• K Kalle

    Äta gammal mat? Hur länge håller matlådor i frysen?

    Jag hittade en matlåda i frysen. Jag har ont om mat just nu, gillar inte att slänga mat och det är väldigt god mat dessutom, så det är frestande att äta den. Kruxet är att jag inte minns när jag stoppade den i frysen. Den kan vara mellan 3 och 6 månader gammal.

    Maten är tillagad men den innehåller lax (fet fisk) och grädde, och purjolök.

  • Svar på tråden Äta gammal mat? Hur länge håller matlådor i frysen?
  • Aniiee

    Har du tillräkligt kallt i frysen så håller det typ forever. Det som händer efter ett tag är att saker kan få frostskador, men det tar låååååååång tid. 

    Stoppa matlådan i kylen och låt tina. Tänk på att om du värmer upp det i tex micron kan grädden skära sig. Inte farligt men ser mindre kul ut.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • K Kalle

    Puh!

    Vi har inte tillgång till kök just nu så denna matlåda blir en välkommen paus i hämtmaten.

  • K Kalle

    Jag har tinat matlådan över natten så idag ska jag kolla om den går att äta. Jag är mest orolig över att bli dålig i magen.

    Wish me luck!

  • K Kalle

    Läste dtta, så jag slänger nog lådan:

    "Fet fisk håller ca 2 mån
    OBS! Tänk på att tillagade rätter inte håller lika länge i frysen som råvarorna i sig."

    Lax och grädde, hmmm, det är nog inte gott nu. Har säkert härsknat.

Svar på tråden Äta gammal mat? Hur länge håller matlådor i frysen?