• OJA77

    Specialklass eller inte för sonen?

    Hej
    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28
    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44
    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.

  • Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?
  • OJA77
    Anonym (Byt skola) skrev 2018-09-17 23:05:15 följande:
    Ja, du har helt rätt att det är en stor risk, men vi gjorde precis detta och höll vårt barn hemma i 4 månader och det hade otroliga (positiva) konsekvenser, till slut. Visst var det en enorm stress, och riskfyllt, men vi tog den risken för att skydda vårt barn istället för att följas med i ett system som inte brydde sig om barnen utan endast om politik och makt. Det var otroligt tuffa månader, men det gynnade barnet enormt, vi insåg vilken otrolig stress vi haft iom skolans inkompetens. Idag är sonen på en annan vanlig skola och det går otroligt bra. Man kan anta att eftersom det är en institution som ansvarar för barn, att de har erfarenheten och kunskapen hur de ska göra, men så är tyvärr inte alltid fallet, och ibland spelar den mänskliga faktorn in, där en rektor försöker behålla makt genom att sparka ut elever. 
    Vad härligt och höra att ni lyckades i er kamp mot skolan!! Kan verkligen tänka mig att de fyra månaderna var enormt stressande! Får jag fråga vad som inte funkade i skolan för erat barn? 

    Håller verkligen med om och är även min erfarenhet att makt och politik är det som har fått ta plats i vår konflikt med skolan och nästan noll fokus på den lilla pojken som allt egentligen handlar om!
  • Anonym (Oj)

    Nu har inte jag läst hela tråden men skulle definitivt sökt mig till en valdorfskola. Det borde ju finnas i Gbg. Tror det skulle passa honom bättre. Ev montessori

  • Anonym (C)

    Vet inte var i Goteborg ni bor, men kolla eventuellt på Alexandraskolan. Den har visserligen judisk profil, men de tar emot barn från alla bakgrunder. Värt ett telefonsamtal och ett studiebesök.

    Har hört att de är väldigt bra att anpassa undervisningen efter det enskilda barnet.  Har hört att en pojke som gick där klarade sig helt OK där med anpassningar, men när han förväntades att klara en vanlig skola i sexan klarade han inte av kraven. Därför kan det vara bra att ni faktiskt har en långsiktig plan, eftersom sonen kommer behöva hitta sätt att hantera sina eventuella svårigheter när det väl är dags att byta efter femman. På den tiden hinner han ju dock mogna, förhoppningsvis få hjälp med eventuella läs- och skrivsvårigheter,  och ni kan också jobba med t.ex. Cogmed för att förbättra arbetsminnet.

  • Anonym (A)

    Försök få tag på ett ombud för sonen som kan hjälpa till. Vet tyvärr inte vart eller vem att söka och föreslå (lärare och spec.pedagog ni kanske kan ha något tips?)

    För att sedan få denna person med på ett möte med skolan.

    För det lutar ju som att de vill ha bort ert barn på direkten.

    Denna person kan faktiskt kanske få skolan att förstå sitt uppdrag de har gentemot barnen i skolan. Alternativt att ni får dig skolinspektionen (heter se så de som har ögon på skolorna?)

    Hur som, någon med kött på benen och kunskap i trassliga skolor behöver vara med.

    Jag kan tänka mig att just ert barn inte är den förste som blir bortskickad pga större resurskrav och tyvärr inte den siste. Men det behöver uppmärksammas.

    Orkar du så skriv ett öppet inlägg på fb, tala med lokaltidningen och kvällstidningarna.

    Så här får det inte gå till.

  • Anonym (C)

    Är specialskolan isolerad, eller är den en del av en annan skola? En inte helt ovanlig lösning är ju att elever t.ex. har vissa ämnen för sig, och andra tillsammans med en "vanlig klass".

    Undrar också om personalen på specialskolan ser det som att eleverna ska gå där hela grundskolan, eller är tanken hos dem att så småningom lotsa in eleverna på lämpliga skolor med eventuellt stöd?

    Har ni kollat eventuella tidigare anmälningar på er skola?

    Skulle det eventuellt fungera att han går på specialskolan en tid, medan ni väntar på en plats på en annan skola? Hur stora är möjligheten att faktiskt få en plats på en annan skola?

    Tyvärr är det inte lätt att vinna mot en dålig skola. Givetvis bör ni anmäla hela processen, men det blir lätt er son som kommer i kläm, så bäst för honom på lång sikt är nog att komma till en vettigare skola.

  • Anonym (F)

    Varför duger specialskola till npfbarn men inte andra barn? Många är upprörda över tanken att ett barn ska behöva gå med npfbarn. Är de B-medborgare i samhället?

  • OJA77
    Anonym (Oj) skrev 2018-09-18 10:54:42 följande:

    Nu har inte jag läst hela tråden men skulle definitivt sökt mig till en valdorfskola. Det borde ju finnas i Gbg. Tror det skulle passa honom bättre. Ev montessori


    Tack för tipset. Vi kommer att titta på alla skolor som skulle kunna passa vår son och kolla hur det ser ut platsmässigt!
  • OJA77
    Anonym (C) skrev 2018-09-18 11:58:18 följande:

    Vet inte var i Goteborg ni bor, men kolla eventuellt på Alexandraskolan. Den har visserligen judisk profil, men de tar emot barn från alla bakgrunder. Värt ett telefonsamtal och ett studiebesök.

    Har hört att de är väldigt bra att anpassa undervisningen efter det enskilda barnet.  Har hört att en pojke som gick där klarade sig helt OK där med anpassningar, men när han förväntades att klara en vanlig skola i sexan klarade han inte av kraven. Därför kan det vara bra att ni faktiskt har en långsiktig plan, eftersom sonen kommer behöva hitta sätt att hantera sina eventuella svårigheter när det väl är dags att byta efter femman. På den tiden hinner han ju dock mogna, förhoppningsvis få hjälp med eventuella läs- och skrivsvårigheter,  och ni kan också jobba med t.ex. Cogmed för att förbättra arbetsminnet.


    Tack för tipset, jag ska absolut kolla på det och se hur det ser ut platsmässigt hos dem. Vad är Cogmet för något?

    Självklart behöver vi hjälpa sonen med de problem som han har oavsett vad som händer för precis som du skriver så måste vi se på detta långsiktigt. Problemet är att vi har lagt all vår tid och energi på att tjafsa med skolan och ställa krav på dem och mindre tid på att hjälpa sonen då kraft och tid inte funnits. De har varit på oss och stressat fram olika beslut i två år vilket givetvis har påverkat hela familjen. Nu när de ännu en gång satt press på oss så får vi återigen sitta i telefonsamtal med mynidgheter/instanser samt skriva kompletteringar till skolinspektionen för en tidigare gjord anmälan och även överklaga det senaste beslutet.
  • OJA77
    Anonym (A) skrev 2018-09-18 12:25:46 följande:

    Försök få tag på ett ombud för sonen som kan hjälpa till. Vet tyvärr inte vart eller vem att söka och föreslå (lärare och spec.pedagog ni kanske kan ha något tips?)

    För att sedan få denna person med på ett möte med skolan.

    För det lutar ju som att de vill ha bort ert barn på direkten.

    Denna person kan faktiskt kanske få skolan att förstå sitt uppdrag de har gentemot barnen i skolan. Alternativt att ni får dig skolinspektionen (heter se så de som har ögon på skolorna?)

    Hur som, någon med kött på benen och kunskap i trassliga skolor behöver vara med.

    Jag kan tänka mig att just ert barn inte är den förste som blir bortskickad pga större resurskrav och tyvärr inte den siste. Men det behöver uppmärksammas.

    Orkar du så skriv ett öppet inlägg på fb, tala med lokaltidningen och kvällstidningarna.

    Så här får det inte gå till.


    Vi håller på att se om vi via sonens försäkringsbolag kan få juridisk hjälp och även ett ombud som framöver kan föra sonens och vår talan. Ja de vill absolut få bort oss. I dag förstod jag varför allt gick så fort. Vi anmälde skolan i maj/juni för brister i särskilt stöd osv och i dag fick jag veta av Skolinspektionen att skolan först i går inkom med sitt svar på vår anmälan. Med andra ord kan de nu hävda att de har provat ALLT och inget funkar och därmed fullgjort sina förpliktelser gentemot sonen. Sen att elevassistenten varade mindre än en vecka är en annan sak!!!!

    Skolan har tidigare haft en del anmälningar men inte fullt så många under 2018...har för mig att vi var 3:e eller 4:e anmälan. Tro mig, tanken har slagit mig att vända mig till allt och alla för att visa på hur illa vissa skolor sköter sitt uppdrag och hur dåligt vissa skolor behandlar vissa barn!!! Enda som hindrar i nuläget är sonen. Vill inte att han ska få det värre än han redan har det.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (C) skrev 2018-09-18 11:58:18 följande:

    Vet inte var i Goteborg ni bor, men kolla eventuellt på Alexandraskolan. Den har visserligen judisk profil, men de tar emot barn från alla bakgrunder. Värt ett telefonsamtal och ett studiebesök.

    Har hört att de är väldigt bra att anpassa undervisningen efter det enskilda barnet.  Har hört att en pojke som gick där klarade sig helt OK där med anpassningar, men när han förväntades att klara en vanlig skola i sexan klarade han inte av kraven. Därför kan det vara bra att ni faktiskt har en långsiktig plan, eftersom sonen kommer behöva hitta sätt att hantera sina eventuella svårigheter när det väl är dags att byta efter femman. På den tiden hinner han ju dock mogna, förhoppningsvis få hjälp med eventuella läs- och skrivsvårigheter,  och ni kan också jobba med t.ex. Cogmed för att förbättra arbetsminnet.


    En familj I som bodde vårt område hade sina barn där. De var supernöjda. Men en nackdel är att skolan bara går upp tom 5:an.
Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?