• Äldre 4 Oct 21:44
    14770 visningar
    45 svar
    45
    14770

    Bianca Ingrosso säger att farmor och farfar är kusiner!?

    Hej!

    Jag har lyssnat på Bianca Ingrosso Wahlgren och Alice Stenlöfs podcast och i det senaste avsnittet pratar Bianca om att hennes släkt är jättestor och att anledningen till det är att hennes farmor och farfar är kusiner. Hur sjukt är inte det? Speciellt eftersom att Bianca nämner detta som om det vore helt naturligt.

    Länk till avsnitt:

    https://poddmap.com/podcasts/alice-and-bianca-har-du-sagt-a-far-du-saga-b/45-dumpa-polaren

    Mvh
    Neil Rheinsson

  • Svar på tråden Bianca Ingrosso säger att farmor och farfar är kusiner!?
  • KlunsS­murfen
    Äldre 7 Oct 11:57
    #31
    AndreaBD skrev 2018-10-07 11:42:05 följande:
    Allvarligt? Antigen trollar du eller så är nivån verkligen så lågt på det här forumet.

    Fakta är att anledningen att det är tillåtet i dem flesta länder med kusinäktenskap är just att det inte är någon större risk. Det var jättevanligt förr i tiden, även i Sverige. Problem blev mest när folk gifte sig med släktingar i många generationer. Att gifta sig med en kusin en gång höjer knappt risken alls.
    det beror på vilka gener kusinerna har
    fof.se/blogg/en-biologs-perspektiv-pa-kusingifte






  • Valent­ina01
    Äldre 7 Oct 11:59
    #32
    +2

    Englands drottning och Prince Philip är kusiner som exempel... 

  • Äldre 7 Oct 17:27
    #33
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-07 11:57:15 följande:
    det beror på vilka gener kusinerna har
    fof.se/blogg/en-biologs-perspektiv-pa-kusingifte
    Det skrev jag också, kanske var det i det andra inlägget. Om man nu råkar ha en ärftlig sjukdom i släkten, så finns det ju större risk när båda parter kommer ifrån den släkten. Men i dem allra flesta fallen händer ju inget farligt.
  • Mon 2 Dec 2019 01:10
    #34

    Hon är bara otroligt överskattad vad gör hon som är kul?Ingenting.Och hon är nog bland dom dummaste människor jag sett hon trodde tex rådjur var råa djur
    aa just jättesmart.....vad tjänar hon pengar på att säga vad hon gör i sin blogg så blir alla småtjejjer under 12 år jätteimponerade.Jag förstår att hon behöver en assistent som gör allt vanligt som andra människor ofta klarar själv tex tvätta och köra bil kan hon inte heller smart tjej verkligen imponerande.Inte för att vara elak men det är så hon är kommer aldrig förstå hur hon kan vara så populär kanske säger lite om svenska befolkningen är dom flesta lika blåsta?

  • Mon 2 Dec 2019 01:18
    #35

    Glömde skriva att hon är ju inte ens snygg heller hon är ju ful som fan alldeles för små tuttar för fet röv nää srry men hon är inte fräsch på nåt sätt vilket syns att hon tycker själv att hon är men förstår inte vad som är fint med henne...kroppen är för mager hon är inga kvinnliga former och röven e för platt.Tyvärr dom som tycker hon e fin lycka till ni har dålig smak.

  • Mon 2 Dec 2019 12:01
    #36
    hoinrich7999999999 skrev 2019-12-02 01:18:53 följande:

    Glömde skriva att hon är ju inte ens snygg heller hon är ju ful som fan alldeles för små tuttar för fet röv nää srry men hon är inte fräsch på nåt sätt vilket syns att hon tycker själv att hon är men förstår inte vad som är fint med henne...kroppen är för mager hon är inga kvinnliga former och röven e för platt.Tyvärr dom som tycker hon e fin lycka till ni har dålig smak.


    Och för att uttrycka denna unkna åsikt om en anna människas utseende var du tvungen att väcka en drygt ett år gammal tråd till liv?

    Men vet du, även om du (en lite anonyming på internet) tycker att hon är ful så har hon ändå lyckats bli framgångsrik på det hon gör. Så uppenbarligen är hon mer begåvad än dig som inte kan annat än att kritisera hennes utseende.
  • Mon 2 Dec 2019 18:53
    #37

    Det är rätt vanligt. Har man tex mor och farföräldrar som är 80+ nu 2019 så är detta fullt normalt. Känner nog tre fyra personer vars mor-/farföräldrar är kusiner eller deras gammelmor-/gammelfarföräldrar är kusiner.

    För bara 60 år sedan ansågs det fortfarande vara ganska långt mellan två småstäder med kanske 2 mils mellanrum. Har ofta hört om hur coolt det var när man skulle resa så långt som till grannstaden, ?det var minsann inte något alla kunde göra? sa alltid mormor till mig. Idag anses ju 2 mil knappt kunna kallas pendling...

    Pratar vi skärgårdar, glesbygd och norrland för samma tid sedan så var det nog fortfarande på många håll nästan mer regel än undantag att man var släkt.

    Många som är 80 idag och kommer från tex en ö var kanske aldrig på andra sidan ön förns i tonåren... idag verkar detta helt sjukt men man rörde sig inte lika långt på den tiden.

    Har ni hört om dessa länsbokstäver regskyltarna hade förr. Det var alltid en väldigt big deal när det stod någon annan bokstav än ens egen länsbokstav. Det betydde ju att någon kört långt.

    Sommarstugan hade man i hemkommunen osv...

    Långt tillbaka i min släkt finns flera fall av kusiner som gift sig och fått barn i olika tidsåldrar.

    Finns för skjutsingen många skärgårdsöar i vårt land där mer än halva befolkningen är släkt ;)

    Tänkt på ställen som färöara, island, grönland, falklandsöarna, shetland mf...

    ingen av dessa har större befolkning än Malmö... de flesta har inte ens större befolkning än Karlstad.... det intressanta är att folket stannar kvar där... de flyttar utomlands några år efter de blivit myndiga å kanske studerar eller så men innan de fyllt 30 är de oftast tillbaka på ön.

    Hela island har alltså en befolkning likvärdig Malmös... det är ju ändå en 300000-400000 personer... men tänk också på att de flesta släkterna bott där länge.... de flesta är släkt på något sätt... sen om de är så att deras släktband inte kopplas ihop förns på 1700-talet är ju en annan femma.

    Grönland och färöarna med ca 50000 invånare.... det är mindre än Karlstad för fan. Det är som att isolera en kommun med 50000 invånare mitt i atlanten... det kommer vara tidigare släktband mellan folk som skaffar barn.

    Shetland på kanske ungefär 25000 invånare... här är ju visserligen en annan närhet att flytta till skottland men nåtrofan att många stannar kvar ändå.

    Falklandsöarna har inte ens 4000 invånare. Ligger mitt i atlanten... visst sker där ett utbyte av invånare som ger sig av och andra som flyttar dit... men med det låga invpnarantalet är det välsigt konstigt om man inte har några som helst släktkopplingar.

  • Mon 2 Dec 2019 22:56
    #38

    Haha det är därför dom är så puckade det kallas inavel.Vilka sopor.

  • Tue 3 Dec 2019 00:13
    #39
    vcent skrev 2019-12-02 18:53:58 följande:

    Det är rätt vanligt. Har man tex mor och farföräldrar som är 80+ nu 2019 så är detta fullt normalt. Känner nog tre fyra personer vars mor-/farföräldrar är kusiner eller deras gammelmor-/gammelfarföräldrar är kusiner.

    För bara 60 år sedan ansågs det fortfarande vara ganska långt mellan två småstäder med kanske 2 mils mellanrum. Har ofta hört om hur coolt det var när man skulle resa så långt som till grannstaden, ?det var minsann inte något alla kunde göra? sa alltid mormor till mig. Idag anses ju 2 mil knappt kunna kallas pendling...

    Pratar vi skärgårdar, glesbygd och norrland för samma tid sedan så var det nog fortfarande på många håll nästan mer regel än undantag att man var släkt.

    Många som är 80 idag och kommer från tex en ö var kanske aldrig på andra sidan ön förns i tonåren... idag verkar detta helt sjukt men man rörde sig inte lika långt på den tiden.

    Har ni hört om dessa länsbokstäver regskyltarna hade förr. Det var alltid en väldigt big deal när det stod någon annan bokstav än ens egen länsbokstav. Det betydde ju att någon kört långt.

    Sommarstugan hade man i hemkommunen osv...

    Långt tillbaka i min släkt finns flera fall av kusiner som gift sig och fått barn i olika tidsåldrar.

    Finns för skjutsingen många skärgårdsöar i vårt land där mer än halva befolkningen är släkt ;)

    Tänkt på ställen som färöara, island, grönland, falklandsöarna, shetland mf...

    ingen av dessa har större befolkning än Malmö... de flesta har inte ens större befolkning än Karlstad.... det intressanta är att folket stannar kvar där... de flyttar utomlands några år efter de blivit myndiga å kanske studerar eller så men innan de fyllt 30 är de oftast tillbaka på ön.

