• Äldre 1 Oct 21:47
    22828 visningar
    425 svar
    +1
    425
    22828

    Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt

    Ett nytt forskningsprojekt som ett par nationalekonomer vid Stockholms universitet håller i visar att andelen lågutbildade män som är barnlösa ökar drastiskt. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Bland män i Sverige i åldrarna 25 till 45 år som har ett akademiskt arbete lever 73 procent i ett hushåll med barn. Bland arbetslösa eller långtidssjukskrivna män i samma ålder är siffran 23 procent. För jämnåriga kvinnor finns ingen sådan koppling till ställningen i arbetslivet.

    https://fof.se/tidning/2018/8/artike...an-blir-pappor

    Några citat:

    "Dessa siffror är inget för vekhjärtade romantiker." (Bo Rothstein)

    "Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna", (Marianne Sundström)

    "På sätt och vis för ju kvinnorna den här ojämställdheten vidare eftersom de premierar män med höga inkomster" (Marianne Sundström)

  • Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt
  • sextio­talist
    Äldre 2 Oct 08:37
    #21
    Hårfagre skrev 2018-10-01 22:21:37 följande:

    Kvinnor är kallhjärtade varelser, vare sig mer eller mindre.


    För att?
    De inte väljer dig eller?
  • Anonym (U)
    Äldre 2 Oct 09:09
    #22
    Hårfagre skrev 2018-10-01 22:21:37 följande:

    Kvinnor är kallhjärtade varelser, vare sig mer eller mindre.


    Hårfagre skrev 2018-10-01 21:58:02 följande:

    Inte alls konstigt med tanke på att majoriteten av västvärldens kvinnor är otacksamma, bortskämda och lata.


    Hur gör du själv? Väljer den minst attraktiva kvinnan du hittar för att vara snäll?

    En hemlös tant på gatan till exempel?
  • Anonym (Charl­es)
    Äldre 2 Oct 09:41
    #23
    -1 +1
    sextiotalist skrev 2018-10-02 08:37:00 följande:

    För att?

    De inte väljer dig eller?


    För att det säger en del om kvinnors människosyn. Många gånger vill man ha kvinnor till att vara godhjärtade och empatiska men detta visar på att det är status som värderas högt i deras val av partner.

    Ser vi ur ett samhällsperspektiv så gynnar det inte vårt samhälle att människor hamnar i utanförskap. Många män som är och blir ensamma blir ofta utåtagerande, bittra, hatiska till samhället och drar sig till extrempartier eller kriminalitet.

    Ser vi ur medmänskligt perspektiv så vill vi väl att alla ska ha en möjlighet i samhället. Det tjänar vi alla på i långa loppet.

    Ser vi ur ett eget egoistiskt och personligt perspektiv så ja människor väljer den man själv vill. Självklart kan vi inte tvinga människor till vem de ska välja men det kan blir knepigt när status

    och ytlighet får styra.
  • sextio­talist
    Äldre 2 Oct 10:28
    #24
    +2
    Anonym (Charles) skrev 2018-10-02 09:41:23 följande:
    För att det säger en del om kvinnors människosyn. Många gånger vill man ha kvinnor till att vara godhjärtade och empatiska men detta visar på att det är status som värderas högt i deras val av partner.

    Ser vi ur ett samhällsperspektiv så gynnar det inte vårt samhälle att människor hamnar i utanförskap. Många män som är och blir ensamma blir ofta utåtagerande, bittra, hatiska till samhället och drar sig till extrempartier eller kriminalitet.

    Ser vi ur medmänskligt perspektiv så vill vi väl att alla ska ha en möjlighet i samhället. Det tjänar vi alla på i långa loppet.

    Ser vi ur ett eget egoistiskt och personligt perspektiv så ja människor väljer den man själv vill. Självklart kan vi inte tvinga människor till vem de ska välja men det kan blir knepigt när status

    och ytlighet får styra.
    Skulle nog säga att det säger en hel del om dessa män. Godhjärtade, tja, en del män vill tydligen ha självuppoffrande kvinnor som sätter sina liv åt sidan så att den bittra mannen får sin kvinna.

    De män som blir bittra och utåtagerande för de inte får de kvinnor de vill ha (för ofta duger det inte med vilken kvinna som helst), de har ofta de egenskaperna latent och därmed inte speciellt trevliga partners heller.
    Utanförskap är en helt annan sak.

    Ja, både män och kvinnor har i alla tider blivit bortvalda, av olika orsaker beroende på vilken tid och vilka egenskaper som den tiden såg som viktiga.

    Men faktiskt är det så att en del kvinnor väljer hellre att vara utan en relation än i en relation med en man som de inte respekterar (och älskar).

    Status och yta styr inte mer idag än förr.


