• Anonym (Hungrig ofta.)

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Jag är en man på omkring 30 år plus/minus tre år.

Flera ggr i veckan tränar jag dessutom på gym långa pass på typ 3 tim. Jag äter ofta och mycket.

Just nu har jag gått från att vara sjukskriven heltid till att jobbar fyra timmar tre dagar i veckan.

Idag såg mina tider ut enligt följande:

07.30 vakna

07.45 äta fiberhavregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn samt 1 ägg och havremjölk

Duscha

Omkring 8.30-09.00 hungrig åt lite av gårdagens mat, lax.

09.30 gick hemmifrån

10.00 äta 2 1/2 banan

10.15 framme på jobbet

11.40 lunch, quorngryta och fullkornsris

14.30 åka hem

15.00 äta havregröt igen med havremjölk och två ägg

16.00 träna på gym i tre tim

Runt 17.30-18.00 köper två bananer och äter på gymmet

19.30 äta quorngryta och fullkornsris

Sitta vid datorn/tv:n

22.00 äta två knäckebrödskivor med jordnötssmör utan tillsatt socker osv. och några ostskivor.

22.30 äta mer quorngryta och fullkornsris

Duscha

23.30 äta en dl havregryn blandat med lite vatten, ej kokat till gröt .

23.50 lägga sig i sängen för att sova.

Även fast jag åt enligt ovan så var jag extremt hungrig både vid 11-tiden, runt 13-14, från 17-19.30 och även en del senare på kvällen också.

Hur ser era mattider ut? hur ofta äter ni under en hel dag? brukar ni bli hungriga mellan måltiderna? hur gör ni om ni blir hungriga på jobbet när ni kanske inte kan/får äta? Ser det ut som att jag äter tillräckligt?

Jag kan även lägga till att jag oftast brukar börja svettas enormt så fort jag äter för lite eller väntar för länge med att äta/hoppar över eller slarvar med maten/måltiderna.

Jag är fullt frisk och lider inte av några sjukdomar. Läkarna har kollat både sköldkörteln, diabetes osv. inget är fel.

Jag väger 67-68 kg utan mat i magen och cirka 69--70 kg med fullproppad mage. Min längd är 173.5.

Någon som har något att säga ang. detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-11 11:44
    Efter att jag skrev denna tråd vaknade jag vid 3-tiden och var utsvulten. gick upp och åt en portion (1 dl råa) fiberhavregröt med ett ägg och havremjölk. Sen vaknade jag vid 6-tiden igen och åt en knäckebrödskiva med jordnötssmör och ost. Igen vid 8-tiden vaknade jag och åt samma havregrynsgröt med ägg och havremjölk.Sov vidare till typ 10.30 innan jag sedan gick upp.

Nu håller jag på att laga mat. Renskav, färsk spenat, broccoli blandat med till en gryta med två äggulor i och kryddor med fullkornsris till detta. Får se hur mycket jag äter av det.

• Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?
  • Anonym (Ammande mor)

Som andra också skrivit verkar det vara för lite protein och fett i din mat. Jag har alltid haft hög ämnesomsättning och nu som ammande har jag fått en hunger utan dess like. Kan äta mängder med havregeynsgröt, smörgåsar och frukt, men det hjälper inte så mkt. Ägg, kött och fett är det som måste till för att jag inte ska bli hungrig igen efter nån timme.

Sen tycker jag att du verkar ha ett väldigt strängt regim med mat och träning, men det är en annan diskussion...

• Anonym (Hungrig ofta.)

Tänkte göra en omelett med tonfisk och typ spenat eller morötter i senare, typ vid 18-20 tiden beror på när jag kommer hem när jag är hungrig. Nu tänkte jag dra till gymmet och köra kanske inte tre timmar med 1-2 kanske blir det 1 1/2 bara.