    Hela island har alltså en befolkning likvärdig Malmös... det är ju ändå en 300000-400000 personer... men tänk också på att de flesta släkterna bott där länge.... de flesta är släkt på något sätt... sen om de är så att deras släktband inte kopplas ihop förns på 1700-talet är ju en annan femma.

    Grönland och färöarna med ca 50000 invånare.... det är mindre än Karlstad för fan. Det är som att isolera en kommun med 50000 invånare mitt i atlanten... det kommer vara tidigare släktband mellan folk som skaffar barn.

    Shetland på kanske ungefär 25000 invånare... här är ju visserligen en annan närhet att flytta till skottland men nåtrofan att många stannar kvar ändå.

    Falklandsöarna har inte ens 4000 invånare. Ligger mitt i atlanten... visst sker där ett utbyte av invånare som ger sig av och andra som flyttar dit... men med det låga invpnarantalet är det välsigt konstigt om man inte har några som helst släktkopplingar.


    Det här var inte många rätt!

    Prova att släktforska lite. Folk har alltid flyttat!
  • Tue 3 Dec 2019 20:26
    #40

    Hur kan man bry sig om dom är kusiner.Då måste man vara lika puckad som Bianca...jag har inget emot henne men hon är inte ett dugg smart det är ren fakta.
    Ni som inte håller med det är för att ni är på samma nivå.Puckon

  • Tue 3 Dec 2019 23:20
    #41

    Nej men att mamma Pernilla rakar sin sons rövhål det är ganska normalt hur kan båda vara lika äckliga samtidigt det är otroligt.Det är ju inte ens rolig humor heller hur kan man be sin mamma att göra nåt sånt till att börja med?Jaaaa snälla kan inte jag få raka ditt rövhål gud vad mysigt!Mongon.

  • Sun 8 Dec 2019 19:35
    #42
    Trent skrev 2019-12-03 00:13:28 följande:

    Det här var inte många rätt!

    Prova att släktforska lite. Folk har alltid flyttat!


    Har släktforskat i många många år????

    Idag är det ingen big deal att flytta långt men bara för lite mer än hundra år sedan så kunde flytten mellan två grannstäder uppfattas väldigt stor.

    Att förr flytta till amerika innebar att mer eller mindre inte kunna ha någon kontakt med sitt förflutna... idag kan man ha näst intill lika bra kontakt oavsett om man bor på olika ändar av världen eller om man bor vägg i vägg.

    Idag flyttar 20-åringar runt globen för att studera, bo några år här och där osv... för bara en 30 år sedan var det väldigt ovanligt, i jämförelse kanske nästan obefintligt.
  • Sun 8 Dec 2019 22:43
    #43
    vcent skrev 2019-12-08 19:35:21 följande:

    Har släktforskat i många många år????

    Idag är det ingen big deal att flytta långt men bara för lite mer än hundra år sedan så kunde flytten mellan två grannstäder uppfattas väldigt stor.

    Att förr flytta till amerika innebar att mer eller mindre inte kunna ha någon kontakt med sitt förflutna... idag kan man ha näst intill lika bra kontakt oavsett om man bor på olika ändar av världen eller om man bor vägg i vägg.

    Idag flyttar 20-åringar runt globen för att studera, bo några år här och där osv... för bara en 30 år sedan var det väldigt ovanligt, i jämförelse kanske nästan obefintligt.


    Men sluta nu. Du överdriver ju något alldeles fruktansvärt.

    30 år sen var förresten 1990. Och givetvis KUNDE en flytt mellan två grannstäder uppfattas "väldigt stor". Precis som den kan göra det idag.

    Jag gitter inte diskutera detta mer. Du har fel helt enkelt. Jag listar nedan några flyttiga grupper som min lätt salongsberusade kommer på så här i stridens hetta.

    Statare

    Drängar

    Pigor

    Handelsmän

    Soldater/båtsmän

    Arbetare
  • Mannen­mytenl­egende­n
    Mon 9 Dec 2019 02:25
    #44

    Det förklarar en del...

  • Mon 9 Dec 2019 23:07
    #45

    Hur kan nån vara så tråkig människa att man bryr sig om nåns farmor och farfar är kusiner hur kan det spela roll?Hur kan nån bry sig om såna ointressanta saker kommer världen gå under om dom var kusiner eller?Det måste påverka folks liv jättemycket.....jävla mongon.

Svar på tråden Bianca Ingrosso säger att farmor och farfar är kusiner!?