• sm3knamn

    nekad ivf, vill gå privat.. vill ha tips!

    Hej!
    Det är så att jag och min kille blev nekade ivf av landstinget pga beroendeproblematik. Han är INTE alkoholist, men gick på några möten förra året i förebyggande syfte. Det var efter sommaren och han kände att det hade blivit lite mkt fest.. De tog lite tester på honom som var helt ok och blev bättre och bättre under tiden han gick vilket ledde till att mötena upphörde.

    Hursomhelst! Vi har försökt att bli gravida under ca ett år och min gynekolog skickade oss vidare till ivf (jag har endometrios). Våra tester är bra (sperma och äggvärde). 
    Där blir vi nekade pga detta står i hans journal :(

    Vi funderar istället på att göra ivf privat, men vad ska vi säga till dem? Tar jättegärna emot tips! Jag antar att de kommer att undra varför vi inte gör det via landstinget istället, och jag är så rädd att de kommer neka oss :(

    Hjälp!

  • Svar på tråden nekad ivf, vill gå privat.. vill ha tips!
  • Anonym (a)
    Anonym (..) skrev 2018-09-15 17:04:29 följande:

    Jo det gör dom efter att en lag gick igenom att lämplighetsprövningar ska göras även på privata kliniker


    Kan du länka till den lagen? Jag tror du hittar på. Länken du tidigare visade gick bara till ett önskemål från medicinska rådet, ingen ny lag.
  • Anonym (a)
    Anonym (..) skrev 2018-09-15 19:23:53 följande:

    Det vet jag. Fast vid ivf i sverige krävs lämplighetsprövningar privat som via landsting och då vill dom ha tillgång till journal. Vägrar patienten godkännande att läsa journal så nekas patienten ivf och som i ts fall kommer ts nekas i vilket fall som helst


    Du tänker kanske på tex äggdonation? Då prövas lämpligheten. Om man däremot använder parets egna ägg och spermier går man inte igenom någon prövning.
  • Anonym (..)
    Anonym (a) skrev 2018-09-16 09:05:55 följande:

    Du tänker kanske på tex äggdonation? Då prövas lämpligheten. Om man däremot använder parets egna ägg och spermier går man inte igenom någon prövning.


    Nej numera prövas även lämpligheten när det är egna ägg och spermier
  • Anonym (a)
    Anonym (..) skrev 2018-09-16 09:09:05 följande:

    www.sahlgrenska.se/omraden/w/p/provrorsbefruktning-ivf/


    Visst, Sahlgrenska gör inte ivf på någon där det förekommer missbruk men det är rätt långt ifrån att privata centra begär ut journaler från landets alla sjukhus och vårdcentraler.

    Dessutom var det Sahlgrenskas regler och ingen lag du länkade till.
  • Barajaggg
    Anonym (a) skrev 2018-09-16 09:15:41 följande:

    Visst, Sahlgrenska gör inte ivf på någon där det förekommer missbruk men det är rätt långt ifrån att privata centra begär ut journaler från landets alla sjukhus och vårdcentraler.

    Dessutom var det Sahlgrenskas regler och ingen lag du länkade till.


    samma lag gäller på ALLA sjukhus. Men visst ts kan ju försökapå privat men även dom kommer göra en bedömning
  • Anonym (a)
    Barajaggg skrev 2018-09-16 09:23:46 följande:

    samma lag gäller på ALLA sjukhus. Men visst ts kan ju försökapå privat men även dom kommer göra en bedömning


    Men kan du länka till lagen?
  • Anonym (Melle)

    Jag jobbar inom området och privata kliniker gör inte på samma sätt som landstinget när det gäller lämpligheten. Jag föreslår att ni söker er privat :)

  • sm3knamn
    Anonym (Melle) skrev 2018-09-19 16:29:36 följande:

    Jag jobbar inom området och privata kliniker gör inte på samma sätt som landstinget när det gäller lämpligheten. Jag föreslår att ni söker er privat :)


    Har du något tips på hur vi ska säga eller göra? Ska vi berätta om vad landstinget tog för beslut eller låtsas som ingenting? Tacksam för svar :)
  • Lee***

    Jag tycker inte att ni behöver berätta. Om de frågar varför ni har valt privat som de säkert inte kommer göra . Så kan ni säga att vi känner att göra det privat pga en lugnare och härligare miljö o inte sjukhusliknande miljö. Att det känns mer personligare o inte som på löpande band som vi hört andra berätta. Lycka till

  • Anonym (Melle)
    sm3knamn skrev 2018-09-22 19:25:05 följande:

    Har du något tips på hur vi ska säga eller göra? Ska vi berätta om vad landstinget tog för beslut eller låtsas som ingenting? Tacksam för svar :)


    Låtsas som ingenting är mitt tips :)
  • Anonym (Melle)
    Fröken Rabarber skrev 2018-09-22 21:26:22 följande:

    Kan man inte dölja delar av journalen? Alternativt begära att en del stryks beroende på hur längesedan det var?


    Jobbar som med. sekreterare och man kan bara ändra i journalen, tex att skriva att uppgifter om missbruk el dylikt inte stämmer. Men det som en gång har skrivits finns alltid. Man kan däremot dölja delar av sin journal men då tror jag landstinget skulle bli misstänksamma ändå, men det är bara vad jag tror :)
  • Fröken Rabarber
    Anonym (Melle) skrev 2018-09-23 13:00:31 följande:

    Jobbar som med. sekreterare och man kan bara ändra i journalen, tex att skriva att uppgifter om missbruk el dylikt inte stämmer. Men det som en gång har skrivits finns alltid. Man kan däremot dölja delar av sin journal men då tror jag landstinget skulle bli misstänksamma ändå, men det är bara vad jag tror :)


    Ah, du har troligen rätt. Hittade dock detta www.ivo.se/for-privatpersoner/ansokan-om-journalforstoring/ ta bort tror jag inte är aktuellt i detta fallet, och att det raderas verkar vara en svår process, men kanske värt ett försök. Däremot fullt möjligt att få in en notering om det hela.
  • Anonym (Melle)
    Fröken Rabarber skrev 2018-09-23 19:07:36 följande:

    Ah, du har troligen rätt. Hittade dock detta www.ivo.se/for-privatpersoner/ansokan-om-journalforstoring/ ta bort tror jag inte är aktuellt i detta fallet, och att det raderas verkar vara en svår process, men kanske värt ett försök. Däremot fullt möjligt att få in en notering om det hela.


    Ja precis, det stämmer!
  • Anonym (Ärlighet)
    Fröken Rabarber skrev 2018-09-22 21:26:22 följande:

    Kan man inte dölja delar av journalen? Alternativt begära att en del stryks beroende på hur längesedan det var?


    Kan låta klyshigt men ärlighet varar längst! Om ni låser jounalen eller vill radera text kommer detta försvåra för er då det är ett krav att man skall kunna komma åt journalen. Har man varit dokumenterat missbruksfri så hindras man inte men man skall ha gått på tester och kunna bevisa det.

    Om ni trasslar in er i lögner kommer ni betraktas som än mer opålitliga och olämpliga. Gör der by the book så kommer det gå vägen. Målet är ju att barnet skall komma till ett tryggt hem! Lycka till!
Svar på tråden nekad ivf, vill gå privat.. vill ha tips!