• Äldre 12 Sep 11:17
    16066 visningar
    102 svar
    102
    16066

    Specialklass eller inte för sonen?

    Hej
    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28
    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44
    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.

  • Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?
  • Äldre 10 Oct 16:48
    #91
    Anonym (Byt skola) skrev 2018-10-09 14:10:53 följande:
    Har ni funderat på att flytta ut ur storstaden? Det gjorde vi, enorm skillnad, mycket mer acceptans utanför, barn kan vara barn och blir inte dömda lika snabbt. 
    Av praktiska och ekonomiska skäl är en flytt inte möjlig. Dessutom är jag och barnens pappa skilda och det finns ett storasyskon också att ta hänsyn till. Det enda alternativet är att hitta en annan skola inom kommunen men det tar tid.
  • Anonym (Byt skola)
    Äldre 2 Dec 09:34
    #92

    Hur har det gått?

  • Äldre 5 Dec 15:43
    #93
    Anonym (Byt skola) skrev 2018-12-02 09:34:46 följande:

    Hur har det gått?


    Vi fick avslag när vi begärde inhibition (att sonen får vara kvar i sin ordinarie skola under tiden slutgiltiga beslutet fattats)  under tiden som överklagandet processades så sonen. Skolan valde att ganska omgående under novemberlovet tvinga fram en flytt. Tack och lov tog sonen det rätt bra och sa att det kanske var bra för nu skulle han kanske få hjälp. Två veckor efter flytten kom det slutgiltiga beslutet och vi fick rätt och skolan hade en hel A4-sida med paragrafer att rätta sig efter då de hade brustit i sitt handläggande av sonens utredningar och åtgärdsplaner. Vi hade rätt att omgående flytta tillbaka vår son men efter allt som hade hänt och efter att jag läst skolans yttrande till överklagandenämnden där de ljög om åtgärder som de vidtagit samt beskyllt oss föräldrar för saker och ting och massa annat så bestämde vi oss för att nu låta honom gå kvar i den nya skolan i väntan på annan skola. Sonen trivs och mår bra men nu har han börjat ifrågasätta varför han är där för han har börjat märka av mer att barnen som går i hans klass beter sig lite annorlunda mot hur han är... får se vad som händer framöver...
  • Anonym (C)
    Äldre 5 Dec 16:45
    #94

    Du kanske kan saga att hans gamla skola  i nuläget inte är så bra på att hjälpa barn som behöver lite extra hjälp, vilket han ju redan vet, så det är inte att tala illa om skolan.

    Därför får han just nu gå i en skola däremot är extra bra just på att både hjälpa barn med skolarbetet, men också extra duktiga på att lära barn hur de ska göra för att lära sig saker. Har man lite svårt att koncentrera sig är det ju extra viktigt att veta hur man själv lär sig saker på bästa sätt.
    Barnen i hans nuvarande klass har kanske lite svårt med vissa saker, så då hjälper den här skolan dem lite extra. En del går i skolan en kortare tid, medan de eller deras gamla skola lär sig mer om vad de kanske behöver extra stöd med, medan andra behöver mer tid.

    Vad sager sonens nya skola angående placeringen? Har de hittat bra metoder för att hjälpa honom?

    Har de eventuellt möjlighet att hjälpa till att ordna förtur till en annan skola? I de flesta kommuner används ju den här typen av skola bara för de barn som verkligen inte klarar av en vanlig skola, eftersom platsen är mycket dyrare.

    Idealiskt vore ju att den nya skolan hjälper honom att fylla igen eventuella luckor, och hjälper honom att hitta fungerande strategier som fungerar , och att man har en plan för hur och när han ska gå tillbaka till en skolklass med mindre anpassningar.

  • Äldre 11 Dec 14:42
    #95
    Anonym (C) skrev 2018-12-05 16:45:22 följande:

    Du kanske kan saga att hans gamla skola  i nuläget inte är så bra på att hjälpa barn som behöver lite extra hjälp, vilket han ju redan vet, så det är inte att tala illa om skolan.

