• Robert 832

    Varför får endast kvinnor hata?

    Jag har varit runt en del både i verkligheten och såklart på nätet. Något jag funnit väldigt märkligt är det faktum att trots att feminism och genus ska stå för jämlikhet osv är det förbjudet att hata. Att uttrycka starkt kritiska åsikter mot nån grupp räknas som diskriminering och skulle man yppa ett ord om kvinnor är en man kvinnohatare.

    Varför tillåts kvinnor ta plats i medier och öppet uttrycka sitt förakt gentemot män? Då menar jag inte kritik gentemot normen osv utan jag menar krönikörer (oftast kvinnor) som tillåts skriva hatiska artiklar inte sällan rubricerade "jag avskyr män"?

    Den här orättvisan finner jag djupt hemskt eftersom det ger kvinnor som enda grupp rätt att måla ut sig som offer och peka förövare. En kvinna kan få samhällets stöd alldeles oavsett om hon gått vinnande ur en relation eller ej.

    Skulle en man uttrycka sig hälften så kritiskt skulle han med en gång bli stämplad kvinnohatare och hans argument skulle avfärdas oavsett sanningshalt.

    Kan nån feminist och genusmänniska ge mig ett informativt svar om varför det är så?

  • Svar på tråden Varför får endast kvinnor hata?
  • Maya84
    Trent skrev 2018-10-05 07:26:16 följande:
    Jag har inte ens läst något av dina inlägg och det inlägg du svarade på var det första inlägg jag skrev i tråden. Om jag mot förmodan skulle svara på något fler av dina inlägg kommer jag citera.

    Get your shit together!

    Sen kan jag hjälpa dig lite. Om du påstår något är bevisbördan din. Inte min. Jag har ingen aning vad du påstått eller inte men det är en allmän regel.
    Om det inte inlägget var menat till mig, så var det mitt fel från början! Då ber jag om ursäkt!
  • Trent
    Maya84 skrev 2018-10-05 07:40:06 följande:

    Om det inte inlägget var menat till mig, så var det mitt fel från början! Då ber jag om ursäkt!


    Korrekt uppfattat. Tack!
  • Nimzay

    För att när kvinnor hatar förknippas det kanske med styrka, självständighet, mot och framåtanda, medan när män hatar ses dessa i sin tur däremot mer som hemska, dömande och onda individer. Typ lite så tänker jag mig att det kan vara.

    Och; jag menar absolut inte att detta på något sätt är något positivt eller ens rimligt egentligen, jag säger helt enkelt bara att det rent generellt skulle kunna vara så folk uppfattar det hela och att detta därmed skulle vara en del av en förklaring.

  • Nimzay
    Nimzay skrev 2018-10-06 08:08:23 följande:

    För att när kvinnor hatar förknippas det kanske med styrka, självständighet, mot och framåtanda, medan när män hatar ses dessa i sin tur däremot mer som hemska, dömande och onda individer. Typ lite så tänker jag mig att det kan vara.

    Och; jag menar absolut inte att detta på något sätt är något positivt eller ens rimligt egentligen, jag säger helt enkelt bara att det rent generellt skulle kunna vara så folk uppfattar det hela och att detta därmed skulle vara en del av en förklaring.


    *menade mod där, blev lite fel hehe >_<

    och skulle kunna vara en del av en förklaring menar jag i sista meningen.
  • Anonym (K)

    Är din fråga varför man kan skriva artiklar i seriösa dagstidningar där skribenten uttrycker en generellt hat mot män utan att det handlar om kritik mot könsroller eller liknande?

    Jag känner inte till fenomenet så behöver nog se exempel för att kunna svara på det specifikt, har själv inte sett sådana artiklar.

    Men generellt nör det gäller att uttrycka kritik eller satir osv brukar det anses som mer acceptabelt (i seriösa sammanhang, i andra mer vardagliga sammanhang är det fortfarande tcärtom) att spetsa till det när man slår uppåt än när man slår nedåt. Och kvinnor anses fortfarande i vissa sammanhang slå uppåt, i synnerhet när det gäller sexuellt våld och liknande.

    Trots allt är det ju så att det uttrycks otroligt mycket hat mot kvinnor, inte minst unga tjejer liksom kvinnor i offentliga positioner (som tex journalister) får ta emot väldigt grova och många uttryck för hat som har med deras könstillhörighet att göra. Så att kvinnliga skribenter tillåts spetsa till det när de går emot det hatet är väl kanske inte så märkligt?

