• Anonym (Bluenote)

    Har du en kod, funktionsnedsättning

    Jag fick en kod via Arbetsförmedlingen, efter att ha träffat arbetspsykolog.
    Har väl ofta känt mig annorlunda. Inte lika social som många andra, svårt att ta plats. Trivs bäst i bakgrunden. Jag har bra sidor också som tur är. Lätt att prata med, kan vara rolig ibland, har ett varmt hjärta.
    Jag har aldrig haft ett förhållande och mycket beror nog på min nedsättning.
    Nån som är lite samma?
    Nån som varit ihop med en som mig?

  • Svar på tråden Har du en kod, funktionsnedsättning
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Bluenote) skrev 2018-09-21 08:59:25 följande:

    Jag fick en kod via Arbetsförmedlingen, efter att ha träffat arbetspsykolog.

    Har väl ofta känt mig annorlunda. Inte lika social som många andra, svårt att ta plats. Trivs bäst i bakgrunden. Jag har bra sidor också som tur är. Lätt att prata med, kan vara rolig ibland, har ett varmt hjärta.

    Jag har aldrig haft ett förhållande och mycket beror nog på min nedsättning.

    Nån som är lite samma?

    Nån som varit ihop med en som mig?


    Jag är ungefär likadan i sättet. Men har haft förhållande
  • Anonym (k)

    En kod på AMS säger väl bara om man behöver extra stöd?


     


    Det har jag säkert men har också nyligen fått neuropsykiatriskdiagnos så.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (k) skrev 2018-09-21 10:55:10 följande:

    En kod på AMS säger väl bara om man behöver extra stöd?

     

    Det har jag säkert men har också nyligen fått neuropsykiatriskdiagnos så.


    Ja det är om man behöver extra stöd till att komma in på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen sätter inga diagnoser
  • Anonym (k)
    Anonym (Ja) skrev 2018-09-21 12:32:26 följande:
    Ja det är om man behöver extra stöd till att komma in på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen sätter inga diagnoser

    Lite förvirrande bara :)


    Jo, jag har nog en kod som sagt. Garanterat efter träff med just arbetspsykologen iaf, gjorde en hel del tester där.

  • Anonym (Ludde)

    Jag har kod hos Arbetsförmedlingen.

    Det var 10 år sedan jag gjorde testerna.

    Någon mer hjälp har man ej fått, det enda man fått är att man kan säga till arbetsgivaren att dom får ett särskilt bidrag för att anställa.

    Sedan efter testet fick jag en ny handläggare som pratade med mig som jag vore dum i huvudet.

    Jag är inte lågbegåvad utan högfungerande och fungerar på ett vist sätt och det passar inte in i normen så testet fungerade inte på mig där allt ska vara på ett vist sätt, så dom trodde jag hade svårigheter istället för att se mig och vilka styrkor jag har.

    Idiotiskt test med andra ord som inte fungerar.

    Kan förklara lite vad det var för tester så förstår ni andra som ej har gjort testet och som kanske ska göra dom.

    Lägga olika klossar med olika former i en ritad bild som också var av olika former på tid.

    Det han inte sa var att man får flytta och styra hur mycket man vill(otydligt instruktion) jag tyckte det var kul så jag tänkte och la utan att flytta bitarna mycket och la dom på rätt plats direkt, Detta enligt honom var långsamt, kunde läsa av honom. Han såg inte att jag la dom rätt direkt utan bara att det tog tid för mig.

    Det är ett test som ska testa arbetsförmåga sägs det haha.

  • Anonym (Bluenote)

    Lite som en stämpel. Man är inte riktigt som alla andra. För mig är det så att jag har svårt att ta plats. Antar att jag är introvert. Jag äger tydligen koden, och kan själv begära när och om den ska tas bort.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Bluenote) skrev 2018-09-22 08:25:42 följande:

    Lite som en stämpel. Man är inte riktigt som alla andra. För mig är det så att jag har svårt att ta plats. Antar att jag är introvert. Jag äger tydligen koden, och kan själv begära när och om den ska tas bort.


    Men det handlar väl bara om att man ska kunna få bästa stöd och hjälp?
  • Anonym (Bluenote)
    Anonym (Ja) skrev 2018-09-22 08:26:57 följande:
    Men det handlar väl bara om att man ska kunna få bästa stöd och hjälp?
    Kanske. För mig känns det som att man har en defekt.
  • Anonym (T)

    Vet hur det känns, har också denna kod. Fick den pga att jag har ms o orkar bara jobba 50%.
    Dessutom är jag lite introvert också men trodde inte man kunde få en kod pga det

  • Anonym (Bluenote)

    Jodå, det går utmärkt. Jag har inga sjukdomar, inga rörelsehinder, bra form fysiskt. Men jag är inte lika utåtriktad som många andra. Med andra ord är jag lite andrasortering.

  • Anonym (k)

    Men ska du inte utredas vidare via psykiatrin då? Jag stod redan i kö för det när jag gjorde tester på AMS.

    Tror inte heller att jag gjorde ett klosstest utan sådant var mer i min utredning på psykiatrin.

Svar på tråden Har du en kod, funktionsnedsättning