  • Anonym (Charl­es)
    Äldre 2 Oct 10:51
    #25

    [quote=79104221][quote-nick]sextiotalist skrev 2018-10-02 10:28:28 följande:[/quote-nick]

    Skulle nog säga att det säger en hel del om dessa män. Godhjärtade, tja, en del män vill tydligen ha självuppoffrande kvinnor som sätter sina liv åt sidan så att den bittra mannen får sin kvinna.

    De män som blir bittra och utåtagerande för de inte får de kvinnor de vill ha (för ofta duger det inte med vilken kvinna som helst), de har ofta de egenskaperna latent och därmed inte speciellt trevliga partners heller.

    Utanförskap är en helt annan sak.

    Ja, både män och kvinnor har i alla tider blivit bortvalda, av olika orsaker beroende på vilken tid och vilka egenskaper som den tiden såg som viktiga.

    Men faktiskt är det så att en del kvinnor väljer hellre att vara utan en relation än i en relation med en man som de inte respekterar (och älskar).

    Status och yta styr inte mer idag än förr.

    [/quote. ]

    Min tanke var inte någon tävlan nu utan jag ser ett det i ett längre och större perspektiv. Ska vi ha ett okey samhälle där män och kvinnor kan fortsätta att mötas och föröka sig på ett sunt sätt så behöver vi kanske fundera lite bredare och större.

    Jo jag vill påstå att status och yta styr mer idag. Idag kan även kvinnor välja, det kunde de inte förr. Då hade de varken ekonomi eller utbildning utan skulle bli omhändertagen och försörjd av en man. Därmed inte sagt att kvinnor idag ska försörja och ta om hand en man av samma anledning det påstår jag absolut inte.

  • Anonym (G)
    Äldre 2 Oct 10:54
    #26
    Anonym (Charles) skrev 2018-10-02 10:51:18 följande:

    [quote=79104221][quote-nick]sextiotalist skrev 2018-10-02 10:28:28 följande:[/quote-nick]

    Skulle nog säga att det säger en hel del om dessa män. Godhjärtade, tja, en del män vill tydligen ha självuppoffrande kvinnor som sätter sina liv åt sidan så att den bittra mannen får sin kvinna.

    De män som blir bittra och utåtagerande för de inte får de kvinnor de vill ha (för ofta duger det inte med vilken kvinna som helst), de har ofta de egenskaperna latent och därmed inte speciellt trevliga partners heller.

    Utanförskap är en helt annan sak.

    Ja, både män och kvinnor har i alla tider blivit bortvalda, av olika orsaker beroende på vilken tid och vilka egenskaper som den tiden såg som viktiga.

    Men faktiskt är det så att en del kvinnor väljer hellre att vara utan en relation än i en relation med en man som de inte respekterar (och älskar).

    Status och yta styr inte mer idag än förr.

    [/quote. ]

    Min tanke var inte någon tävlan nu utan jag ser ett det i ett längre och större perspektiv. Ska vi ha ett okey samhälle där män och kvinnor kan fortsätta att mötas och föröka sig på ett sunt sätt så behöver vi kanske fundera lite bredare och större.

    Jo jag vill påstå att status och yta styr mer idag. Idag kan även kvinnor välja, det kunde de inte förr. Då hade de varken ekonomi eller utbildning utan skulle bli omhändertagen och försörjd av en man. Därmed inte sagt att kvinnor idag ska försörja och ta om hand en man av samma anledning det påstår jag absolut inte.


    Så vad föreslår du? Hur skulle det fungera i din värld när det gäller val av partner?
  • sextio­talist
    Äldre 2 Oct 11:00
    #27
    -1
    Anonym (Charles) skrev 2018-10-02 10:51:18 följande:

    [quote=79104221][quote-nick]sextiotalist skrev 2018-10-02 10:28:28 följande:[/quote-nick]

    Skulle nog säga att det säger en hel del om dessa män. Godhjärtade, tja, en del män vill tydligen ha självuppoffrande kvinnor som sätter sina liv åt sidan så att den bittra mannen får sin kvinna.

    De män som blir bittra och utåtagerande för de inte får de kvinnor de vill ha (för ofta duger det inte med vilken kvinna som helst), de har ofta de egenskaperna latent och därmed inte speciellt trevliga partners heller.

    Utanförskap är en helt annan sak.

    Ja, både män och kvinnor har i alla tider blivit bortvalda, av olika orsaker beroende på vilken tid och vilka egenskaper som den tiden såg som viktiga.

    Men faktiskt är det så att en del kvinnor väljer hellre att vara utan en relation än i en relation med en man som de inte respekterar (och älskar).

    Status och yta styr inte mer idag än förr.

    [/quote. ]

    Min tanke var inte någon tävlan nu utan jag ser ett det i ett längre och större perspektiv. Ska vi ha ett okey samhälle där män och kvinnor kan fortsätta att mötas och föröka sig på ett sunt sätt så behöver vi kanske fundera lite bredare och större.