    Men att seriösa dagstidningar skulle stå för artiklar som uttrycker direkt hat mot personer på grund av könstillhörighet håller jag fö osannolikt mer än i någo olyckligt extremt undantagsfall.

  • Djuping
    Maya84 skrev 2018-10-05 06:29:07 följande:
    Ok, ja det finns väl en oändlig lista med "hat" men diskussionen handlade väl mer om varför det är mer eller mindre accepterat när kända kvinnor, blir gullegullade med när dom öppet går ut med att hata en viss grupp människor, i detta fall män. Om en programledare eller en politiker skulle försöka göra sig cool över sitt hat mot kvinnor, skulle han knappast få jämställdhetspriset?
    Stämmer och finns två sorters hat.

    Det goda hatet och det onda hatet.


  • KlunsSmurfen
    Mimosa86 skrev 2018-10-05 06:51:25 följande:

    Vad är det för hat du refererar till? jag har aldrig läst en text där kvinnor skriver att de hatar män bara sådär upp och ner.

    Vad som idag refereras till manshat är när kvinnor påtalar saker som män gör. Och detta bygger nästan alltid på dessa komponenter: våldtäkt, mord, misshandel, hot och rädsla.

    Jag har sett en enda artikel av en radikalfeministen som skriver att hon hatar män. Hon skriver också att det är hennes största sorg i livet men att det är ett sätt att tackla det kvinnohat hon tvingas leva med. Och även om manshat är fruktansvärt fel så finns det en stor skillnad mellan kvinnohat och manshat: när kvinnor hatar män så använder de sin tunga att utrycka åsikter och de drar sig undan från män. När män hatar kvinnor blir detta vanligtvis en fysisk aggression som i värsta fall kan kosta kvinnan livet. I bästa fall får hon leva med hot och ständig rädsla.

    En man som upplever manshat tror jag inte behöver titta sig över axeln en extra gång innan han går utanför dörren eller behöver begränsa sitt liv pga rädsla. Och det är en viktig skillnad.

    Vi måste kunna prata om vad vissa män gör och synen i samhället på mannen utan att detta ska anses vara hat.

    Och varför står inte ni killar bakom detta? Ni drabbas ju också! Och det är inte någon brud som slår er på käften och snor eran klocka, det är en annan man. Varför höjer inte ni rösterna och säger: stopp nu. Det här är inte ok. Eller varför går inte fler män ut och säger att låt oss ta efter tjejernas beteende för de har uppenbarligen ett vinnande konsept?

    Jag förstår inte all denna ilska som riktas mot kvinnor som berättar hur deras liv ser och sett ut (metoo), ifrågasätter det fruktansvärda våld och rädsla som främst kvinnor måste förhålla sig till. Varför riktas inte ilskan istället mot den klick män som utför detta och som drar ner alla män i skiten med det. It makes no sense.


    "Vad som idag refereras till manshat är när kvinnor påtalar saker som män gör."
    så man tycker att manshat är befogat för något en minoritet av männen gör. Man pratar om "mäns våld mot kvinnor" för att få bli lite extra hatisk, man skyller på mansnormen och män rent allmänt och vill ha genusdagis för att förändra mansnormen för att avmaskulinisera män men orsakerna till våld och statistiken över kvinnors våld mot andra kvinnor, män och barn förnekas flitigt.

    manshat->

    Tystnaden kring det kvinnliga våldet skadar en verklig jämlikhet mellan könen, menar socialantropologen och feministen Petra Östergren. Kvinnors våld får aldrig tas som intäkt för att ignorera det manliga våldet, anser professorn och genusforskaren Eva Lundgren.

    RADIKALA FEMINISTER har tagit patent på "sanningen" om våld och misshandel i hemmet. Det menar skribenten, debattören och socialantropologen Petra Östergren. Hon säger att det är vanligt att kvinnor blir slagna av sin lesbiska partner och att kvinnor slår sina män.

    - Men radikalfeministerna förnekar den verkligheten. Därmed osynliggörs en stor grupp människor vars erfarenhet skulle kunna leda till att vi får verkligt fungerade redskap för att motverka misshandel och sexuella övergrepp även mot kvinnor, säger Petra Östergren.

    [...]

    För ett par veckor sedan berättade Insidan om kvinnors våld mot sin partner. Bland annat beskrev Daniel om hur han under ett par år blivit slagen och psykiskt förnedrad av sin dåvarande flickvän - men att han inte vågade berättade vad han varit med om. Ingen skulle ju ändå tro honom.

    [...]

