• Anonym (Anonym (ts))

    Herpesvaccin

    Vet någon om det finns herpesvaccin som är påväg? Jag vet att det fanns en kandidat men den är inte aktuell längre.

    Plågsamt att leva i ständig oro för att herpesutbrott skall ploppa upp i underlivet. Äter bra, röker ej, sällan alkohol, sover skapligt.

    Känner mig ensam. Vet att det är vanligt men det hjälper inte mig. Mitt sexliv är förstört, jag hade oturen att drabbas av detta och är förändrad.

    Drömmen vore att det uppfanns ett slags botemedel som försatte viruset i livslång dvala eller att det kunde dödas/ elimineras i kroppen.

    Klamydia är ju en bakterie som man blir av med med antibiotika, men även om herpes är ofarligt är det plågsamt.

  • Svar på tråden Herpesvaccin
  • Bonvoyage

    Inte koll på om det är något vaccin på g men vill bara säga att du inte är ensam <3

    Hur ofta får du utbrott?

  • Anonym (Anonym (ts))

    Hej!

    Det är väldigt varierande. Detta år har varit kämpigt. Detta år så har jag fått det 4-5 gånger. Ena gången läkte det mycket snabbt, en amma gång tog det flera veckor då den lilla sårskorpan ramlade av vid dusch x antal gånger. Senaste gången jag fick varför 2 veckor sedan. Kändes underligt där nere, men kunde inte se ngt då jah tittade med en spegel. Hade tajta byxor som förvisso satt lite obehagligt men det blev inte bättre ens när jag kom hem och satte på mig mysbyxor. Då såg jag röda upphöjningar på insidan av inre b- läpp och det sved lite samt kändes avdomnat på ngt sätt. Tog valaciklovir på kvällen och dagen efter bar det helt borta. Kan verkligen ett utbrott stoppas så snabbt?

    Ogillar ta tabletter, men då jag skulle bort veckan efter ville jag inte ha utbrott som kanske inte skulle hunnit läka. Jag har typ 2 i underlivet och första utbrottet ( vad jag vet) fick jag för 3 år sedan. Alltid haft vanliga munsår sedan jag var barn vilket 70 % av befolkningen har. Att dock få det i underlivet var oerhört och är fortfarande mycket plågsamt. Jag tänker på herpes varje dag, dvs, oroar mig för utbrott och är tacksam de dagar jag klarar mig utan. Ej smittat min sambo vad jag/ vi vet om. Är extremt noga med hygien och aldrig sex vid utbrott eller liknande. Undviker mat som innehåller myclet av aminosyran arginin då den triggar herpesviruset. Men kagg år ändå, och senaste gången kom det precis i slutet av mensen. ( äter kombinerade p piller). Vet en som har typ 1 herpes i underlivet men hon har bara haft 2 utbrott under flera år. Men typ 1 herpes brukar inte återkomma så ofta i underlivet. Typiskt man skulle drabbad av typ 2.

    Önskar så innerligt att det kunde utvecklas ett botemedel för oss som lider av denna åkomma. Känner mig smutsig, oren och skäms över att ha detta. Vet det inte är farligt om man inte ska föda barn då, men detta har förändrat mitt liv. Vill tillägga att jah arbetar, zhar intressen etc, msn rädslan för utbrott finns ALLTID hos mig.

    Om någon vet något om botemedel, vänligen skriv. Virus är svårare ön bakterier att utveckla medicin emot känns det som.

  • Anonym (Vaccin)

    Medicin mer effektiv än valtrex är påväg. Pritelivir.

    Vaccin vet jag inte.

    Botemedel. Där hoppas man på crispr. Editera dna. Klippa bort det sovande viruset.

    En tidsfråga innan botemedel finns.....men hur många år???

    En kines som är med på nyheterna överallt säger ju sig redan nu "skapat" barn som är resistent mot hiv.

  • Anonym (Anonym (ts))

    Har inte hört talas om Pritelivir eller Crispr men sk googla dessa. Herpes är ju inte farligt, ( förutom vid förlossning då det kan smitta barnet) men det är för mig psykiskt påfrestande. Hade aldrig problem med underlivet innan jah fick herpes där. Har en vän som har munherpes (typ1) i underlivet men hon får väldigt sällan utbrott där nere. Jag har typ2 ( visat på test) och den är ju mer agressiv. Äter p- piller. Har märkt att jag fått utbrott ngn gång o samband med blödning och andra tillfällen 1 vecka efter blödningen. Blir nästan alltid svullet och rött och gör ont. Ska det inte avta med åren?

Svar på tråden Herpesvaccin