• OJA77

    Specialklass eller inte för sonen?

    Hej
    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28
    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44
    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.

  • Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?
  • Anonym (Spec.ped)

    Jag vill också tillägga att de aldrig kan tvinga er att byta skola. Det är ert beslut till 100%. Skamligt att de hotar med det. De kan rekommendera det men det är ert beslut.

    Jag tycker verkligen inte att han ska gå med elever med npf-diagnoser om han inte har en diagnos.

  • Anonym (Spec.ped)
    OJA77 skrev 2018-09-14 14:02:03 följande:

    Jag har varit förbannad i två år och alla möten med skolan har varit totalt kontraproduktiva och vi föräldrar har känt som att det bara är av ren formalia som vi har fått komma dit. De har inte lyssnat eller tagit till sig det vi har berättat utan de bestämde sig egentligen redan efter den pedagogiska kartläggningen att de inte hade kunskap/resurser att stötta sonen i hans skolgång men de var inte intresserade av att ta reda på vad som orsakade sonens beteende. De har gjort vissa halvhjärtade försök med några insatser men efter bara nån vecka slutat med det. Självklart var insatserna halvhjärtade när de redan hade beslutat sig för att flytta honom men de ville få med oss på detta. De hade gått bakom ryggen på oss och ansökt om plats i mars men till oss kom informationen i slutet av maj!! 

    Jag vet inte ännu om det kommer stå uttryckligen 8 veckor på själva åtgärdsprogrammet för vi har inte fått den hemskickad ännu men det var vad vi fick till oss av skolan på mötet...inte ordagrant men att det här med elevassistent är sista lösningen. De är oroliga då sonen inte uppnått kraven för åk 1 och kommer kanske inte att klara av att göra det för åk 2 heller och därför vill de agera så här. Nu gissar jag bara men vet inte. Vad gäller specialklassen så är inte utgångsläget för skolan att det skulle vara kortvarigt/tillfälligt. De ser inte sonen som kapabel att klara den ordinarie skolmiljön som de refererar till konstant att det är en kravfylld miljö som alla barn inte klarar av. Jag hade nog varit lite mer välvilligt inställd till särskild undervisningsgrupp om det hade funnits på skolan där han går nu. Som det är nu får han byta skola helt och hållet och skolan är långt ifrån den ordinarie. De är dessutom helt själva och möter inte andra barn under skoldagen eller rasterna. 

    Vi kontaktade BUP för rådgivning men då problemen uppstår endast i skolmiljö och ingen annan stans ansåg de att det var skolans problem att lösa och inget för dem. Vi gick med på en utredning av en psykolog (på skolans begäran) som visade på dels att sonen hade stora svårigheter att avkoda ord vilket enligt henne tydde på läs- och skrivsvårigheter. Dessutom hade han kort arbetsminne vilket kunde vara en av orsakerna till frustrationen som han upplevde och därför blev arg. Hon ansåg även att det även kunde vara en mognadsfråga pga att han är en pojke och född sent på året. 

    Ja jag hoppas verkligen på att andra skolor sköter sånt här på ett bättre sätt. Det har varit ett helvete i två år och nu måste det få ett slut. Nu är det jag som får be om ursäkt för ett långt svar!:)


    Förlåt jag läste visst inte alla inlägg innan jag svarade. Nu när jag läser detta så låter de faktiskt helt inkompetenta. Om de själva tycker att deras skolmiljö är för krävande för honom så är de skyldiga att göra de anpassningar som krävs för att han ska kunna uppnå målen. Står i skollagen.

    De svårigheterna han har ska definitivt rymmas inom den ordinarie undervisningen.

    Hoppas ni hittar nåt sätt. Tyvärr kanske det är svårt att göra nåt på nuvarande skolan nu när ni redan kämpat så länge.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Spec.ped) skrev 2018-09-15 18:12:06 följande:
    Förlåt jag läste visst inte alla inlägg innan jag svarade. Nu när jag läser detta så låter de faktiskt helt inkompetenta. Om de själva tycker att deras skolmiljö är för krävande för honom så är de skyldiga att göra de anpassningar som krävs för att han ska kunna uppnå målen. Står i skollagen.