    Petra Östergren, som bland annat skriver och forskar om feminism, känner igen sig. Även hon har upplevt att män som blir slagna av sina kvinnor inte tas på allvar. Under flera år höll hon tyst om det kvinnliga våldet i både heterosexuella och homosexuella förhållanden.

    - Jag lärde mig tidigt att vi lever i en könshierarki där männen står överst och kvinnorna underst; männen har all makt och behärskar juridiken, ekonomin, kulturen, sexualiteten ... Och eftersom männen har makten misshandlar de och våldtar kvinnor. Det är makten som får dem att slå och det är på grund av våldet som makten består.

    I mitten och slutet av 1980-talet lärde Petra Östergren ut självförsvar till kvinnor. Bland annat höll hon en särskild kurs för lesbiska kvinnor. Flera av dem berättade att de blivit kränkta och misshandlade av sin partner. Senare besökte Petra Östergren flera centrum i USA och Australien för personer som blivit misshandlade i samkönande förhållanden.

    - Så en dag fick jag ett brev från en man som blev slagen av sin fru. Jag svarade kort att det väl var möjligt, men att min uppgift var att hjälpa kvinnor och inte män. Min solidaritet med våldsutsatta var väldigt begränsad.

    www.dn.se/arkiv/insidan/feminister-har-olika-syn-pa-kvinnors-vald/


    När unga tjejer blir hjärntvättade med den radikalfeministiska våldsteorin kan de ju bli lite hatiska mot män.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (K) skrev 2018-10-06 08:31:43 följande:

    Är din fråga varför man kan skriva artiklar i seriösa dagstidningar där skribenten uttrycker en generellt hat mot män utan att det handlar om kritik mot könsroller eller liknande?

    Jag känner inte till fenomenet så behöver nog se exempel för att kunna svara på det specifikt, har själv inte sett sådana artiklar.

    Men generellt nör det gäller att uttrycka kritik eller satir osv brukar det anses som mer acceptabelt (i seriösa sammanhang, i andra mer vardagliga sammanhang är det fortfarande tcärtom) att spetsa till det när man slår uppåt än när man slår nedåt. Och kvinnor anses fortfarande i vissa sammanhang slå uppåt, i synnerhet när det gäller sexuellt våld och liknande.

    Trots allt är det ju så att det uttrycks otroligt mycket hat mot kvinnor, inte minst unga tjejer liksom kvinnor i offentliga positioner (som tex journalister) får ta emot väldigt grova och många uttryck för hat som har med deras könstillhörighet att göra. Så att kvinnliga skribenter tillåts spetsa till det när de går emot det hatet är väl kanske inte så märkligt?

    Men att seriösa dagstidningar skulle stå för artiklar som uttrycker direkt hat mot personer på grund av könstillhörighet håller jag fö osannolikt mer än i någo olyckligt extremt undantagsfall.


    Det är lite märklig att det bara är hatet som riktas till kvinnor av män som det pratas om och beror det naturligtvis på ett utbrett problematiskt kvinnohat..men när det riktas mot feminister från andra feminister...



    eller mot män




    för att man kanske inte vill erkänna att det är ganska lika för då blir ju inte kvinnor en extra utsatt grupp?




  • KlunsSmurfen
    Djuping skrev 2018-10-07 00:14:22 följande:
    Stämmer och finns två sorters hat.

    Det goda hatet och det onda hatet.
    hat föder hat.
  • Anonym (K)
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-07 01:50:30 följande:

    Det är lite märklig att det bara är hatet som riktas till kvinnor av män som det pratas om och beror det naturligtvis på ett utbrett problematiskt kvinnohat..men när det riktas mot feminister från andra feminister...





    eller mot män





    för att man kanske inte vill erkänna att det är ganska lika för då blir ju inte kvinnor en extra utsatt grupp?




    Jag vill inte titta på youtubeklipp utan att veta vad det är men det du menar att det är lika vanligt att kvinnor utsätter andra yrkeskvinnor för sexuellt hot som att män gör det? .Jag har inte sett nån forskning som visar hur ofta den som hotar/trakasserar en kvinnlig yrkesperson är man respektive kvinna, men det borde väl finnas även om de flesta hatare är anonyma. Om det är så att kvinnliga yrkespersoner ofta blir utsatta av hat på grund av sin könstillhörighet av både män och kvinnor är det naturlugtvis viktigt att lyfta att det sättet att uttrycka "kritik" mot kvinnliga yrkespersoner är så pass vedertaget i samhället, hos både män och kvinnorm det har su rätt i.

