• Äldre 9 Sep 12:06
    3357 visningar
    17 svar
    17
    3357

    Borde jag testa mig?!

    Hallå! Jag har en liten fråga till er!

    Jag är en ung kvinna i 20årsåldern och har än så länge bara haft sex med två personer; mina två ex. Har haft sex utan kondom med dem flera gånger under våra förhållanden, men eftersom att de båda var oskulder när jag träffade dem, undrar jag om der är möjligt för mig att ha fått några kpnssjukdomar ändå? Har inte märkt något konstigt men vet samtidigt att alla könssjukdomar inte har synliga symptom. Borde jag testa mig ändå? Och isåfall för vad?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Borde jag testa mig?!
  • qfnafn­jf
    Äldre 9 Sep 12:41
    #1

    Har du bevis på deras oskuld?

  • Anonym (SD 2018)
    Äldre 9 Sep 12:54
    #2

    Även om förhoppningen är att man ska kunna lita på månniskor så är det inte så att det går alla gånger.

    #förändringpåriktigt

  • Äldre 9 Sep 13:03
    #3

    Haha, nej, det vet jag inte heller hur jag skulle kunna få bevis för. Men vi var 15 och 16 år så jag litar på dem.

  • qfnafn­jf
    Äldre 9 Sep 17:25
    #4
    ihaousfm skrev 2018-09-09 13:03:51 följande:

    Haha, nej, det vet jag inte heller hur jag skulle kunna få bevis för. Men vi var 15 och 16 år så jag litar på dem.


    Och så vips får man reda på mer info om din bakgrund som man inte ville veta. Så bara för man är ung så kan man inte få en sjukdom första gången?
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 9 Sep 17:27
    #5

    Jag har resonerat som du och är inte orolig. Men du kan ta vaccin mot hpv för att vara säkrare i framtiden och eftersom det inte är försent för att ta det för dig. Jag har gjort det.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 Sep 17:27
    #6

    Du borde testa dig du kan inte lita på att dom är oskulder till 100 %. Hellre testa en gång för mycket än för lite

  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 Sep 17:30
    #7
    Anonym (Tjej) skrev 2018-09-09 17:27:10 följande:

    Jag har resonerat som du och är inte orolig. Men du kan ta vaccin mot hpv för att vara säkrare i framtiden och eftersom det inte är försent för att ta det för dig. Jag har gjort det.


    Hpv är ett virus, ingen könssjukdom. Vaccinet hjälper till att förhindra cellförändringar orsakat av hpv virus. Det finns inget vaccin mot sjukdomar, ts kan fortfarande få en könssjukdom som klamydia eller annat otrevligt.
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 9 Sep 17:38
    #8
    Anonym (Ja) skrev 2018-09-09 17:30:00 följande:

    Hpv är ett virus, ingen könssjukdom. Vaccinet hjälper till att förhindra cellförändringar orsakat av hpv virus. Det finns inget vaccin mot sjukdomar, ts kan fortfarande få en könssjukdom som klamydia eller annat otrevligt.


    Ja det vet jag men cancer i livmoderhalsen är väl en sjukdom... den orsakas av hpv-virus via cellförändringar.

    Kondom skyddar mot könssjukdomar som klamydia men inte mot hpv. Hpv bär de flesta på men har man inte legat oskyddat med någon som inte är oskuld är det inte försent att vaccinera mot det. Har man det så är det stor risk att man redan är bärare och då är vaccinet meningslöst. Det är därför man ger det till barn och inte till vuxna. Men det är inte meningslöst för TS fast hon är vuxen.
  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 Sep 18:02
    #9
    Anonym (Tjej) skrev 2018-09-09 17:38:45 följande:

    Ja det vet jag men cancer i livmoderhalsen är väl en sjukdom... den orsakas av hpv-virus via cellförändringar.

    Kondom skyddar mot könssjukdomar som klamydia men inte mot hpv. Hpv bär de flesta på men har man inte legat oskyddat med någon som inte är oskuld är det inte försent att vaccinera mot det. Har man det så är det stor risk att man redan är bärare och då är vaccinet meningslöst. Det är därför man ger det till barn och inte till vuxna. Men det är inte meningslöst för TS fast hon är vuxen.


    Men ts frågade om könssjukdomar inte virus. Det är inte försent att vaccinera sig mot det även om man legat med någon som bär viruset. Hpv virus läker oftast ut av sig självt och då kan man fortfarande förhindra ny uppkomst av hpv virus till nästa gång man ska ha sex genom att vaccinera sig. Det ger ett skydd på ca 70 % mot hpv alltså inte fullt ut. Hpv är den vanligaste orsaken till cellförändringar i livmoderhalsen men man kan fortfarande få cellförändringar i livmoderhalsen som inte är orsakat av något virus.
  • Äldre 9 Sep 18:47
    #10
    qfnafnjf skrev 2018-09-09 17:25:29 följande:

    Och så vips får man reda på mer info om din bakgrund som man inte ville veta. Så bara för man är ung så kan man inte få en sjukdom första gången?


    Kan ni komma med något konstruktivt? Finns ingen vits för mig att sitta och försöka klura ut vidare mina ex talar sanning eller ljuger. Klart jag litar på dem. Min fråga var; tycker ni jag ska testa mig och i så fall hur?
  • Äldre 9 Sep 18:49
    #11

    Okej, tack för era svar!! Om jag testar mig, vilka sjukdomar borde jag testa mig för? Finns det tester som testar flera olika eller måste jag ta liksom 10 olika test?

  • Äldre 9 Sep 18:49
    #12

    Jag har testat efter/under varje ny partner

  • Äldre 9 Sep 18:51
    #13
    ihaousfm skrev 2018-09-09 18:49:02 följande:

    Okej, tack för era svar!! Om jag testar mig, vilka sjukdomar borde jag testa mig för? Finns det tester som testar flera olika eller måste jag ta liksom 10 olika test?


    Gå till en ungdomsmottagning och säg att du vill testa dig. Då testar det allt.
  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 Sep 19:32
    #14
    GAndrea skrev 2018-09-09 18:51:05 följande:

    Gå till en ungdomsmottagning och säg att du vill testa dig. Då testar det allt.


    Nej ungdomsmottagningen testar inte allt, bara klamydia och gonorée. STD mottagningen testar det mesta
  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 Sep 19:35
    #15
    ihaousfm skrev 2018-09-09 18:49:02 följande:

    Okej, tack för era svar!! Om jag testar mig, vilka sjukdomar borde jag testa mig för? Finns det tester som testar flera olika eller måste jag ta liksom 10 olika test?


    Jag brukar testa klamydia gonorée och mykoplasma när jag testar mig. Du måste dock be om själv att få testa dig mot mykoplasma eftersom att den inte går under smittskyddslagen konstigt nog men kan ge samma olyckliga komplikationer som klamydia och gonorée.
  • Äldre 9 Sep 19:36
    #16

    Alltid bättre att testa sig och få reda på att det inte var någonting, 
    än att inte testa sig och sedan få reda när det är försent.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 Sep 19:38
    #17
    ihaousfm skrev 2018-09-09 18:49:02 följande:

    Okej, tack för era svar!! Om jag testar mig, vilka sjukdomar borde jag testa mig för? Finns det tester som testar flera olika eller måste jag ta liksom 10 olika test?


    Klamydia och gonorée ingår i samma test, andra sjukdomar ett annat
Svar på tråden Borde jag testa mig?!