• Anonym (Hungrig ofta.)
    Anonym (Ammande mor) skrev 2018-09-12 15:17:46 följande:

Som andra också skrivit verkar det vara för lite protein och fett i din mat. Jag har alltid haft hög ämnesomsättning och nu som ammande har jag fått en hunger utan dess like. Kan äta mängder med havregeynsgröt, smörgåsar och frukt, men det hjälper inte så mkt. Ägg, kött och fett är det som måste till för att jag inte ska bli hungrig igen efter nån timme.

Sen tycker jag att du verkar ha ett väldigt strängt regim med mat och träning, men det är en annan diskussion...

Men det finns ju de som tränar mer än mig. Vill man bygga muskler måste man ju trän eller hur?
  • cutepenguin

Ät mer protein och fett som de flesta redan skrivit. Men sen är min fråga: Är du rädd för att vara hungrig? Vad händer om du råkar vara hungrig 1-2 timmar? Du verkar även planera hela tiden NÄR du ska äta nästa gång. Sluta tänk på mat och nästa gång du ska äta. Låt dig själv känna lite hunger :) Det är inget farligt.

• Anonym (Hungrig ofta.)
    cutepenguin skrev 2018-09-12 15:43:25 följande:

Ät mer protein och fett som de flesta redan skrivit. Men sen är min fråga: Är du rädd för att vara hungrig? Vad händer om du råkar vara hungrig 1-2 timmar? Du verkar även planera hela tiden NÄR du ska äta nästa gång. Sluta tänk på mat och nästa gång du ska äta. Låt dig själv känna lite hunger :) Det är inget farligt.

hade jag inte svettats floder vid minsta lilla hunger hade det inte varit ett problem. Men när ens underkläder blir blöta av svett kl 10.30 och det är en timme kvar till lunch då känns det jobbigt. Jag tappar dessutom orken och blir liksom slö.
  • Anonym (Hungrig ofta.)

Det som en del skriver om större måltider. Mer kan jag inte äta än det jag har ätit vid varje mål idag. Dock kan jag kanske äta bättre.

• Anonym (För mycket gröt)
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 15:16:54 följande:
    Har inte hunnit köpa mera olja än. Oljan hemma är slut, tänkte handla om ett par tim

Nu åt jag kl 15 ett kokt ägg och en hel bukt á 500 g Lindahls vaniljkvarg 0,2% fetthalt utan tillsatt socker. Är proppmätt nu i alla fall ä. Sen får vi se när jag blir hungrig igen troligtvis rätt snart.

Förresten under dessa 4 timmar som jag har varit på jobbet har jag mellan målen, alltså när jag gar varit som mest hungrig svettast mer än jag gör om jag är tre timmar på gymmet och tränar stenhårt. Då brukar jag alltså nästan precis innan jag går hemmifrån till gymmet ha ätit mig proppmätt.

Kanske har jag bara hög förbränning/ämnesomsättning?

Hög ämnesomsättning betyder väl att man förbränner mycket även i vila? Hög förbränning är väl om man utför en aktivitet och då förbränner mycket? Eller har jag fel?
    Men alltså du äter ju bara bukfylla! Kan du inte läsa på lite om maten som du äter, du äter jättekonstigt. Och normalt ätande innebär inte att bli proppmätt vid varje tillfälle, då gör du ju bara magsäcken större.
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Anonym (För mycket gröt) skrev 2018-09-12 16:19:20 följande:

Men alltså du äter ju bara bukfylla! Kan du inte läsa på lite om maten som du äter, du äter jättekonstigt. Och normalt ätande innebär inte att bli proppmätt vid varje tillfälle, då gör du ju bara magsäcken större.

Men magsäcken kan väl inte bli större om man står still i midjeomfång?
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Anonym (För mycket gröt) skrev 2018-09-12 16:19:20 följande:

Är kvarg, renskav, ägg, tonfisk bara bukfylla? Det tror jag knappast.
  • Anonym (Hi)

Oj vad många på familjeliv som är intresserade av mat. Nästa val pluggar jag till dietist o startar gratis mat tips o råd partiet

Haha

Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?