Inlägg från: Palestrina |Visa alla inlägg
  • Palestrina

    Låter du dina barn kolla på skräckfilmer?

    Hos oss har det varit självreglerande, då mina barn inte har velat titta på saker som de tycker är för otäcka. Ärligt talat kan jag tycka att de är väl mesiga. Jag tittade själv med behållning på filmer som andra kanske hade tyckt vore olämpliga för barn, i rätt tidig ålder.

    Men... hade de faktiskt velat titta på allt möjligt hade jag antagligen gått in och dragit en gräns någonstans. För obehagliga filmer med våld, blod och splatter hade jag inte gått med på, ens i mitt sällskap. Jag kan tycka att det är okej att barn även får ta del av mörka historier, men man vill ju inte att de ska bli traumatiserade av det.

  • Palestrina
    Aniiee skrev 2018-09-19 14:43:31 följande:
    Förresten, en av de läskigaste filmerna jag såg när jag var liten var Fanny och Alexander. Den var ju skitläskig.
    Den är läskig, och vad som är "skräck" kan dessutom vara olika för olika personer. Riktigt små barn reagerar dessutom på saker som vuxna inte ens förstår hur de kan vara läskiga. Ett av mina barn tyckte att en viss episod av Bamse (den gamla tecknade) var skitläskig, och även vissa inslag i Teletubbies.
  • Palestrina
    Palestrina skrev 2018-09-19 15:08:17 följande:
    Den är läskig, och vad som är "skräck" kan dessutom vara olika för olika personer. Riktigt små barn reagerar dessutom på saker som vuxna inte ens förstår hur de kan vara läskiga. Ett av mina barn tyckte att en viss episod av Bamse (den gamla tecknade) var skitläskig, och även vissa inslag i Teletubbies.
    Inte för att det hör hemma i en tråd om 8-10-åringar, ursäkta att jag spårade ur lite...
Svar på tråden Låter du dina barn kolla på skräckfilmer?