• Annita

Besök på badhus med skolan

Men apropå att cykla själv, vilket tas upp i tråden hela tiden, så rekommenderas ju att barn inte ska cykla själva i trafik före tolv års ålder. Deras hjärna är inte tillräckligt utvecklad för att kunna bedöma risker och läsa av trafiken framåt och bakåt och åt sidorna, samtidigt. 

Nu är det förstås skillnad på hur mycket trafik det är där man bor och längs skolvägen. Trottoaren ska man förresten aldrig cykla på?

Hur som helst. Cyklandet är inte jämförbart med att åka till badhuset med skolan tycker jag. Att lära sig simma ingår i läroplanen, och i åk 6 sätts betyg i idrott och hälsa utifrån att eleven klarar att simma vissa sträckor med vissa simsätt. Redan i förskoleklass börjar man arbeta mot de målen.

Skolan har förstås stor vana vid att åka iväg med en grupp barn på simundervisning. De har rutiner de följer och personal från badhuset är med hela tiden.

TS, om du är så orolig tycker jag att du kan följa med vid ett tillfälle och se hur det går till. Men gör det då som del i en kontaktdag tycker jag, där du är med hela dagen. Var försiktig med att förmedla din oro till ditt barn, precis som många redan skrivit. Det kan få konsekvenser för framtiden, kanske till och med påverka barnets betyg om du i värsta fall överför din oro till barnet så att det blir en ångest att åka till badhuset.

Svar på tråden Besök på badhus med skolan