• Anonym (Hungrig ofta.)

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Jag är en man på omkring 30 år plus/minus tre år.

Flera ggr i veckan tränar jag dessutom på gym långa pass på typ 3 tim. Jag äter ofta och mycket.

Just nu har jag gått från att vara sjukskriven heltid till att jobbar fyra timmar tre dagar i veckan.

Idag såg mina tider ut enligt följande:

07.30 vakna

07.45 äta fiberhavregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn samt 1 ägg och havremjölk

Duscha

Omkring 8.30-09.00 hungrig åt lite av gårdagens mat, lax.

09.30 gick hemmifrån

10.00 äta 2 1/2 banan

10.15 framme på jobbet

11.40 lunch, quorngryta och fullkornsris

14.30 åka hem

15.00 äta havregröt igen med havremjölk och två ägg

16.00 träna på gym i tre tim

Runt 17.30-18.00 köper två bananer och äter på gymmet

19.30 äta quorngryta och fullkornsris

Sitta vid datorn/tv:n

22.00 äta två knäckebrödskivor med jordnötssmör utan tillsatt socker osv. och några ostskivor.

22.30 äta mer quorngryta och fullkornsris

Duscha

23.30 äta en dl havregryn blandat med lite vatten, ej kokat till gröt .

23.50 lägga sig i sängen för att sova.

Även fast jag åt enligt ovan så var jag extremt hungrig både vid 11-tiden, runt 13-14, från 17-19.30 och även en del senare på kvällen också.

Hur ser era mattider ut? hur ofta äter ni under en hel dag? brukar ni bli hungriga mellan måltiderna? hur gör ni om ni blir hungriga på jobbet när ni kanske inte kan/får äta? Ser det ut som att jag äter tillräckligt?

Jag kan även lägga till att jag oftast brukar börja svettas enormt så fort jag äter för lite eller väntar för länge med att äta/hoppar över eller slarvar med maten/måltiderna.

Jag är fullt frisk och lider inte av några sjukdomar. Läkarna har kollat både sköldkörteln, diabetes osv. inget är fel.

Jag väger 67-68 kg utan mat i magen och cirka 69--70 kg med fullproppad mage. Min längd är 173.5.

Någon som har något att säga ang. detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-11 11:44
    Efter att jag skrev denna tråd vaknade jag vid 3-tiden och var utsvulten. gick upp och åt en portion (1 dl råa) fiberhavregröt med ett ägg och havremjölk. Sen vaknade jag vid 6-tiden igen och åt en knäckebrödskiva med jordnötssmör och ost. Igen vid 8-tiden vaknade jag och åt samma havregrynsgröt med ägg och havremjölk.Sov vidare till typ 10.30 innan jag sedan gick upp.

Nu håller jag på att laga mat. Renskav, färsk spenat, broccoli blandat med till en gryta med två äggulor i och kryddor med fullkornsris till detta. Får se hur mycket jag äter av det.

• Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?
  • Anonym (olja)
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 20:23:35 följande:
    Nej jag undviker inte fett. Men om man inte vill lagra fettmassa på kroppen bör man äta lite mindre av fett.

Och om man vill hålla sig mätt och må bra äter man tillräckligt mycket fett. Du må tycka att det ser snyggt ut att vara superdeffad men det är inte så värst sunt.
  • Anonym (Hungrig ofta.)

Nu dags att gå upp och äta igen. Blir nog omelett, damm som jag lagade igår.

• Anonym (råkost fett protein)
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 16:21:37 följande:
    Men magsäcken kan väl inte bli större om man står still i midjeomfång?
    Magsäcken i sig blir inte större, däremot vänjer du dig nog vid känslan av att fylla den med mat. Man måste inte proppa magsäcken full för att känna mättnad.
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 15:58:53 följande:
    hade jag inte svettats floder vid minsta lilla hunger hade det inte varit ett problem. Men när ens underkläder blir blöta av svett kl 10.30 och det är en timme kvar till lunch då känns det jobbigt. Jag tappar dessutom orken och blir liksom slö.
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 20:23:35 följande:
    Nej jag undviker inte fett. Men om man inte vill lagra fettmassa på kroppen bör man äta lite mindre av fett.
    Jag vill bara säga ett par grejer: mängden fettmassa på kroppen står inte i direkt relation till hur mycket fett man äter, utan snarare mängden energi som inte förbrukas. Du kan inte undvika fettmassa på kroppen genom att bara undvika att äta fett - det går jättebra att äta noll fett, och massor av socker, och gå upp jättemycket i vikt, i fett. Det är den totala mängden energi du äter, och hur den omvandlas av din kropp, som räknas. Eftersom du har svårigheter att bevara känslan av mättnad, är det bättre för dig om du äter mer fett och mindre kolhydrater, eftersom kroppen omsätter energin från kolhydraterna mycket snabbare än energin från fettet.