    Jo jag vill påstå att status och yta styr mer idag. Idag kan även kvinnor välja, det kunde de inte förr. Då hade de varken ekonomi eller utbildning utan skulle bli omhändertagen och försörjd av en man. Därmed inte sagt att kvinnor idag ska försörja och ta om hand en man av samma anledning det påstår jag absolut inte.


    Då valde föräldrarna partnern istället (om man går så långt bak i tiden). Men det andra är en sanning med modifikation, kvinnor kunde mycket väl välja att inte ha någon partner (även om det då istället blev en bror, far, farbror, morbror som intog den rollen) som fick vara förmyndare. Även förr kunde kvinnor försörja sig, även om utbudet var begränsat.

    Men se dig omkring, de allra flesta hittar en partner, de allra flesta är inte glassiga och tjusiga. Sopåkaren har också en sambo/fru, städaren och har också en sambo/fru. Läkaren kan också vara singel och svårt att hitta den rätta.

    Den stora orsaken, tror jag, att det är en tyngdpunkt på att lågutbildade män inte har hittat någon partner beror dels på att de bor i trakter där det inte finns många kvinnor kvar, de vill inte leva ett liv som kretsar kring jakt, fiske och motorer, dels för att de inte ens är intresserade av att kliva ur sin bekvämlighetsbubbla, de ids inte ens anstränga sig för att ändra sig och såklart, då blir de inte intressanta för kvinnor, för vem vill leva med en stofil som har värderingar som är 50 år gamla.
  • Anonym (Nja)
    Äldre 2 Oct 11:01
    #28
    Anonym (Kvinna 35) skrev 2018-10-02 05:46:26 följande:

    Det är ju superbra att män inte skaffar barn som dom inte har råd med! Mycket forskning visar ju att barn mår bättre psykiskt och fysiskt om föräldrarna är välutbildade. Dessutom slipper barnen många separationer om föräldrarna är välutbildade.

    Dom ensamma männens välmående skiter jag i här. Jag tänker på att barnen ska ha det så bra som möjligt.

    Det bästa vore ju om kvinnor tänkte likadant och utbildade sig först. Men många kvinnor skaffar ju barn för sin egen skull och bryr dig inte så mycket om vilka förutsättningar dom ger barnen.


    Så högutbildade kvinnor skaffar alltså barn för någon annans skull än sin egen, eller hur tänkte du här?

    Jag påstår att alla skaffar barn för sin egen skull.
  • sextio­talist
    Äldre 2 Oct 11:01
    #29
    Anonym (Charles) skrev 2018-10-02 10:51:18 följande:

    [quote=79104221][quote-nick]sextiotalist skrev 2018-10-02 10:28:28 följande:[/quote-nick]

    Skulle nog säga att det säger en hel del om dessa män. Godhjärtade, tja, en del män vill tydligen ha självuppoffrande kvinnor som sätter sina liv åt sidan så att den bittra mannen får sin kvinna.

    De män som blir bittra och utåtagerande för de inte får de kvinnor de vill ha (för ofta duger det inte med vilken kvinna som helst), de har ofta de egenskaperna latent och därmed inte speciellt trevliga partners heller.

    Utanförskap är en helt annan sak.

    Ja, både män och kvinnor har i alla tider blivit bortvalda, av olika orsaker beroende på vilken tid och vilka egenskaper som den tiden såg som viktiga.

    Men faktiskt är det så att en del kvinnor väljer hellre att vara utan en relation än i en relation med en man som de inte respekterar (och älskar).

    Status och yta styr inte mer idag än förr.

    [/quote. ]

    Min tanke var inte någon tävlan nu utan jag ser ett det i ett längre och större perspektiv. Ska vi ha ett okey samhälle där män och kvinnor kan fortsätta att mötas och föröka sig på ett sunt sätt så behöver vi kanske fundera lite bredare och större.

    Jo jag vill påstå att status och yta styr mer idag. Idag kan även kvinnor välja, det kunde de inte förr. Då hade de varken ekonomi eller utbildning utan skulle bli omhändertagen och försörjd av en man. Därmed inte sagt att kvinnor idag ska försörja och ta om hand en man av samma anledning det påstår jag absolut inte.


    Och ja, status och yta var lika viktigt förr. Tror du att drängen hade mycket att hämta gentemot godsägaren?
    Självklart var den som ägde egen mark betydligt mer attraktiv partner än torparen eller stataren.
  • Anonym (Massi­nvandr­ingen)
    Äldre 2 Oct 11:09
    #30
    sextiotalist skrev 2018-10-02 11:01:59 följande:

    Och ja, status och yta var lika viktigt förr. Tror du att drängen hade mycket att hämta gentemot godsägaren?

    Självklart var den som ägde egen mark betydligt mer attraktiv partner än torparen eller stataren.


    Men var det inte drängarna som var charmiga och fick knulla runt bland gårdarna pigor?
Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt