• Utvandraren2

    Viktuppgång vid amning

    Jag går upp i vikt nu efter förlossningen! Gick ned 8 kg efter födseln, har nu efter tre månader gått upp 2-3 igen!

    Jag helammar och är hungrig precis hela tiden. Äter jag havregrynsgröt och smörgåsar är magen som ett svart hål, kan äta hur mycket som helst utan att bli mätt! Det hjälper mer att äta protein och fett, då blir jag iallafall mätt. Ikväll åt jag en stor portion rotmos och fläsklägg kl 19 och kl 22 var jag hungrig igen!

    Jag trodde att man går ner i vikt av att amma, men har förstått att inte alla gör det. Jag vill kanske bli gravid igen om ett år, och jag kan inte väga så här mkt då! Det kommer att bli väldigt påfrestande för kroppen, så då får vi vänta tills jag gått ned.

    Jag googlar mig till att hunger kan bero på sömnbrist och vätskebrist. Vet att jag dricker för lite, så ska jobba med det, men sömnbrist är svårt att göra något åt just nu.

    Tittar mig i spegeln och känner mig så fet. :(

    Jag som varit liten och nätt hela livet. :((

    Någon annan som känner igen sig? Hur gick det för er när ni slutade amma? Höll hungern i sig hela amningstiden? Kan jag ignorera hungern, eller är det risk att det kan påverka mjölkproduktionen?

  • Svar på tråden Viktuppgång vid amning
  • Ina82

    Jag tycker du ska äta om du är hungrig men se efter lite med vad du äter. När babyn ökar mängden mjölk så blir mamma hungrig också :) det går lite i perioder.

  • Utvandraren2
    Ina82 skrev 2018-10-03 09:10:06 följande:

    Jag tycker du ska äta om du är hungrig men se efter lite med vad du äter. När babyn ökar mängden mjölk så blir mamma hungrig också :) det går lite i perioder.


    Tränar inte men har alltid haft relativt hög ämnesomsättning och har alltid varit den som blivit hungrig först. Äter därför relativt bra mat sedan tidigare. Väldigt lite godis och skräpmat, fikabröd etc, dvs tomma kalorier. Färska bär istf sylt i gröten etc. Jag funderar på om det kan vara brist på något, så ska köpa amningsvitaminer. Äter nästan lika mycket kvällsmat som min mor och min far tillsammans!

    Det går inte i perioder, det är hela tiden. Har försökt att ignorera hungern eller ta ett glas vatten, men blir skitgrinig/kan inte sova. Och vågen bara klättrar uppåt! Känns helt hopplöst! :(
Svar på tråden Viktuppgång vid amning