    Menar du att män lika ofta som kvinnor blir utsatta för sexuella hot och trakasserier på grund av ain könstillhörighet i sin yrkesutövning så finns det gott om forskning som motbevisar det.

    Men all form av hot om sexuellt våld och trakasserier på grund av könstillhörighet äe givetvis fullständigt förkastligt oavsett vem som ör mottagare och vem som ör avsändare pch ska bemötas, förhindras pch lagföras. För individen som blir utsatt är det ju naturligtvis också irrelevant om det man själv blir utsatt för är vanligt eller ej. Ur ett samhällsperspektiv kan det dock vara relevant att förhålla sig till.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (K) skrev 2018-10-07 08:49:56 följande:
    Jag vill inte titta på youtubeklipp utan att veta vad det är men det du menar att det är lika vanligt att kvinnor utsätter andra yrkeskvinnor för sexuellt hot som att män gör det? .Jag har inte sett nån forskning som visar hur ofta den som hotar/trakasserar en kvinnlig yrkesperson är man respektive kvinna, men det borde väl finnas även om de flesta hatare är anonyma. Om det är så att kvinnliga yrkespersoner ofta blir utsatta av hat på grund av sin könstillhörighet av både män och kvinnor är det naturlugtvis viktigt att lyfta att det sättet att uttrycka "kritik" mot kvinnliga yrkespersoner är så pass vedertaget i samhället, hos både män och kvinnorm det har su rätt i.

    Menar du att män lika ofta som kvinnor blir utsatta för sexuella hot och trakasserier på grund av ain könstillhörighet i sin yrkesutövning så finns det gott om forskning som motbevisar det.

    Men all form av hot om sexuellt våld och trakasserier på grund av könstillhörighet äe givetvis fullständigt förkastligt oavsett vem som ör mottagare och vem som ör avsändare pch ska bemötas, förhindras pch lagföras. För individen som blir utsatt är det ju naturligtvis också irrelevant om det man själv blir utsatt för är vanligt eller ej. Ur ett samhällsperspektiv kan det dock vara relevant att förhålla sig till.
    folk blir attackerade från alla håll och kanter och de som attackerar väljer de ord som tar.
    I feministens värld blir det: jag blev attackerad för att jag är kvinna.
    Hade kvinnan varit en man hade det bara varit andra ord och kanske diverse mordhot. Blir han utsatt för hot för att han är man då?


  • Anonym (K)
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-07 09:10:02 följande:

    folk blir attackerade från alla håll och kanter och de som attackerar väljer de ord som tar.

    I feministens värld blir det: jag blev attackerad för att jag är kvinna.

    Hade kvinnan varit en man hade det bara varit andra ord och kanske diverse mordhot. Blir han utsatt för hot för att han är man då?


    Vad jag flrstår är språket oftare sexualiserat när det gäller kvinnliga yrkespersoner. Dvs istället för att skriva att man tycker att journalistens artikel är urusel , att journalisten ska sluta sitt jobb osv hotar man med våldtäkt och ger sig på kvinnan utifråns könstillhörighet på ett annat sätt.

    Om mannen i ditt exempel blir utsatt för hot som har med hans könstillhörighet att göra eller blir utsatt för hot om sexuellt våld beror ju på hur hotet framställs och vad som sägs. (Precis som när det gäller kvinnan).

    Samma sak om en heterosexuell respektive homosexuell man blir utsatt för hot - om hotet har med sexuell läggning att göra beror ju på hur det formuleras och sammanhanget i övrigt.
  • KillBill

     


    Robert 832 skrev 2018-09-22 15:47:03 följande:

    Jag har varit runt en del både i verkligheten och såklart på nätet. Något jag funnit väldigt märkligt är det faktum att trots att feminism och genus ska stå för jämlikhet osv är det förbjudet att hata. Att uttrycka starkt kritiska åsikter mot nån grupp räknas som diskriminering och skulle man yppa ett ord om kvinnor är en man kvinnohatare.

    Varför tillåts kvinnor ta plats i medier och öppet uttrycka sitt förakt gentemot män? Då menar jag inte kritik gentemot normen osv utan jag menar krönikörer (oftast kvinnor) som tillåts skriva hatiska artiklar inte sällan rubricerade "jag avskyr män"?

    Den här orättvisan finner jag djupt hemskt eftersom det ger kvinnor som enda grupp rätt att måla ut sig som offer och peka förövare. En kvinna kan få samhällets stöd alldeles oavsett om hon gått vinnande ur en relation eller ej.

