• Oroliga själen

    Gravid BMI 30

    Hej på er

    Plussade idag och nojjan över vikten slog till som ett slag i magen med en gång...

    Mitt BMI ligger på ganska exakt 30 och jag har ju förstått att det och vara gravid inte är den bästa kombinationen...

    Bör jag vara jätteorolig? Är rädd för dömande och jobbiga kommentarer från typ bm/läkare...

    Ska såklart försöka hålla vikten så gott det går genom den motion som hinns med och bra kost men ja....

  • Svar på tråden Gravid BMI 30
  • Anonym (J)

    Du behöver inte vara ett dugg orolig. Du kommer bara bli remitterad till ett dietist-samtal (högst sannolikt iallafall) och ev. glukosbelastning i vecka 28 som mest. Det blev jag! Jag har BMI 36 eller något och är gravid i vecka 38.. :)

  • Anonym (J)

    Dessutom går vi överviktiga generellt upp mycket mindre under grav. Jag har gått upp 2,5kg ungefär! Så du går plus minus noll och när bebben är ute är du smalare än någonsin! Haha!

  • Isathe

    Hej

    Du behöver inte oroa dig. Jag hade också högt bmi över 30. Min bm sa ingenting, mitt blodsocker låg bra hela graviditeten och jag gick upp ca 8-10kg, å jag hade riktigt dålig karaktär och ätit mkt choklad under hela graviditeten.

    Efter förlossningen så hade jag gått ner allt plus 5-6kg extra så nu väger jag mindre än innan jag blev gravid.

    Så oroa dig inte utan njut av graviditeten. Här njuter jag nu med min 5v gammal pojke

  • Anonym (grattis!)

    grattis till din graviditet så himla härligt! men som andra skrivit här så tror jag inte att du behöver oroa dig mer än andra som blir gravida, du behöver bra ta hand om dig på samma sätt som alla andra som blir gravida. Din barnmorska kommer även guida och stötta dig om det är nåt som "utanför ramen". 

  • Majsan2018

    Roligt att du plussat! Grattis ???? Jag har skapat en ny tråd nyss för oss som plussat och då har BF maj/juni 2019 om du vill vara med där och dela din resa! Den ligger under gravid och första trimestern.

Svar på tråden Gravid BMI 30