Nästa sak, är att jag tror att du behöver uppsöka läkare och få hjälp. De här kopiösa svettningarna som du sätter i samband med hungerkänslor är inte normala. Jag har aldrig hört talas om någon förut, som blir våt av svett av lite hunger. Det kanske faktiskt är ett fysiskt fel hos dig, så att du behöver läkarhjälp? Eller också är det psykosomatiskt och då kan du också få hjälp.

Du verkar tänka väldigt mycket på mat, och på ett sätt som inte riktigt är rationellt eller hälsosamt. Fettskräcken: t ex Keso som du äter, är redan som "fullfet" en ganska mager produkt med normala mått mätt, det finns ingen anledning att välja "lättkeso" för att få ner fetthalten ytterligare, som du gör. Därför tänker jag att du antagligen har tappat perspektiv på frågan om kost, på ett sätt som inte riktigt är hälsosamt. Finner läkaren inget fel hos dig, kanske ett besök hos en dietist som kan hjälpa dig att lägga upp en hälsosam diet för din kropp och livsstil kunde hjälpa.

Önskar dig varmt lycka till, och ett liv utan svettningar, ångest och hunger!!

• Anonym (Hungrig ofta.)
    Anonym (råkost fett protein) skrev 2018-09-13 08:46:21 följande:

Jag vill bara säga ett par grejer: mängden fettmassa på kroppen står inte i direkt relation till hur mycket fett man äter, utan snarare mängden energi som inte förbrukas. Du kan inte undvika fettmassa på kroppen genom att bara undvika att äta fett - det går jättebra att äta noll fett, och massor av socker, och gå upp jättemycket i vikt, i fett. Det är den totala mängden energi du äter, och hur den omvandlas av din kropp, som räknas. Eftersom du har svårigheter att bevara känslan av mättnad, är det bättre för dig om du äter mer fett och mindre kolhydrater, eftersom kroppen omsätter energin från kolhydraterna mycket snabbare än energin från fettet.

Nästa sak, är att jag tror att du behöver uppsöka läkare och få hjälp. De här kopiösa svettningarna som du sätter i samband med hungerkänslor är inte normala. Jag har aldrig hört talas om någon förut, som blir våt av svett av lite hunger. Det kanske faktiskt är ett fysiskt fel hos dig, så att du behöver läkarhjälp? Eller också är det psykosomatiskt och då kan du också få hjälp.

Du verkar tänka väldigt mycket på mat, och på ett sätt som inte riktigt är rationellt eller hälsosamt. Fettskräcken: t ex Keso som du äter, är redan som "fullfet" en ganska mager produkt med normala mått mätt, det finns ingen anledning att välja "lättkeso" för att få ner fetthalten ytterligare, som du gör. Därför tänker jag att du antagligen har tappat perspektiv på frågan om kost, på ett sätt som inte riktigt är hälsosamt. Finner läkaren inget fel hos dig, kanske ett besök hos en dietist som kan hjälpa dig att lägga upp en hälsosam diet för din kropp och livsstil kunde hjälpa.

Önskar dig varmt lycka till, och ett liv utan svettningar, ångest och hunger!!

Var får du ifrån att jag har ångest. En person som har ångest är för mig en som mår psykist dåligt över någonting. Jag mår inte dåligt psykiskt av mina besvär förutom då jag svettas då kan det sätta sig på psyket en stund efteråt att man tänker "nu åt jag visst fel eftersom detta uppstod". Men ångest skulle jag inte vilja kalla det, mer en förundran och fundering över vad sjutton sim inte stämmer i min kropp eftersom jag svettas så av hunger.

Läkaren har redan kollat mig med blodprov för både sköldkörteln och diabetes ö både i år och för tio år sedan (2008). Inga fel hittades, allt normalt. Prover togs på fastande mage, eller ja nu sist hade jag bara ätit en ostskiva innan jag kom på att jag måste ju vara fastande. Tror typ jag var fastande 10 timmar innan provtagning förutom ostskivan.

En dietist eller någon med liknande kompetens vore nog någon för mig att träffa. Har funderat på det ett tag. Men tänkt att det kostar att gå dit, dock kanske denne kan få ner min matkosuntion eller i alla fall hjälpa mig att lägga om den så det blir billigare.

