• Anonym (Hungrig ofta.)

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Jag är en man på omkring 30 år plus/minus tre år.

Flera ggr i veckan tränar jag dessutom på gym långa pass på typ 3 tim. Jag äter ofta och mycket.

Just nu har jag gått från att vara sjukskriven heltid till att jobbar fyra timmar tre dagar i veckan.

Idag såg mina tider ut enligt följande:

07.30 vakna

07.45 äta fiberhavregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn samt 1 ägg och havremjölk

Duscha

Omkring 8.30-09.00 hungrig åt lite av gårdagens mat, lax.

09.30 gick hemmifrån

10.00 äta 2 1/2 banan

10.15 framme på jobbet

11.40 lunch, quorngryta och fullkornsris

14.30 åka hem

15.00 äta havregröt igen med havremjölk och två ägg

16.00 träna på gym i tre tim

Runt 17.30-18.00 köper två bananer och äter på gymmet

19.30 äta quorngryta och fullkornsris

Sitta vid datorn/tv:n

22.00 äta två knäckebrödskivor med jordnötssmör utan tillsatt socker osv. och några ostskivor.

22.30 äta mer quorngryta och fullkornsris

Duscha

23.30 äta en dl havregryn blandat med lite vatten, ej kokat till gröt .

23.50 lägga sig i sängen för att sova.

Även fast jag åt enligt ovan så var jag extremt hungrig både vid 11-tiden, runt 13-14, från 17-19.30 och även en del senare på kvällen också.

Hur ser era mattider ut? hur ofta äter ni under en hel dag? brukar ni bli hungriga mellan måltiderna? hur gör ni om ni blir hungriga på jobbet när ni kanske inte kan/får äta? Ser det ut som att jag äter tillräckligt?

Jag kan även lägga till att jag oftast brukar börja svettas enormt så fort jag äter för lite eller väntar för länge med att äta/hoppar över eller slarvar med maten/måltiderna.

Jag är fullt frisk och lider inte av några sjukdomar. Läkarna har kollat både sköldkörteln, diabetes osv. inget är fel.

Jag väger 67-68 kg utan mat i magen och cirka 69--70 kg med fullproppad mage. Min längd är 173.5.

Någon som har något att säga ang. detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-11 11:44
    Efter att jag skrev denna tråd vaknade jag vid 3-tiden och var utsvulten. gick upp och åt en portion (1 dl råa) fiberhavregröt med ett ägg och havremjölk. Sen vaknade jag vid 6-tiden igen och åt en knäckebrödskiva med jordnötssmör och ost. Igen vid 8-tiden vaknade jag och åt samma havregrynsgröt med ägg och havremjölk.Sov vidare till typ 10.30 innan jag sedan gick upp.

Nu håller jag på att laga mat. Renskav, färsk spenat, broccoli blandat med till en gryta med två äggulor i och kryddor med fullkornsris till detta. Får se hur mycket jag äter av det.

• Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Mandel skrev 2018-09-11 15:20:00 följande:

Äter du bara kolhydrater???

Själv svälter jag ihjäl om jag äter gröt så det har jag slutat med. Åt fiberhavregrynsgröt och var vrålhungrig igen efter 1 timme.

Nu vaknar jag kl.5.50. Cyklar 40 min (racercykel fullt fart )till jobbet. Äter 1-2 ägg kl 8.30.
    Äter lunch kl12 bestående av kött/fisk/fågel och mer än halva tallriken grönsaker/rotfrukter och så klart någon ordentlig sås/dressing till. Halv- och helfabrikat går fetbort så allt jag äter har jag lagat själv i från grunden. Gör även egen majonnäs osv.
    Sedan cyklar jag hem ifrån jobbet 40min - samma fina racercykel i full fart så jag är helt svett
    Sedan lagar jag mat och äter någon gång 18-19 beroende på hur dags jag är hemma och vad jag lagar för mat och var jag ska göra för övrigt den kvällen.
    Kött/fisk/fågel och så grönsaker/rotfrukter i någon konstellation och sås/dressing till det. Kan göra gratänger, olika puréer, sallader, ugnsrostat osv. med smör på så klart

Äter oftast inget mer innan jag går och lägger mig för att sova. 

Lägger jag dock om kosten och äter gröt, flingor, bröd och pasta så är jag konstant hungrig och överäter och går upp i vikt direkt.
    Sötsuget kommer direkt och jag äter typ hela tiden när jag är hemma.
    Blir även seg och väldigt lätt förkyld på spannmålskost.

Förresten jag har inte direkt något sötsug utan jag är mera hungrig, känner mig tom i magen och orkeslös någon timma efter en måltid.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 15:58:48 följande:

Sjuk blir jag typ bara en gång om året eller vart annat år. Feber har jag nog bara haft en eller kanske gånger sedan jag var tio år, före det hade jag feber varje gång jag var sjuk.

Och ändå är du sjukskriven...
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 16:00:22 följande:

Förresten jag har inte direkt något sötsug utan jag är mera hungrig, känner mig tom i magen och orkeslös någon timma efter en måltid.

Det är ju för att du enbart ätit bukfylla/tomma kalorier och inte ordentligt mat.
  • Hilde3000

Tycker det låter som att du behöver välja mer mättande råvaror, äta större portioner så att du inte behöver "småäta" hela tiden och mer protein och bra fett till både frukost, lunch och middag. Tror du skrev att du bara äter kyckling en gång per vecka, kan du öka på det? Hur mycket vatten dricker du per dag?

