• Anonym (undra­n)
    Äldre 4 Oct 18:34
    3639 visningar
    29 svar
    29
    3639

    Någon som fått sövt snitt pga extrem rädsla?

    Någon som har erfarenhet av detta? Vill helst inte höra för- eller nackdelar för de är jag väl medveten om. Undrar hur det gick till i processen att få sövt snitt och vad den som har erfarenhet av detta sedan tyckte om upplevelsen.

  • Svar på tråden Någon som fått sövt snitt pga extrem rädsla?
  • Anonym (Plis)
    Äldre 4 Oct 18:55
    #1

    Men what?! Hur kan det ens finnas som alternativ?

  • Äldre 4 Oct 18:58
    #2

    Varför skulle det inte finnas?

  • Anonym (Plis)
    Äldre 4 Oct 19:12
    #3
    -2
    Tow2Mater skrev 2018-10-04 18:58:29 följande:

    Varför skulle det inte finnas?


    Varför skulle det? Om man är så omogen eller psykiskt sjuk att man inte klarar av att föda så bör man inte bli förälder och ha ansvar för någon annans liv.

    Är mycket väl medveten om att det förkommer tex vid urakuta snitt men det är en heeelt annan sak. Då har man inte gått och blivit gravid och sen tyckt att man ska slippa föda.
  • Äldre 4 Oct 19:14
    #4
    Anonym (Plis) skrev 2018-10-04 19:12:15 följande:

    Varför skulle det? Om man är så omogen eller psykiskt sjuk att man inte klarar av att föda så bör man inte bli förälder och ha ansvar för någon annans liv.

    Är mycket väl medveten om att det förkommer tex vid urakuta snitt men det är en heeelt annan sak. Då har man inte gått och blivit gravid och sen tyckt att man ska slippa föda.


    Är man alltså omogen eller psykiskt sjuk om man har fobier, enligt dig?
  • Anonym (Hj)
    Äldre 4 Oct 19:16
    #5

    Försök gå kbt innan

    Lovar det funkar typ alltid

    Va minst lika rädd jag

    Våga inte ens ta ett blodprov innan

    Hellre dog jag!!!!!

  • Anonym (Hålle­r med)
    Äldre 4 Oct 19:20
    #6
    -1 +1

    Jag har haft 2 väldigt svåra förlossningar som lämnat stora ärr psykiskt.

    Jag är gravid med 3an nu . Att få barn är absolut enligt mig det bästa som finns! Och jag anser att om man inte ens fixar att föda barn normalt,om det nu är möjligt så ska man inte ens skaffa barn.

    Det är så otroligt många som skriver i trådar att dom inte vågar föda barn osv. Så simpelt svar skaffa helt enkelt inte barn ! Att föda fram barnet är absolut inte den svåraste utmaningen du kommer få .

  • Anonym (Dr)
    Äldre 4 Oct 19:21
    #7

    Tror att det är väldigt svårt att få till. Gravida räknas som högrisk för narkos och man vill inte söva då om man inte måste, och att göra det på psykosocial indikation och inte medicinsk är väldigt tveksamt. Kanske bättre att vänta med barn och gå i terapi eller så innan dess?

  • Äldre 4 Oct 19:22
    #8
    Anonym (Håller med) skrev 2018-10-04 19:20:14 följande:

    Jag har haft 2 väldigt svåra förlossningar som lämnat stora ärr psykiskt.

    Jag är gravid med 3an nu . Att få barn är absolut enligt mig det bästa som finns! Och jag anser att om man inte ens fixar att föda barn normalt,om det nu är möjligt så ska man inte ens skaffa barn.

    Det är så otroligt många som skriver i trådar att dom inte vågar föda barn osv. Så simpelt svar skaffa helt enkelt inte barn ! Att föda fram barnet är absolut inte den svåraste utmaningen du kommer få .


    Jaha. Så jag som p.g.a. våltäkt låser mig under vaginala förlossningar, och även får väldigt stora barn vilket gör det ännu svårare, ska inte kunna skaffa barn alltså?
  • Anonym (Taski­gt!)
    Äldre 4 Oct 19:23
    #9
    +2
    Anonym (Plis) skrev 2018-10-04 19:12:15 följande:

    Varför skulle det? Om man är så omogen eller psykiskt sjuk att man inte klarar av att föda så bör man inte bli förälder och ha ansvar för någon annans liv.

    Är mycket väl medveten om att det förkommer tex vid urakuta snitt men det är en heeelt annan sak. Då har man inte gått och blivit gravid och sen tyckt att man ska slippa föda.


    Och är man så okänslig att man dömer andras föräldraförmåga över en rädsla de har ska man inte heller ha barn.

    Seriöst. Det är som att säga att någon är olämplig förälder för att de har fobi mot spindlar, för då kan man ju inte vara på lekparken.

    Vad sägs om lite ödmjukhet och något gott råd till TS istället för att skuldbelägga en rädsla? Alla har något man är rädd för.

    Och TS, prata med någon professionell kring detta. Barnmorska eller liknande som kan guida dig rätt.
  • Anonym (snitt­ad)
    Äldre 4 Oct 19:23
    #10

    Jag har nog aldrig stött på eller hört talats om någon som blivit sövd pga extrem rädsla, de har fått lugnande istället.

Svar på tråden Någon som fått sövt snitt pga extrem rädsla?