• Anonym (Oplan­erat gravid­)
    Äldre 18 Sep 14:52
    4951 visningar
    13 svar
    13
    4951

    Blandade känslor om abort

    Jag förstår dig.

    Jag fick veta för 1v sedan att jag var gravid, oplanerat... Började med glädje, chock, panik... Vi har varit tillsammans en kort tid och bor inte på samma adress ännu. Gav beskedet till papoan som även han blev chockad men som självklart tyckte att vi skulle behålla. Jag har gråtit i timtal! För att sedan känna mig som på moln. Vi har pratat om att skaffa barn, men inte redan nu. Beslutet har landat i att vi ska behålla och lösa allt det praktiska. Nu nör chocken lagt sig så känns det bara heeelt fantastiskt. Vi har inga ekonomiska svårigheter. Men barn sedan tidigare i andra förhållanden som kommer att påverkas av detta.

    Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag genomförde en abort. Jag är så glad och fast vid vårt beslut att behålla.

    Hur tror du att du kommer att må efter aborten? Du har ca 7 månader att förbereda nu.. Har ni jobb, familj och släkt som stöttar?

  • Anonym (Oplan­erat gravid­)
    Äldre 18 Sep 17:20
    #5

    K


    Anonym (LillaM) skrev 2018-09-18 17:04:27 följande:

    Kul att få svar ifrån någon som går igenom något liknande! Min man stöttar mig oavsett beslut, vi vill ju båda ha barn - det är bara situationen vi lever i som gör det till "fel" tillfälle. 

    Jag är glad för er skull, att ni landat i ett beslut som känns bra för er! Det måste kännas fantastiskt. 

    Jag vet inte hur jag kommer att må. Men jag tror att det kommer att bli en sorg. Även om det inte är ett färdigvuxet barn så är det ett foster med ett hjärta som slår, som växer hela tiden i mig. Ett foster som kan utvecklas till ett barn. Han har jobb, dock dåligt betalt och jag är arbetssökande. Han 33 år och jag 24 år. 

    Som du hör är det väldigt jobbigt för mig. Mina egna känslor plus hormoner gör det inte lättare. Jag pendlar mellan att känna att det kanske kan gå, och att känna att det känns hopplöst och som att vi har för dåliga förutsättningar för att kunna ge barnet en bra start i livet. 


    När är rätt tillfälle? Det är alltid ngt som står ivägen. Att kunna bli gravid är för mig ingen självklarhet. Därav att en graviditet är värderad väldigt högt för mig.

    Förutom att ni har det skralt ekonomiskt, hur ser er sociala situation ut? Finns det stöd hos vänner/föräldrar? Har ni ngn missbruksproblematik etc. Pengar kommet och går. Jag tror att vara på rätt plats mentalt ich socialt är viktigare...
  • Anonym (Oplan­erat gravid­)
    Äldre 18 Sep 18:33
    #7

    Prata med en kurator, det kan vara skönt att prata med ngn utomstående som stöttar oavsett vilket beslut ni tar. Man kan ju boka det samtidigt som tid för abort.. man gör ju UL först och jag antar att man får fundera mer efter det..

Svar på tråden Blandade känslor om abort