För oss som tempar för att bli gravid
Hej! Har försökt läsa alla inlägg här och önskar er alla ett stort plus snart!
Har en fråga dock, måste man tempa i munnen? Borde inte temperaturen bli densamma oavsett var du tempar?
Hej! Har försökt läsa alla inlägg här och önskar er alla ett stort plus snart!
Har en fråga dock, måste man tempa i munnen? Borde inte temperaturen bli densamma oavsett var du tempar?
För att kunna kartlägga din cykel med hjälp av basaltemperatur så måste du tempa där tempen har minst chans att avvika. Att tempa i armhålan eller örat ger inte alls lika tillförlitlig temperatur och påverkas lättare av luftens temperatur eller om du rört dig innan.
Det står beskrivet i FAQ hos natural cycles har jag för mig, läs den sidan den är jättebra!
För att kunna kartlägga din cykel med hjälp av basaltemperatur så måste du tempa där tempen har minst chans att avvika. Att tempa i armhålan eller örat ger inte alls lika tillförlitlig temperatur och påverkas lättare av luftens temperatur eller om du rört dig innan.
Det står beskrivet i FAQ hos natural cycles har jag för mig, läs den sidan den är jättebra!
Jag tänker snarare att det viktigaste är att göra lika dant (dvs, samma ställe, direkt vid uppvaknande och med samma termometer) istället för att det skulle vara viktigt att få exakt RÄTT temperatur. Det vi letar efter för att kunna bekräfta ÄL är ju trots allt skillnader (dvs en höjning som håller i sig). Det får man om man gör lika. Så även om tempning i munnen kanske ger lite lägre temp, så spelar ju inte det någon roll, eftersom det alltid kommer vara samma ?felmarginal?. :)
Du kan lita på alla. Du kommer aldrig få samma temp på olika ställen. Du får inte ens samma temp på samma ställe två gånger i rad. Det viktiga är att du tempar på samma ställe varje gång och på samma sätt med en basaltermometer (2 decimaler). Om det sen är oralt eller vaginalt spelar egentligen ingen roll så länge du gör det rätt. I örat ska man dock inte tempa.
Godmorgon!
Jag är rätt ny på detta med tempning och tester. Testade positivt på ÄL sticka igår, och fick temp höjning idag. Borde inte ÄL vara idag och då temp gå upp imorgon? Har fått hört att tempen går upp dagen efter ÄL? Och att tester ger utslag 1-2 dagar innan ÄL? Enligt två appar bör jag ha ÄL idag.

Nej vänta! Enligt flo skulle jag haft igår, men den flyttades till idag iom pos ÄL test igår!
Godmorgon!
Jag är rätt ny på detta med tempning och tester. Testade positivt på ÄL sticka igår, och fick temp höjning idag. Borde inte ÄL vara idag och då temp gå upp imorgon? Har fått hört att tempen går upp dagen efter ÄL? Och att tester ger utslag 1-2 dagar innan ÄL? Enligt två appar bör jag ha ÄL idag.
Ah, okej, förstår. Tack!
Nej, jag har inte det. Beställde en igår dock, så till nästa månad blir det kanske tydligare
Det beror helt på hur mkt lh hormon du har. Man kan ha äl allt från 12-48 h efter ett positivt äl test. Sen bekräftar inte FF appen att äl skett förrän efter 3 dagar med höjd temp.
Sen ser det ut som om du inte har en temp med 2 decimaler?