    Därför får han just nu gå i en skola däremot är extra bra just på att både hjälpa barn med skolarbetet, men också extra duktiga på att lära barn hur de ska göra för att lära sig saker. Har man lite svårt att koncentrera sig är det ju extra viktigt att veta hur man själv lär sig saker på bästa sätt.
    Barnen i hans nuvarande klass har kanske lite svårt med vissa saker, så då hjälper den här skolan dem lite extra. En del går i skolan en kortare tid, medan de eller deras gamla skola lär sig mer om vad de kanske behöver extra stöd med, medan andra behöver mer tid.

    Vad sager sonens nya skola angående placeringen? Har de hittat bra metoder för att hjälpa honom?

    Har de eventuellt möjlighet att hjälpa till att ordna förtur till en annan skola? I de flesta kommuner används ju den här typen av skola bara för de barn som verkligen inte klarar av en vanlig skola, eftersom platsen är mycket dyrare.

    Idealiskt vore ju att den nya skolan hjälper honom att fylla igen eventuella luckor, och hjälper honom att hitta fungerande strategier som fungerar , och att man har en plan för hur och när han ska gå tillbaka till en skolklass med mindre anpassningar.


    Det är precis det vi har sagt till sonen för vi vill inte att han ska känna att det är nåt fel på honom samtidigt som vi inte vill tala illa om den gamla skolan då det finns en liten risk att han kan få gå tillbaka till den.

    De har inte sagt så mycket utan tagit den här tiden för att lära känna honom och hitta strategier som funkar. Det vi har hört är att han är kvar i klassrummet under alla lektioner och vad vi vet så har han inte haft några större utbrott. Vi har fått höra att han är smart pojke (vilket vi hela tiden vetat om förstås) och väldigt charmig. Vi ska i dagarna träffa hans pedagog för ett litet utvecklingssamtal så det ska bli intressant. 

    Vi har inte pratat med nya skolan om de, när det blir dags, kan tänkas hjälpa sonen till en annan skola. Tanken är att låta det vara som det är nu och se till att sonen får den hjälp han behöver dels med att komma ikapp med allt som han missat men även som du skrev strategier för att hantera de situationer som han upplevs som jobbiga. Jag tror att det bästa som har hänt honom är att han äntligen känner sig sedd och hörd. De lyssnar faktiskt på honom och hans behov, vilket han inte varit bortskämd med i förra skolan. De ser inte honom som ett problem eller som en jobbig och besvärlig pojke vilket har fått honom att släppa coola-killen attityden som han alltid innan tog på sig när han gick till gamla skolan. Jag vet inte om de ännu har någon plan för sonen för återgång. Jag misstänker att han kommer vara där även hela vårterminen. Vi får se hur det blir men just nu har jag en nöjd och lycklig son och det räcker gott och väl för mig.
  • Anonym (Byt skola)
    Äldre 16 Dec 08:09
    #96
    Anonym (C) skrev 2018-12-05 16:45:22 följande:

    Du kanske kan saga att hans gamla skola  i nuläget inte är så bra på att hjälpa barn som behöver lite extra hjälp, vilket han ju redan vet, så det är inte att tala illa om skolan.

    Därför får han just nu gå i en skola däremot är extra bra just på att både hjälpa barn med skolarbetet, men också extra duktiga på att lära barn hur de ska göra för att lära sig saker. Har man lite svårt att koncentrera sig är det ju extra viktigt att veta hur man själv lär sig saker på bästa sätt.
    Barnen i hans nuvarande klass har kanske lite svårt med vissa saker, så då hjälper den här skolan dem lite extra. En del går i skolan en kortare tid, medan de eller deras gamla skola lär sig mer om vad de kanske behöver extra stöd med, medan andra behöver mer tid.

    Vad sager sonens nya skola angående placeringen? Har de hittat bra metoder för att hjälpa honom?

    Har de eventuellt möjlighet att hjälpa till att ordna förtur till en annan skola? I de flesta kommuner används ju den här typen av skola bara för de barn som verkligen inte klarar av en vanlig skola, eftersom platsen är mycket dyrare.

    Idealiskt vore ju att den nya skolan hjälper honom att fylla igen eventuella luckor, och hjälper honom att hitta fungerande strategier som fungerar , och att man har en plan för hur och när han ska gå tillbaka till en skolklass med mindre anpassningar.