    De svårigheterna han har ska definitivt rymmas inom den ordinarie undervisningen.

    Hoppas ni hittar nåt sätt. Tyvärr kanske det är svårt att göra nåt på nuvarande skolan nu när ni redan kämpat så länge.
    Jag håller med. Och avkodning, läs- och skriv-svårigheter och kort arbetsminne är ju en jättebra guidning för skolan för att veta vilket stöd din son behöver i undervisningen. Jag har arbetat -inom ramen för ordinarie undervisning på en "vanlig" skola - med elever med alla dessa svårigheter plus ett gäng till. Nu arbetar jag visserligen på högstadiet, men tankesättet är detsamma - ingen elev är ju jobbig för att det är så himla kul att vara jobbig. Inte med alla konsekvenser, möten och utpekande man drabbas av på grund av ens beteende. Man agerar för att man inte har strategier eller förmåga att hantera situationen på ett bättre sätt. Det ska vi lära dem, alternativt ta bort situationerna som skapar beteendet. Det går. Jag har slitit mitt hår i perioder för att få det att fungera med elever, och alla har inte blivit solskenshistorier även om en hel del har blivit det, men skolan har ett ansvar gentemot elever och fungerar det inte så utvärderar man och testar någonting nytt. Fy vad arg jag blir på er skola för att de ger bilden av att skolan fungerar så här. Det finns skolor som tar sitt ansvar också, jag lovar! 

    Och att problemen inte finns hemma borde ju innebära en stor ledtråd för skolan. Har de försökt (på ett äkta konstruktivt sätt) att fråga din son vilka situationer han tycker är jobbigast i skolan? 

    Är skolpsykolog med på alla möten? Om hen verkar vettig kan det vara bra att be hen vara med regelbundet, hen kanske kan "stötta" skolan (vad jag egentligen menar är att sätta personalen på plats) i vilka metoder som brukar fungera. En utomstående (som en skolpsykolog ofta ändå är) kan ju få andra att skärpa till sig och inte säga vad som helst också. Finns det någon på skolan som känns vettig? Skolkurator? Syster? Klasslärare? Assistenten? Kanske kan ni gå samman med dem och be att de är med på möten? Kanske kan ni kontakta Specialpedagogiska Skolmyndigheten också. Jag vet inte om de kan närvara på möten men det hade ju onekligen varit bra....Det kanske är som någon säger att det är att byta skola som är lösningen, det tar bara emot mitt lärarhjärta att en skola ska få "vinna" så, men som förälder (som jag ännu så länge bara är till en krabat i magen) så förstår jag ju att man inte resonerar så. Och som sagt, min vän som arbetat i särskild undervisningsgrupp i en egen skola har ju berättat hur den lyckats bli en jättebra lösning för många barn, även om hon också sagt att många barn som går där egentligen borde kunnat gå i ordinarie klass med stöd, men att skolorna inte tagit sitt ansvar...
  • Anonym (René)
    OJA77 skrev 2018-09-12 11:17:33 följande:

    Hej

    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?


    Jag vill börja med att säga att det på intet vis är ovanligt att barn med npf klarar/orkar utmärkt att vara ?normala? i vissa sammanhang men ej i andra. Det kan alltså vara så att skolan misstänker npf men inte törs säga det rakt ut. Kravkänslighet och vägran/oförmåga att bara göra som man blir tillsagd är inte heller ovanligt vd npf. Kanske har din son inte alls tillräckliga problem för att uppfylla en diagnos, och han är samma fantastiska person oavsett, men uteslut inte att han kan behöva särskilt stöd.
  • Anonym (Spec.ped)
    Anonym (René) skrev 2018-09-15 20:35:28 följande:

    Jag vill börja med att säga att det på intet vis är ovanligt att barn med npf klarar/orkar utmärkt att vara ?normala? i vissa sammanhang men ej i andra. Det kan alltså vara så att skolan misstänker npf men inte törs säga det rakt ut. Kravkänslighet och vägran/oförmåga att bara göra som man blir tillsagd är inte heller ovanligt vd npf. Kanske har din son inte alls tillräckliga problem för att uppfylla en diagnos, och han är samma fantastiska person oavsett, men uteslut inte att han kan behöva särskilt stöd.


