• FruW85

För oss som tempar för att bli gravid

Jojjans skrev 2019-01-13 07:59:54 följande:

Har haft svaga plus i några dagar nu, men idag på äl+11 blev det äntligen tydligt nog att våga tro på! Hr alltså blivit gravid en 3e gång sen i maj, denna gången direkt efter mitt tidiga missfall innan jul. Hoppas att det äntligen blir min tur att gå hela vägen!

Här kommer minngeavidkurva, som jag tycker är intressant eftersom den helt stämmer med mina symptom. På äl+5 kände jag som ett nyp/hugg långt ner i magen, och dagen efter började alla symtom komma mantlandes. Först höjd temp och trögare mage, samt molvärk och trötthet. Sen ömma bröstvårtor och ett svagt illamående på äl+9?10.

Grattis! (Har följt dig i en annan tråd, fast under anonym signatur) Så kul att du fick plussa så snabbt! Håller tummarna för att allt kommer gå bra :D
  • FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-14 10:37:04 följande:

Okay, har nu tempat en vecka ungefär.. Går sådär med tiderna dock....

Vet att det är viktigt med både sammanhängande sömn och samma tid varje dag...

Men nu har jag såklart missat just tiderna två dagar alla redan, men ändå lagt in dom i FF och redan fått utslag på äl.

Så hur viktig är just tiden? Kan den stämma om jag haft ungefär samma sömn (3timmar i sträck) som de andra mätningarna jag tagit...?

Hur ser din kurva ut och hur mycket diffar tiderna? Tror du själv att du ska ha äl ungefär då dom satt ut det?

Det känns spontant som att dom borde ha lite för lite att gå på, men det är kanske inte omöjligt om du har en stabil och tydlig kurva?

• FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-14 11:02:43 följande:
    Ja, jag trodde det skulle ta minst en månad innan jag skulle börja få resultat. . Så säkert inte rätt...

Grejen är ju den att jag ammar och har inte fått igång min mens ännu.. Hade vad jag trodde ägglossning förra månaden, pos äl-test, flytningar och ont. Men inga plus och ingen mens. Och enligt en annan app där jag lagt in samma uppgifter som på FF (just datum osv) så hade jag äl i tisdags, så det KAN mycket väl stämma!

Hmmm de flesta dagarna (alla utom två) har jag tagit kl 6 och de "missade" blev det vid halv nio ungefär... Men sov inte mer än 3.5 timme i sträck.....

Lägger med en bild (om jag lyckas)

Ja, jag tror liksom "temp" att det är för stor skillnad i tid där. Och om man tittar på den senast tempen så har den sjunkit igen, vilket jag tycker talar mot en äl. Om du ger det några dagar till så kan det se helt annorlunda ut.

Det är dock inte omöjligt att den hittar äl första månaden du tempar, beroende på hur tidigt i månaden du börjar :)

• FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-14 11:48:57 följande:

Tusen tack för era svar!

Då ska jag ta bort dom. Hur blir kurvan när det blir ett glapp på två dagar? Hittar den tillbaka rätt trots det? OM jag skulle ha ägglossning om någon dag eller 48?

Har haft molvärk i äggstocken ett par dagar, så den skulle mycket väl kunna vara på gång!

Någon dag hit eller dit gör inte så stor skillnad. Jag har för mig att det är 5 dagar i veckan man ska försöka tempa för att det ska bli korrekt. Man kollar ju egentligen mest på helheten. Första delen av cykeln är låg, sedan kommer (oftast om inte alltid?) en dipp vid äl och sedan ska temperaturen vara tydligt förhöjd fram tills mens då den dippar igen, om man inte är gravid då den i så fall förblir hög :)

Så här ser tex min cykel ut nu, lite knas efter missfall men den tror sig ha hittat äl nu trots ganska lång cykel. Tempen har nyligen stigit så om ett tag kommer det synas rätt tydligt trots min hoppiga första del.
  • FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-14 12:28:36 följande:

Åh vad ni är bra på att förklara-tack! :)

Va tråkigt med missfall! Håller tummarna för dig!

Och ni får lov att hälla tummarna för mig, att jag inte är för trög för detta med tempning ;p

Tack!
    Så klart :) och du kommer komma in i det :) I början känns det som att det är mycket att hålla koll på men när man har hållit på ett tag så börjar man snabbt lära sig se mönstren och allt går på rutin :) Har man koll på äl-flytningar och livmodertappen så är det ju dessutom smidigt att logga det för att få en säkrare bedömning, men det är överkurs om man inte redan sysslar med det :)
  • FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-14 12:58:01 följande:
    Hoppas det:)

Jo men de har jag hållt på med ett tag, tycker det är superintressant! Men inte blivit så skillnad så jag tycks mig ha sett ett mönster ännu!

Mer än när jag var gravid, då var jag tvärsäker just pga av hur livmodertappen kändes!
    Jag har också försökt ett tag men inte heller hittat något riktigt mönster. I alla fall inget som matchar med tempen och i så fall skulle jag ha haft äl väldigt mycket tidigare haha.

Åh, spännande! Vad tyckte du skillnaden var när du var gravid?
  • FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-14 13:40:43 följande:
    Haha det är en hel vetenskap!

Jag har upplevt att min tapp nästintill hela tiden varit lite sådär halvslapp/svampig och väldigt högt upp vanligtvis... och under mensen är den hård men låg.... Men just den gången var den hård men högt upp, kändes inte som vid mensen, utan mer "sammanbitet hård" eller hur jag ska förklara.. Haha ..

Men just för tillfället tycker jag bara den är samma hela tiden... Så jäkla trist.. Vill ha igång maskineriet så jag kan få en till beeeebis!

Hur länge har ni försökt?

Ah, jag förstår. Jag tycker också min har varit mjuk och hög större delen av tiden. Nu har den dock hårdnat lite men sjunkit ner en bit så får se sedan vad det betyder..

Jag slutade med piller i mars men vi började inte försöka "på riktigt" förrän närmre sommaren. Plussade i oktober, så även om det kändes som lång tid så räknas det nog som att det gick rätt snabbt. Så jag hoppas ju på att det ska gå rätt snabbt nu också med tanke på vad alla säger om missfall och ökad chans att bli gravid..
    Ni då?

• FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-16 13:16:55 följande:
    Åh, ja allt är ju relativt.. Även om de anses vara "snabbt" är de ju en evighet för en själv när det enda man vill är att ha ett plus!

Vi började nog försöka ganska precis efter förlossningen :'D Vi sa bestämde tidigt att vi skulle ha en till tätt, men har ju inte fått igång mensen osv förens vad jag hoppas är nu.... Så snart tio månader..

Ja jag har också hört det! Håller tummar o tår för er!
    Håller tummarna för er också!:)
  • FruW85
    Clemmentina skrev 2019-01-18 18:23:23 följande:
    Har inte haft mens på två månader nu men har fått tabletter som ska sätta igång mensen och efter det ska cykeln förhoppningsvis justera sig själv. Så länge tempar jag på för att inte missa en ev ägglossning. Hur går det för dig? :)
    oj, vilken jobbig väntan det måste ha varit. Hoppas det kickar igång snabbt nu! :)
    Jag hade ev ägglossning den 7e eller 11e så nu väntar jag mest på att det ska gå tillräckligt många dagar för att kunna testa. Försöker tänka positivt utan att bygga upp för höga förhoppningar haha :)
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid