• Anonym (Nja)
    Fre 7 jan 09:49
    28683 visningar
    237 svar
    Inlägg från Anonym (Nja) Visa alla inlägg
    237
    28683

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Nä, det anses inte illa att vara emot abort, det som anses illa är att aktivt försöka förstöra för folk som vill och behöver en abort.

Personligen tycker jag det är bra att leva i ett land där man vanligtvis inte hittar övergivna spädbarn, eller där de flesta barn faktiskt överlever eftersom de får omsorg och vård.

Det är inte lämpligt att personer som är emot abort faktiskt sitter på positioner där kvinnor som vill ha abort söker stöd. Det är det som jag är emot. Och att man sprider falsk "information" för att hindra aborter.

Av någon outgrundlig anledning är dessa människor också ofta FÖR avhållsamhet och då också emot preventivmedel. Och i vissa fall också emot att ungdomar får information om sexualitet i olika former.

Som ung var jag mer kritisk till abort, troligen p.g.a. att jag alltid haft en barnlängtan. Nu, två barn senare är jag 100% för att det faktiskt är ett fritt val. Det handlar inte om önskade barn, med goda förutsättningar som "försvinner", utan det handlar om att man faktiskt har makt och möjlighet att välja om man vill och orkar bli förälder. Och om man kan ge detta barn tillräckligt goda förutsättningar.

I länder där abort är svårt finns en helt annan problematik. Men den problematiken ses inte som att det beror på oönskade barn som föds där det finns dåliga förutsättningar, utan mer som allmänna samhällsproblem. Och som brott.

Själv ser jag ett tydligt samband mellan väldigt unga mödrar, barn som hittas övergivna, nergrävda barn i trädgården, eller styckade i frysen och att det faktiskt inte fungerar att få abort. Även konstiga självmord och farliga "lösningar" på oönskade graviditeter.

Man får absolut tycka att abort är fel, men man måste också respektera att det är lagligt i Sverige och att man i Sverige har rätt att göra abort.

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
Logga in
Bli medlem