• Anonym (Hungrig ofta.)

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Jag är en man på omkring 30 år plus/minus tre år.

Flera ggr i veckan tränar jag dessutom på gym långa pass på typ 3 tim. Jag äter ofta och mycket.

Just nu har jag gått från att vara sjukskriven heltid till att jobbar fyra timmar tre dagar i veckan.

Idag såg mina tider ut enligt följande:

07.30 vakna

07.45 äta fiberhavregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn samt 1 ägg och havremjölk

Duscha

Omkring 8.30-09.00 hungrig åt lite av gårdagens mat, lax.

09.30 gick hemmifrån

10.00 äta 2 1/2 banan

10.15 framme på jobbet

11.40 lunch, quorngryta och fullkornsris

14.30 åka hem

15.00 äta havregröt igen med havremjölk och två ägg

16.00 träna på gym i tre tim

Runt 17.30-18.00 köper två bananer och äter på gymmet

19.30 äta quorngryta och fullkornsris

Sitta vid datorn/tv:n

22.00 äta två knäckebrödskivor med jordnötssmör utan tillsatt socker osv. och några ostskivor.

22.30 äta mer quorngryta och fullkornsris

Duscha

23.30 äta en dl havregryn blandat med lite vatten, ej kokat till gröt .

23.50 lägga sig i sängen för att sova.

Även fast jag åt enligt ovan så var jag extremt hungrig både vid 11-tiden, runt 13-14, från 17-19.30 och även en del senare på kvällen också.

Hur ser era mattider ut? hur ofta äter ni under en hel dag? brukar ni bli hungriga mellan måltiderna? hur gör ni om ni blir hungriga på jobbet när ni kanske inte kan/får äta? Ser det ut som att jag äter tillräckligt?

Jag kan även lägga till att jag oftast brukar börja svettas enormt så fort jag äter för lite eller väntar för länge med att äta/hoppar över eller slarvar med maten/måltiderna.

Jag är fullt frisk och lider inte av några sjukdomar. Läkarna har kollat både sköldkörteln, diabetes osv. inget är fel.

Jag väger 67-68 kg utan mat i magen och cirka 69--70 kg med fullproppad mage. Min längd är 173.5.

Någon som har något att säga ang. detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-11 11:44
    Efter att jag skrev denna tråd vaknade jag vid 3-tiden och var utsvulten. gick upp och åt en portion (1 dl råa) fiberhavregröt med ett ägg och havremjölk. Sen vaknade jag vid 6-tiden igen och åt en knäckebrödskiva med jordnötssmör och ost. Igen vid 8-tiden vaknade jag och åt samma havregrynsgröt med ägg och havremjölk.Sov vidare till typ 10.30 innan jag sedan gick upp.

Nu håller jag på att laga mat. Renskav, färsk spenat, broccoli blandat med till en gryta med två äggulor i och kryddor med fullkornsris till detta. Får se hur mycket jag äter av det.

• Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Hilde3000 skrev 2018-09-12 18:32:15 följande:

Går ju utmärkt att göra matlådor för flera dagar, jag lagar inte mat från grunden varje dag heller. Jag ugnsbakar 5-6 kycklingfiléer och rotfrukter som jag sen gör matlådor av, eller kokar filéerna i buljong för att göra gryta av.

Ja om jag hade haft en ordentlig frys så visst. Men nu har jag bara ett pytte litet frysfack inuti kylskåpet, se nästa post för bild.
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Hilde3000 skrev 2018-09-12 18:32:15 följande:

Går ju utmärkt att göra matlådor för flera dagar, jag lagar inte mat från grunden varje dag heller. Jag ugnsbakar 5-6 kycklingfiléer och rotfrukter som jag sen gör matlådor av, eller kokar filéerna i buljong för att göra gryta av.

