varav den ena delen var rörlig och den andra bunden i 5 år. Det rörliga lånet kommer att vara avbetalt i april 2020 och den sista halvan som är bunden till november 2022 kommer jag avsätta motsvarande summa som jag gör idag på det rörliga. Det är också av säkerhetsskäl. Jag räknar med att räntan inte far iväg alldeles för mycket de närmaste två åren och skulle den göra det så är halva lånet säkrat på 1.83% och det andra lånets eventuella räntehöjning parerar jag genom amortering. 
    Så det blir inte tal om att lösa lånet i förtid.
  • Äldre 13 Sep 18:22
    #18
    Anonym (PEZ) skrev 2018-09-12 23:31:48 följande:

    Jag har fonder som troligtvis kommer generera 100 000kr per år i snitt på 10 år om inget oförutsett händer.

    Jag är lite i valet och kvalet om man ska amortera varje å eller flytta det till rändebärande och amortera av efter 10år eller om räntan går upp.


    Det är ju det som är frågan. 100k är väldigt bra. Min "säkra" amortering uppgår till ca 240k/år. Det skulle säkert gå fortare att låta pengarna jobba själva på börsen. Men jag är alldeles för feg, trots att historiken påvisar att det på lång sikt lönar sig. Men det förutsätter att man inte rör pengarna på minst 5 år, helst 10. Min plan är att amortera av allt på ca 4 år. Då ökar risken betydligt.
  • Äldre 15 Sep 13:29
    #20
    Anonym (PEZ) skrev 2018-09-15 10:41:36 följande:

    Från var kommer dina 240k per år är det avkastning eller enbart från lön?

    Mina fonder har arbetat och genererat pengar, jag kör bara högrisk och gjort flera år.

    Sparar dock inte mer än vad man behöver i fonden utan lägger på konto som buffert ifall det skulle gå ned ett par år.

    Jag skulle kunna forstätta köra högrisk om fonden nåt en miljon men då det gått upp mycket i flera år, kan gå ned och man måste någon gång börja flytta avkastningen så är det bra att göra det vi en satt gräns.

    Säg att jag går 150k utöver målet så hade jag som plan att flytta 100k och låta 50k ligga kvar i fonden.

    Men jag tror det är bättre att flytta dom pengarna det ger ett utmärkt kaptial på bara ett par år, pengar att använda till amortering den dagen räntan skjuter i höjden.

    Eller att kompensera med om jag måste sälja billigare pga marknaden har gått  ned.


    240k är löneintäkter (20000×12). Det talas nu om att högkonjunkturen håller på att peaka. Samtidigt som man menar att räntorna så sakteliga ska upp med början i höst. Det är förvisso lite motsägelsefullt, men kan Trump bli president och England gå ur EU så tror jag att allt är möjligt. Därför vill jag bli fri från så många utomstående faktorer som möjligt som kan påverka min ekonomi.
  • Äldre 20 Sep 05:34
    #21

    Fick ett infall och frångår min plan om att strikt amortera 20 000 per månad. Denna månad ska det amorteras 60 000. Det blir på bekostnad av mitt buffertsparandet. Men å andra sidan innebär det att jag vid december månads amortering kommer ner till exakt 1 000 000 kr i bolån. Det nya året börjar således med att bolånet kommer att hamna på ett 5 siffrigt belopp.

    Mycket peppande och inspirerande. Dessutom kommer hela lånet vara avbetalt några månader innan plan. Tjohoo! Alla borde ta chansen om de hade möjlighet att amortera mera. Sån härlig känsla att se lånet bli mindre och mindre för varje månad.

  • Äldre 26 Oct 22:00
    #24

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-26 21:44

    Nu kommer en lite uppdatering om amorteringsläget. Det har givetvis amorterats även denna månad och nu är lånet nere på 1040000. Speciellt i dessa oroliga börstider känns det bra att spara i sitt boende. 

    Så larvigt skönt att gå mot ett tryggat boende då bostadskostnaden för varje månad sjunker. 

    En intressant reflektion jag gjorde häromdagen är hur lite boendet kan kosta i relation till arbetade dagar. Utöver mitt ordinarie arbete har jag ett extrajobb varannan helg. Det ska poängteras att det är långt ifrån ett högavlönat extrajobb, men den inbringar tillräckligt för att täcka såväl månadsavgiften som låneräntan, försäkring och el. 

    Tänk den friheten att bara behöva jobba fyra dagar i månaden för att bo.

Svar på tråden Betala av bolånet