• Anonym (olja)

Ja, du behöver nog så mycket mat som du äter, men det borde gå att få ner antalet måltider per dag. Kanske du kan ta bort ett par mellanmål om du lägger till mer fett och proteiner till lunchen och middagen. Och våga äta dig mätt! Jag får intrycket att du ofta äter litegrann, för att stilla den värsta hungern, och då blir du såklart hungrig igen rätt fort.
  • Mandel

Ja och det beror på att du kickar ditt blodsocker till topp på alla kolhydrater och då pumpar kroppen desperat ut insulin för att få ned ditt blodsocker och pang så är du nere på botten med lågt blodsocker och du trycker åter igen i dig en massa kolhydrater som får blodsockret att skjuta i höjden och kroppen pumpar ut insulin för att sänka det och vips så har du dalat ned igen och ... bla bla bla i ett evigt kretslopp dygnet runt.

Långdistanslöpare osv har väl något förlegat gammalt råd om att de ska kolhydratsladda, men du verkar ju ladda för 4 maraton per dag och så mycket tror jag inte att du springer.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Hilde3000 skrev 2018-09-11 16:05:53 följande:

Tycker det låter som att du behöver välja mer mättande råvaror, äta större portioner så att du inte behöver "småäta" hela tiden och mer protein och bra fett till både frukost, lunch och middag. Tror du skrev att du bara äter kyckling en gång per vecka, kan du öka på det? Hur mycket vatten dricker du per dag?

På gymmet dricker jag nog flera liter. Fyller flaskan flera gånger dock rymmer min flaska inte en liter. Men totalt lir det nog kanske 1-2 liter under gymmet och sedan mera utöver det. Så kanske 3-4 liter, eller säg tre liter i genomsnitt per dag under en vecka eftersom jag inte gymmar varje dag.

Mandel skrev 2018-09-11 16:18:47 följande:

Ja och det beror på att du kickar ditt blodsocker till topp på alla kolhydrater och då pumpar kroppen desperat ut insulin för att få ned ditt blodsocker och pang så är du nere på botten med lågt blodsocker och du trycker åter igen i dig en massa kolhydrater som får blodsockret att skjuta i höjden och kroppen pumpar ut insulin för att sänka det och vips så har du dalat ned igen och ... bla bla bla i ett evigt kretslopp dygnet runt.

Långdistanslöpare osv har väl något förlegat gammalt råd om att de ska kolhydratsladda, men du verkar ju ladda för 4 maraton per dag och så mycket tror jag inte att du springer.

Ja så är det nog. Eller så är det så att min kropp är van att äta på vissa tidpunkter som för mig infaller nästan hela tiden och börjar kroppen skrika efter mat vid dessa tidpunkter varje dag. Om jag vänjer kroppen till att äta färre tillfällen då kanske kroppen skriker hunger på andra tidpunkter utöver dessa.

Se kanske jag kunde minska kolhydraterna. Vissa dagar äter jag ju 5 banner eller mer därför att jag ej har tillgång till annat om jag typ är ute och inte har med mig mat. Då köper jag bananer.

• Hilde3000
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 16:27:52 följande:

På gymmet dricker jag nog flera liter. Fyller flaskan flera gånger dock rymmer min flaska inte en liter. Men totalt lir det nog kanske 1-2 liter under gymmet och sedan mera utöver det. Så kanske 3-4 liter, eller säg tre liter i genomsnitt per dag under en vecka eftersom jag inte gymmar varje dag.

Ja så är det nog. Eller så är det så att min kropp är van att äta på vissa tidpunkter som för mig infaller nästan hela tiden och börjar kroppen skrika efter mat vid dessa tidpunkter varje dag. Om jag vänjer kroppen till att äta färre tillfällen då kanske kroppen skriker hunger på andra tidpunkter utöver dessa.

Se kanske jag kunde minska kolhydraterna. Vissa dagar äter jag ju 5 banner eller mer därför att jag ej har tillgång till annat om jag typ är ute och inte har med mig mat. Då köper jag bananer.

Jag har alltid proteinbars med mig ifall jag blir hungrig/sugen. Protein mättar i alla fall mig bättre än frukt. Enligt vissa forskningsstudier ökar magsäckens storlek om man vänjer den vid stora måltider så du har kanske vant din kropp vid att behöva ofantligt stora mängder mat. Tror fortfarande att du behöver få i dig mer protein för att få större mättnadskänsla.
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Hilde3000 skrev 2018-09-11 16:45:27 följande:
    Jag har alltid proteinbars med mig ifall jag blir hungrig/sugen. Protein mättar i alla fall mig bättre än frukt. Enligt vissa forskningsstudier ökar magsäckens storlek om man vänjer den vid stora måltider så du har kanske vant din kropp vid att behöva ofantligt stora mängder mat. Tror fortfarande att du behöver få i dig mer protein för att få större mättnadskänsla.
    Ja jag har ju varit överviktigt i ca. två-tre års tid för ungefär 8-10 år sedan. Då vägde jag som mest 90 kg mot dagens ca 68-70 på samma längd (173.5 kg).
Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?