    Det utesluter ju inte heller ts. Men skolan har ju inte gett stöd. Den typen av stöd ska i första hand ges inom ordinarie undervisning.
  • Anonym (René)
    Anonym (Spec.ped) skrev 2018-09-15 20:44:57 följande:

    Det utesluter ju inte heller ts. Men skolan har ju inte gett stöd. Den typen av stöd ska i första hand ges inom ordinarie undervisning.


    Absolut. De borde vara modigare och mer proaktiva. Det är fegt att inte våga säga till om man tror att barnet skulle kunna bli hjälpt av en utredning för att bättre kunna sätta fingret på vilka åtgärder som behöver göras. Det är lättare för dem att få till stånd större insatser om de får igenom sina ansökningar för extra stödpengar.
  • Anonym (Spec.ped)
    Anonym (René) skrev 2018-09-15 20:49:05 följande:

    Absolut. De borde vara modigare och mer proaktiva. Det är fegt att inte våga säga till om man tror att barnet skulle kunna bli hjälpt av en utredning för att bättre kunna sätta fingret på vilka åtgärder som behöver göras. Det är lättare för dem att få till stånd större insatser om de får igenom sina ansökningar för extra stödpengar.


    Man kan göra mycket utan diagnos. Långt ifrån alla insatser kostar pengar. Speciellt nör det handlar om att skapa en tydlig och strukturerad miljö. Dessutom har ts sökt utredning privat och på skolan. Du kan läsa längre upp i tråden. Svårigheterna som kommit fram i utredningen är svårigheter som definitivt ryms inom ordinarie undervisning och sånt som varje lågstadielärare bör kunna bemöta.
  • Anonym (Byt skola)

    Byt skola, omgående. Har varit med om liknande. Tänk inte på vad skolan bör göra, de är helt enkelt inte kapabla och förtroendet är förlorat. Ni har anmält till skolinspektionen, vet skolan om det? Ta inte detta fel, men skolan vill inte bara bli av med er son, utan också er som föräldrar, eftersom ni kritiserar skolan. Bara för att man är rektor på en skola så behöver det inte betyda att man är kapabel att alltid ta rätt beslut, speciellt som det ibland hotar ens ställning, vilket jag tror att detta handlar om. Skolan är helt enkelt inkompetent och det kommer aldrig att fungera, hur många elevassistenter ni än får, för skolan vill inte. Specialskola skulle jag heller inte råda, låter inte som om det är platsen för din son, som du säger, han kommer att få en stämpel för livet, och det kommer att bli svårt att få in honom i vanliga systemet igen. Din son känner av att han inte är välkommen på skolan och det får honom att utagera, han är helt enkelt stressad. Hur mycket pratar du med honom om detta? Har du sagt denna deadline på 8 veckor? Mitt råd, säg till skolan att du ska byta skola, och under tiden du letar så förväntar du skolan att göra sitt jobb och se till så att din son trivs på skolan, OM de inte gör det, så tänker du ta ut din son från skolan och ha honom hemma och undervisa honom själv och bevisa för skolan att det inte är några problem, och att han vill lära. Vilket skolinspektionen kommer få veta. 

  • OJA77
    Anonym (Frida) skrev 2018-09-15 17:28:12 följande:

    Din sons skola verkar inte bra. Du kanske ändå ska besöka specialskolan för att bilda dig en egen uppfattning? Kan vara en chans för din son att komma i kapp och mogna?