    Skulle en man uttrycka sig hälften så kritiskt skulle han med en gång bli stämplad kvinnohatare och hans argument skulle avfärdas oavsett sanningshalt.

    Kan nån feminist och genusmänniska ge mig ett informativt svar om varför det är så?


    När kvinnor är förbannade och som du utrycker det "hatar" så handlar det i huvudsak om män som hotat, män som är våldsamma, män som slår ihjäl kvinnor, män som trakasserar, män som skickar dick-picks, män som utsätter kvinnor för övergrepp, män som bidragit till orättvisor på arbetsmarknaden (t.ex. lägre löner för kvinnor) o.s.v. Som man kan jag inte se några problem med att kvinnor "hatar" män som beter sig svinigt mot kvinnor. 


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KlunsSmurfen
    Anonym (K) skrev 2018-10-07 09:20:58 följande:
    Vad jag flrstår är språket oftare sexualiserat när det gäller kvinnliga yrkespersoner. Dvs istället för att skriva att man tycker att journalistens artikel är urusel , att journalisten ska sluta sitt jobb osv hotar man med våldtäkt och ger sig på kvinnan utifråns könstillhörighet på ett annat sätt.

    Om mannen i ditt exempel blir utsatt för hot som har med hans könstillhörighet att göra eller blir utsatt för hot om sexuellt våld beror ju på hur hotet framställs och vad som sägs. (Precis som när det gäller kvinnan).

    Samma sak om en heterosexuell respektive homosexuell man blir utsatt för hot - om hotet har med sexuell läggning att göra beror ju på hur det formuleras och sammanhanget i övrigt.
    "Vad jag flrstår är språket oftare sexualiserat när det gäller kvinnliga yrkespersoner"
    Språket ja men själva hotet är ju inte p.g.a kön, det är oftast p.g.a "fel" åsikt
    Sexuell läggning/trans blir en annan sak för det är inte lika accepterat.

    "och ger sig på kvinnan utifråns könstillhörighet på ett annat sätt"
    för de vet vad kvinnor är känsliga för.
  • Stampidus

    Själv har jag börjat hata svenska kvinnor innerligt. Inte så att jag skulle göra något fysiskt offensivt (dock har jag en del på positiv-karma-kontot, men det skulle kanske komma på fel individ), men däremot finns ingen hjälp från min sida längre, skiter i folk generellt.

  • Anonym (K)
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-07 10:36:26 följande:

    "Vad jag flrstår är språket oftare sexualiserat när det gäller kvinnliga yrkespersoner"

    Språket ja men själva hotet är ju inte p.g.a kön, det är oftast p.g.a "fel" åsikt

    Sexuell läggning/trans blir en annan sak för det är inte lika accepterat.

    "och ger sig på kvinnan utifråns könstillhörighet på ett annat sätt"

    för de vet vad kvinnor är känsliga för.


    Jag förklara nog dåligt. Jag avsåg inte att jämföra två situationer/brott med varandra så som du tycks uppfatta mig. Det jag menade var att man inte kan veta om mannen i ditt exempel var hotad på grund av sin könstillhörighet eller om han blev utsatt för hot som hade med hans könstillhörighet att göra, utan att veta mer än "han blev mordhotad".

    Detta är bara min personliga uppskattning men jag tror att män är lika känsliga för hot om sexuellt våld som kvinnor är. Jag tror att män som får den typen av hot tar lika illa vid sig/blir lika rädda. Så jag tror inte att orsaken att vissa män (eller kvinnor om det nu är lika vanligt) uttrycker sexuellt hot mot en kvinnlig journalist, men inte mot en manlig journalist har att göra med att han tror att den kvinnliga journalistten är känsligare föt hot om våldtäkt än vad en manlig journalist är. Jag tror att det är andra faktorer som ligger bakom.
  • KlunsSmurfen
    Stampidus skrev 2018-10-07 10:59:17 följande:

    Själv har jag börjat hata svenska kvinnor innerligt. Inte så att jag skulle göra något fysiskt offensivt (dock har jag en del på positiv-karma-kontot, men det skulle kanske komma på fel individ), men däremot finns ingen hjälp från min sida längre, skiter i folk generellt.


    du kan ju alltid flytta till ett land långt bort.
  • Stampidus
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-07 11:03:23 följande:
    du kan ju alltid flytta till ett land långt bort.
    Eller så kan du flytta till ett land långt bort.
Svar på tråden Varför får endast kvinnor hata?