Inte min kyl/frys men den är av samma modell

cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/74/77/58/ikea-kylskap-med-frysfack-5668231.jpg
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Hilde3000 skrev 2018-09-12 17:12:49 följande:

Har du kanske fyllt ut dagarna med att äta när du varit sjukskriven och att du nu får lite oro när du ska jobba deltid? Att vara så fokuserad på när man ska äta nästa gång är inte sunt tycker jag. Kroppen ska kunna hantera att gå hungrig utan att bryta ihop, prata med läkare igen.

Tycker du ska byta tonfisk och renskav mot kyckling.

kyckling äter jag redan typ 2 ggr/veckan jag vill ju gärna variera kosten också.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 14:43:40 följande:

Åt stor måltid till lunchen vid 11.40 och är vrålhungrig nu. Blir att äta direkt när jag kommer hem.

Och hur mycket fett och proteiner innehöll den måltiden?

Vad åt du till lunch?
  • Tiina87
    Anonym (Hi) skrev 2018-09-12 15:08:42 följande:

Kan bara diabetiker få hypoglykemi o hur vet man att man har det?! Kan ett blodprov visa?

Alla kan ha känningar av hypoglykemi och nej, blodprov kan inte visa det. Endast om man tar ett blodsocker process när man upplever tillståndet.
  • Anonym (T)

Så här är de flesta av mina dagar ut. Blir inte hungrig under dagen.

09.00 En kopp kaffe
    14.00 - 15.00 Kaffe och ibland en skål gröt (1dl gryn 2 dl havremjölk)
    18.00 Middag (en portion från CityGross Viktväktarlåda)
    21.00 En kopp te.

• Anonym (Hungrig ofta.)

Nu har jag i alla fall varit och tränat i 2 timmar och sedan handlat mat.

Jag köpte följande saker:
    Kvarg
    Keso (lätt)
    Kyklingklubbor 1 kg
    Köttfärs 500 g fetthalt under 12%
    En karta ägg
    En burk musslor
    Två avokado
    En purjolök
    En ask små tomater
    En burk gröna oliver med paprika
    En zucchini
    En kartong champinjoner
    En liten vitkål
    En gurka
    En tub tomatpuré
    En liten påse kokoschips
    En liten burk kung markattas kokosolja

Detta bör väl vara ordentlig mat. Dock finns ingen billig lax där jag handlade idag plus en del småsaker som jag får köpa på annan butik en annan dag.

• Anonym (Mat)
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 20:07:50 följande:

Nu har jag i alla fall varit och tränat i 2 timmar och sedan handlat mat.

Jag köpte följande saker:

Kvarg

Keso (lätt)Kyklingklubbor 1 kgKöttfärs 500 g fetthalt under 12%En karta äggEn burk musslorTvå avokadoEn purjolökEn ask små tomaterEn burk gröna oliver med paprikaEn zucchiniEn kartong champinjonerEn liten vitkålEn gurkaEn tub tomatpuréEn liten påse kokoschips

En liten burk kung markattas kokosolja

Detta bör väl vara ordentlig mat. Dock finns ingen billig lax där jag handlade idag plus en del småsaker som jag får köpa på annan butik en annan dag.

Undviker du fett?

Fler har frågat men jag har inte sett ditt svar. Kokosoljan är så lite av att det inte räknas ;)
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Anonym (Mat) skrev 2018-09-12 20:22:07 följande:
    Undviker du fett?

Fler har frågat men jag har inte sett ditt svar. Kokosoljan är så lite av att det inte räknas ;)
    Nej jag undviker inte fett. Men om man inte vill lagra fettmassa på kroppen bör man äta lite mindre av fett.
  • Anonym (Hungrig ofta.)

Nu åt jag förresten precis en omelett med följande innehåll:
    6 ägg
    Kanske 1 !/2-2 dl lättkeso
    En burk tonfisk
    Några bitar av tomat
    Purjolök
    Salt och peppar

Blandade ihop detta och stekte i kokosolja.

Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?