Ska även fundera på att köpa en frys så att jag in laga mat i förväg och mäta ut samt portionera ut. Gör jag detta varje söndag skulle det ju fungera. Kanske att jag varje söndag lagar stora mängder av en rätt och fryser in. Då har jag ju sedan flera rätter att variera mellan under veckan. I början första gången får jag kanske laga några fler rätter för att fylla frysen. Sen laga massor av en rätt varje sön.
  • Anonym (Hungrig ofta.)

Kan även meddela att jag runt kl 8 nu åt den halva som var kvar av gårdagens omellet, resten av halva burken keso samt en näve cashewnötter.

När jag vaknade var jag utsvulten och magen och hela kroppen skrek verkligen maaaaaat.

• Anonym (Hungrig ofta.)

Förresten kan jag även meddela att jag varken ökar eller minskar i vikt av detta ätande utan jag ligger still. Pendlar dock mellan 68-70 kg beroende på dag. Men ökar inte över 70 och minskar inte under 68.

• Kjell2
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-13 09:13:37 följande:

Förresten kan jag även meddela att jag varken ökar eller minskar i vikt av detta ätande utan jag ligger still. Pendlar dock mellan 68-70 kg beroende på dag. Men ökar inte över 70 och minskar inte under 68.

Vad är problemet? 

Ja, du äter vid flera tillfällen än de flesta och har lite udda matvanor, men är det något problem?

Går du upp eller ner i vikt på oönskat sätt?
    Är maten dyr?
    Ger din träning inte det resultatet du vill?
    Tar maten för stor del av din tid?
    Fungera du inte socialt pga dina matvanor?

Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-13 09:08:14 följande:
    Var får du ifrån att jag har ångest. En person som har ångest är för mig en som mår psykist dåligt över någonting. Jag mår inte dåligt psykiskt av mina besvär förutom då jag svettas då kan det sätta sig på psyket en stund efteråt att man tänker "nu åt jag visst fel eftersom detta uppstod". Men ångest skulle jag inte vilja kalla det, mer en förundran och fundering över vad sjutton sim inte stämmer i min kropp eftersom jag svettas så av hunger.

Läkaren har redan kollat mig med blodprov för både sköldkörteln och diabetes ö både i år och för tio år sedan (2008). Inga fel hittades, allt normalt. Prover togs på fastande mage, eller ja nu sist hade jag bara ätit en ostskiva innan jag kom på att jag måste ju vara fastande. Tror typ jag var fastande 10 timmar innan provtagning förutom ostskivan.

En dietist eller någon med liknande kompetens vore nog någon för mig att träffa. Har funderat på det ett tag. Men tänkt att det kostar att gå dit, dock kanske denne kan få ner min matkosuntion eller i alla fall hjälpa mig att lägga om den så det blir billigare.

Ska även fundera på att köpa en frys så att jag in laga mat i förväg och mäta ut samt portionera ut. Gör jag detta varje söndag skulle det ju fungera. Kanske att jag varje söndag lagar stora mängder av en rätt och fryser in. Då har jag ju sedan flera rätter att variera mellan under veckan. I början första gången får jag kanske laga några fler rätter för att fylla frysen. Sen laga massor av en rätt varje sön.
    Jag säger inte att du har ångest, men jag föreslår att den här fixeringen vid mat och ätande kan vara ett sätt att hantera ångest. Att ständigt tänka på nästa måltid, fundera över vad du äter för bästa resultat, och hela tiden fundera över fysiska symptom. Genom att ständigt hålla tankarna sysselsatta med kost och träning håller du undan känslan av existentiell tomhet. Ja, ursäkta kvasipsykologiskt diagnos, men jag hanterar själv ångest genom att skaffa "projekt" som upptar mina tankar.

Om det var tio år sedan du gjorde läkarkontroll och du fortfarande upplever samma symptom är det kanske dags att göra en ny undersökning?
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Kjell2 skrev 2018-09-13 09:18:57 följande:

Vad är problemet? 

Ja, du äter vid flera tillfällen än de flesta och har lite udda matvanor, men är det något problem?

Går du upp eller ner i vikt på oönskat sätt?

Är maten dyr?

Ger din träning inte det resultatet du vill?

Tar maten för stor del av din tid?

Fungera du inte socialt pga dina matvanor?

Ja de tar upp en stor del av min tid och ja det begränsar mig sociallt i form av att jag mår dåligt nör jag blir hungrig. Hungrig blir jag ju rätt ofta vilket är jobbigt i sammanhang med andra där man inte kan äta så ofta som jag behöver för att inte må dåligt. Det är själva det att jag mår dåligt som blir det jobbiga i situation med andra personer. Svettas, tappar konceteationen osv. Pinsamt, jobbigt osv.
Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?