    Lite tips på skolor jag hört gott om:

    Fridaskolan i Mölnlycke, ska vara bra på att ta hand om barn med särskilda behov

    Fenestra (finns 2 eller 3 stycken) små klasser och fokus på att alla elever ska uppnå målen

    Vasaskolan, traditionell katederundervisning

    Viktoriaskolan har också katederundervisning

    Ugglumsskolan i Partille

    Krokslättsskolan och Toltorpsskolan i Mölndal

    Generellt om barn som har svårt att koncentrera sig, så ska man tydligen inte välja Montessori

    Har du kollat på goteborg.se där finns förteckning över alla skolor i Göteborgs kommun?


    Håller med om att skolan verkar vara betydligt sämre än vad vi tidigare trott. Vad gäller specialskolan så vet vi redan en hel del då dessa klasser var från början i sonens nuvarande skola men av platsbrist fått nu inför höststarten flytta till en annan skola. Vi har även pratat om vår son med enhetschefen för specialskolan som ansåg att det förmodligen inte var rätt för sonen att börja där. 

    Tack för dina tips om bra skolor! Ska kolla igenom detta då vi överväger starkt att söka efter annan skola som bättre kan stötta och hjälpa sonen.
  • OJA77
    Anonym (Spec.ped) skrev 2018-09-15 17:59:50 följande:
    De är skyldiga att utreda skolsituationen och göra upp en plan för hur de kan hjälpa honom i skolsituationen. Att flytta barnet till en särskild undervisningsgrupp kräver rektors beslut och ska göras först efter att särskilda anpassningar gjorts i klassrummet. Det du beskriver låter som att han reagerar på en turbulent och otydlig miljö. Det kan alla barn göra. Det finns i princip alltid en upptrappning innan det smäller så att säga. Hade han haft en npf diagnos så skulle han ha samma svårigheter även på andra ställen än i skolan. Har de gjort några förändringar i klassrummet? Försökt skapa lugn och struktur?

    Även om han nu får en assistent så behöver de ha en plan. Hur ska de organisera dagen så att det inte blir turbulent och rörigt? Vilka situationer är jobbiga för honom? Går de att förändra så att de funkar bättre?

    OM han hamnar i affekt, hur bemöter de honom då så att de inte spär på hans frustration. Kan de hjälpa honom att hitta bättre strategier? Tex gå ut ur klassrummet, ha en lugn vrå etc.

    Jag håller fö med övriga i tråden som arbetar i skola- att svära och springa ut ur klassrummet är inte speciellt allvarligt och det borde de kunna hantera och arbeta med. Det är ju ingen som kommer till skada.

    Hoppas ni kan få bättre hjälp.
    De har gjort en utredning som nu är ett år gammal. De åtgärder som har vidtagits är att de rensat klassrummet på saker som kan störa sonens koncentration, gett honom en surfplatta och så har han fått gå på extra undervisning i svenska och matte (samma extraundervisning som barn utan en utredning också får gå på för att de halkat efter eller behöver lite extra stöd i dessa ämnen). I höstas under en kort period hade han en pedagog som han spenderade själv tid med en timme varje morgon och övade på bla läsning, men han tyckte inte om det för han kände sig utanför och bortkollrad ur klassrummet. Som vi också fått höra så har de andra barnen retat honom för att han hade denna lösning och därför vägrade han till slut att vara med på den enskilda undervisningen.

    Vi hoppas att de har en plan på hur elevassistenten ska användas men inget som vi har fått till oss. Vi vet att denne ska sitta med sonen under lektionerna och hjälpa honom att fokusera och om han blir arg/frustrerad och springer ut ska han hjälpa sonen att komma tillbaka. Enligt pedagogerna är det svårt att bryta ett moment för ett annat för sonen vilket gör honom upprörd och då, om det går för långt, exploderar han. Skolan anser att de saknar resurser och kunskap för att hjälpa honom att hitta strategier och därför tycker de att det är bättre att sätta honom i en specialklass i en annan skola.....det är vad de har sagt till oss nu i snart 1 år. Han har aldrig skadat någon när han har blivit arg men de anser att hans "explosiva" humör stör undervisningen för de andra. Vi föräldrar upplever pedagogerna nästan lite rädda för att säga ifrån eller ställa krav av rädsla för att han ska bli arg vilket gör att det bara blir värre (tror vi). 
Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?