    Håller helt med, du kan absolut säga att hans förra skola inte var så bra, för det är fakta och han är en smart kille som förstår det. Om det inte är fel på skolan, då är det ju fel på honom, vilket är slutsatsen han kommer att dra. Gå absolut inte tillbaka till gamla skolan, det kommer att bli ett trauma för din son.
  • Äldre 17 Dec 13:26
    #97
    Anonym (Byt skola) skrev 2018-12-16 08:09:54 följande:
    Håller helt med, du kan absolut säga att hans förra skola inte var så bra, för det är fakta och han är en smart kille som förstår det. Om det inte är fel på skolan, då är det ju fel på honom, vilket är slutsatsen han kommer att dra. Gå absolut inte tillbaka till gamla skolan, det kommer att bli ett trauma för din son.
    Han var rätt medveten själv om att han inte fick den hjälp han behövde så vi har fortsatt lite på det spåret de få gånger som hans gamla skola kommer på tal. Nej absolut inte tillbaka till den ursprungliga skolan. Tyvärr har de ansvar för honom och vi kommer få träffa rektorn varje termin inför en utvärdering av sonens framsteg. Känns så där att behöva möta människan som inte drog sig för att ljuga ihop ett yttrande i samband med vårt överklagande. Vi har sökt andra skolor sen tidigare och hoppas på att något ska dyka upp men just nu känns det inte så bråttom med det.
  • Ljbs
    Äldre 17 Dec 13:36
    #98
    OJA77 skrev 2018-09-12 11:17:33 följande:

    Hej

    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28

    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44

    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.


    Åh vad arg jag blir!!!!! Jag är i exakt samma sits med min jämngamla pojk i Göteborg och känner mig både rädd nervös uppgiven stridsklar. Vilken del av Gbg finns ni i? Pm:a hemskt gärna!!! Du kanske vill ventilera o jag kan behöva suga åt mig dina erfarenheter.
  • Ljbs
    Äldre 17 Dec 13:51
    #99
    OJA77 skrev 2018-09-12 11:17:33 följande:

    Hej

    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28

    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44

    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.


    Hur går det för din son? Vad har hänt sedan oktober? Snälla uppdatera vi är fler i denna sits!!
  • Tue 27 Aug 2019 11:57
    Ljbs skrev 2018-12-17 13:51:28 följande:
    Hur går det för din son? Vad har hänt sedan oktober? Snälla uppdatera vi är fler i denna sits!!
    Skickat PM till dig!
  • Sat 28 Nov 2020 21:44
    Hararochkaniner skrev 2018-10-08 12:52:46 följande:

    Om ni bor i en storstad så rekommenderar jag att ni googlar grundskola med specialkompetens inom ert barns funktionshinder. 

    Min son har autism och går på en vanlig grundskola som har specialkompetens inom autism. De, skolan, har skaffat honom en assistent och han har även möjlighet att studera i en egen lokal med henne och ca 4 andra barn med autism. Har man normalbegåvning så ska man så långt det är möjligt inkluderas i en vanlig klass men med anpassningar


    Hej,

    Vilken skola går ni på? Blir lite nyfiken då jag just nu ska välja skola för min son. 
  • Anonym (Nina)
    Tue 9 Mar 2021 18:35

    Hittade denna tråd. 

    Har en son som inte ens börjat grundskolan, men jag misstänker att det är precis det här de vill göra med oss. 

    Han har ungefär samma problembild som TS son. Jag bedömer inte att min son har någon utvecklingsstörning eller har lägre begåvning. 
    Däremot skulle han vara i behov av extra stöd, då det finns koncentrationssvårigheter.  

    Jag tror att kommunen vill omplacera honom till särskola eller resursskola. Fick han en extra pedagog tror jag han skulle klara av att gå i befintlig skola. 

    Anledningen till omplaceringen är att kommunen vill spara pengar. Det är billigare att placera alla problembarn under samma tak, istället för att erbjuda individuella anpassade lösningar skräddarsydda för varje barns unika behov.  

Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?