• albinmik

Knöl på halsen

Jag kände precis en ganska liten knöl på typ 0.5-1 cm i mitten på halsen ungefär, den syns inte på utsidan men man känner den om man letar i någon sekund. Någon som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Knöl på halsen
  • Anonym (Dr)

Beror på var på halsen men förstorad lymfkörtel eller förändring i sköldkörteln är min gissning.

• albinmik

Borde jag vara orolig ?, tänker eftersom den inte är så stor så känns det mindre farligt

• Anonym (C)

Sök. Jag hade misstänkt hodgkins cancer i tre år

Nu friskförklarad

• Anonym (C)

Farligt tecken är om den är oöm

• Anonym (..)

Kanske är en broskknöl? 

• Anonym (C)

Gå till vårdcentralen

Ev remiss öra näsa hals

Där blir det ev blodprov, cytologi nål i knölen. Ct röntgen kontrast och ev operation i narkos ta bort knöl och undersök av patologi. Det är en lång och tuff utredning på många månader

• Anonym (Dr)
    albinmik skrev 2018-09-24 18:57:51 följande:

Borde jag vara orolig ?, tänker eftersom den inte är så stor så känns det mindre farligt

Är det en lymfkörtel är det med all sannolikhet ingen fara, på halsen accepterar man körtlar upp till ca 1 cm innan de anses förstorade och kräva utredning. Men gå till din VC så de får känna på knölen och berätta vad det är för något, omöjligt att säga utan att undersöka...
  • Anonym (Wera)

Låter som en vanlig lymfkörtel de kan bli/vara ca 1cm som ovan skrev och hos somliga är de alltid den storleken. Men om den är ny och inte försvinner om några veckor kolla upp, säkert ingen fara verkligen inte. Många är bra att skrämma upp folk här...

• Anonym (C)

Menar inte att skrämma

Men gå inte tre år med oro som jag gjorde!!

• albinmik

Tack för alla svar, Den känns inte öm om man inte petar och tar runt den som jag gjorde i 10 sekunder nyss. Har precis varit lite förkyld, är det därför jag kan känna den kanske?.

Ska jag vänta någon vecka och kollar om den blir mindre eller ev. försvinner?

• Anonym (C)

Knölar är typ aldrig farliga på så kort tid

Vid förkylning är det helt normalt

Då försvinner den nog

Gå dock inte o dra på oron o söka på tre år och förstör ditt liv av öron om den blir större och ej borta om en månad

• Anonym (C)

Av oron

Inte öron

Haha

Lymfkörtel brukar svullna vid förkylning heeelt normalt

Att ha en knöl i månader, år. Inte normalt.

• Anonym (C)

Jag upptäckte den. Väntade en månad, en till. En till. Oro. Åren gick. Not good

Kunde gått riktigt illa

• albinmik

Ok, jag väntar en vecka och kollar om den försvinner. Annars får jag gå till familjeläkaren och kolla så att det inte är något, bättre att få det klargjort så man inte går och oroar sig som ni säger. Tack för svaren känns lite bättre nu:)

• albinmik

Ok, jag väntar en vecka och kollar om den försvinner. Annars får jag gå till familjeläkaren och kolla så att det inte är något, bättre att få det klargjort så man inte går och oroar sig som ni säger. Tack för svaren känns lite bättre nu:)

• Anonym (C)

Ber om ursäkt om jag skrömde

Du skrev inget om förkyld i ts

Och uppfattade fel hur länge du haft den

Lycka till

• Anonym (Alicia)
    albinmik skrev 2018-09-24 17:49:26 följande:

Jag kände precis en ganska liten knöl på typ 0.5-1 cm i mitten på halsen ungefär, den syns inte på utsidan men man känner den om man letar i någon sekund. Någon som vet vad det kan vara?

Gå inte och kläm på den, är det en lymfkörtel blir den irriterad och större och större. Vad du kan göra är att vänta ett par veckor UTAN att klämma på den och se om den är borta efter det.

Är den inte det så sök! Det är alltid bättre att söka än att inte göra det, inte minst för att slippa går runt och vara orolig.

Det är en liten knöl så jag skulle inte vara orolig men kolla upp den för säkerhets skull.

/En som har flera konstiga knölar som alla har visat sig vara ofarliga :)
Svar på tråden Knöl på halsen