Inlägg från: New Dawn |Visa alla inlägg
  • New  Dawn

Lutherska oket? Hur mår ni?

Så du tror att det är avundsjuka?

Det kan vara personer som drabbats av att partnen gått bakom dem i flera år som blir upprörda över attityden hos se som väljer otohet... Menar du att de bara är avundsjuka? Empati är inte din starka sida.

Om du tycker otrohet är så eftersträvansvärt tycker jag att du, och dina gelikar, kan välja att leva öppet, så kan ni, och de kvinnor och män ni träffar, knulla andra hur som helst.

Jag tror många gånger att otrohet beror på rädsla och feghet. Jag tror också att många som är otrogna har tappat kärleken i sin relation.

Jag har haft kontakt med personer som är för otrohet... Ända tills de skiljer sig och träffar en ny kvinna eller man. Då ändrar det sig och kan inte ens stå ut med att deras nya kärlek chattar med andra, och vill inte alls dela sin nya kvinna, eller man. Patetiskt.

Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2018-10-17 18:24:18 följande:

Det är inte sexet som är problemet mend otrohet det är sveket och lögnerna som är problemet. Om folk har sex med andra MED sin partners medgivande har jag sällan sett bli någon större uppståndelse över. Däremot uppstår det kritik när folk väljer att ha sex med andra UTAN sin partners medgivande eftersom det då innebär att man sviker sin partner , ljuger och missbrukar sin partners förtroende samt inte ger sin partner någon chans att förhålla sig till det och göra egna val.

Ang kultur så tror jag inte det skiljer så mycket mellan kulturer vad gäller svek och lögner. Jag har aldrig sett någon kultur där man bejakar svek och lögner och det tror jag är ganska naturligt och inbyggt i oss alla, vem vill ha något slags förhållande (ens som vänner) med personer man inte litar på? Däremot finns det stora kulturella skillnader vad gäller sex med andra. I vissa kulturer är det mer eller mindre norm att man får ha fler fruar eller män, i väst är monogami norm men öppenheten för alternativa relationsformer blivit mer och mer accepterat med tiden. Idag är det nog inte så många som höjer ögonbrynen för öppna förhållanden till exempel även om man kanske inte själv vill leva så. Den allmänna inställningen till det verkar vara mer "alla kan väl leva som de vill så länge alla är med på det och ingen kommer till skada"

Jo, sex är väl till för att njuta vare sig man är i ett förhållande eller singel, men är man i ett exklusivt förhållande så har man ju gått med på att vara exklusiv, dvs enbart ha sex med sin partner och att ha sex med någon annan innebär då att man bryter mot det man kommit överens om och då handlar det ju inte enbart om sex utan även om vilka gränser man satt i förhållandet.Och gränserna borde man väl rimligtvis sätta tillsammans? 

Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Lutherska oket? Hur mår ni?