• Anonym (Sockerpiller?)

    Vidrig huvudvärk. Sockerpillren?

    Jag började med p piller för första gången i Augusti och har nu ätit två kartor (har två socker piller kvar på andra kartan) har mått rätt bra av mina p piller när jag ätit hormonpillrena (tar Estron). Men nu denna vecka när jag äter sockerpillerna så började jag få svin ont i lederna, och en hemsk huvudvärk. Jag var tvungen att sätta mig ner på jobbet och ta två Ipren. Kom sen tillbaka på kvällen. Samma sak hände nästa dag men fick typ bara extrem huvudvärk. Behövde ta av glasögonen och bara kolla ner. Förstår inte vad som är fel, trodde först att det var min influensa som jag haft i två veckor men förutom en förkyldning och hosta nu så har jag mått okej. TILLS jag började med sockerpillrena. Läst runt att andra upplevt samma, att östrogen sjunker när man tar de hormonfria pillerna så man får huvudvärk. Jag har en konstant huvudvärk nu och knappt att Ipren hjälper.

    Jag har två sockerpiller kvar men kan jag eventuellt bara börja på ny karta direkt? Läste att man kan skippa sockerpillren helt om det gör att man mår dåligt när man slutar med hormon pillrena under den veckan.

  • Svar på tråden Vidrig huvudvärk. Sockerpillren?
  • Anonym (V)

    Du kan ju lådsas ta ett socker piller men slänga det?!

  • Anonym (Sockerpiller?)
    Anonym (V) skrev 2018-10-06 00:58:58 följande:

    Du kan ju lådsas ta ett socker piller men slänga det?!


    Men det är ju inte själva sockerpillrena som ger mig huvudvärken. Det är ju det att jag inte äter några hormonpiller just nu som min kropp annars är van vid och därför får jag jag troligen huvudvärk på grund av att östrogen sjunker utan hormonpillret
  • Anonym (V)

    Jaså ok

    Sorry

    Finns det inte p piller utan paus då?

  • Anonym (Sockerpiller?)
    Anonym (V) skrev 2018-10-06 01:23:14 följande:

    Jaså ok

    Sorry

    Finns det inte p piller utan paus då?


    Jo alltså med kombinerande p piller så kan man skippa sockerpillrena och bara ta hormonpillrena men jag vill veta om jag kan börja redan nu trots att jag har 2 dagar med sockerpiller kvar
  • EpicNurse

    Du behöver ju inte göra något uppehåll alls. Man rekommenderas att äta ihop kartorna. Finns ingen anledning att ta sockerpillerna.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (A)
    EpicNurse skrev 2018-10-06 10:15:30 följande:
    Du behöver ju inte göra något uppehåll alls. Man rekommenderas att äta ihop kartorna. Finns ingen anledning att ta sockerpillerna.
    Håller med
  • Glinda från Oz

    Jag visste inte att de tillverkade p-piller med sockerpiller längre, idag vet vi ju att man inte behöver det.

    Ta upp det här med läkaren som skrivit ut dem, struntar du i sockerpillerna en längre period kan du få problem att hämta ut fler så småningom (apoteket vet precis hur många tabletter du har kvar)

  • EpicNurse
    Glinda från Oz skrev 2018-10-06 13:45:57 följande:

    Jag visste inte att de tillverkade p-piller med sockerpiller längre, idag vet vi ju att man inte behöver det.

    Ta upp det här med läkaren som skrivit ut dem, struntar du i sockerpillerna en längre period kan du få problem att hämta ut fler så småningom (apoteket vet precis hur många tabletter du har kvar)


    Har aldrig varit med om eller hört talas om det problemet. Man kan ta ut ett nytt paket dagen efter det andra om man vill, förutsatt att där finns ett recept. Det är inte direkt narkotikaklassat. Man kan råka tappa bort en karta, behöva börja om, tappa bort enstaka tabletter, glömma en karta någonstans osv. Så nej, det ska inte vara något problem och apoteket bryr sig inte.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Glinda från Oz
    EpicNurse skrev 2018-10-06 15:02:38 följande:

    Har aldrig varit med om eller hört talas om det problemet. Man kan ta ut ett nytt paket dagen efter det andra om man vill, förutsatt att där finns ett recept. Det är inte direkt narkotikaklassat. Man kan råka tappa bort en karta, behöva börja om, tappa bort enstaka tabletter, glömma en karta någonstans osv. Så nej, det ska inte vara något problem och apoteket bryr sig inte.


    Det spelar absolut ingen roll om det är narkotiklassat eller inte, det räcker med att det är receptbelagt. Man får hämta ut för tre månader i taget, när det är en månad kvar får man hämta ut för tre månader igen. Man hamnar en vecka efter varje månad och förr eller senare kommer det märkas, sen ska man följa ordinationen också, ts bör prata med läkaren. Det här borde komma in i journalen om det blir problem senare också.
  • Limeblad
    Glinda från Oz skrev 2018-10-06 15:12:55 följande:

    Det spelar absolut ingen roll om det är narkotiklassat eller inte, det räcker med att det är receptbelagt. Man får hämta ut för tre månader i taget, när det är en månad kvar får man hämta ut för tre månader igen. Man hamnar en vecka efter varje månad och förr eller senare kommer det märkas, sen ska man följa ordinationen också, ts bör prata med läkaren. Det här borde komma in i journalen om det blir problem senare också.


    Det där stämmer inte. Jag brukar få frågan om jag vill hämta ut allt på en gång eller bara vill göra ett uttag. Jag skippar sockerpillrerna ibland och äter ihop kartorna. Har aldrig fått problem att få recept förnyat även fast det då blir tidigare än föregående gång jag fick nytt recept.
  • EpicNurse
    Glinda från Oz skrev 2018-10-06 15:12:55 följande:

    Det spelar absolut ingen roll om det är narkotiklassat eller inte, det räcker med att det är receptbelagt. Man får hämta ut för tre månader i taget, när det är en månad kvar får man hämta ut för tre månader igen. Man hamnar en vecka efter varje månad och förr eller senare kommer det märkas, sen ska man följa ordinationen också, ts bör prata med läkaren. Det här borde komma in i journalen om det blir problem senare också.


    Givetvis ska ordinationen rättas till av läkare eller barnmorska så att hon kan få rätt recept, men det är inte så akut som du fick det att låta.

    Generellt nu för tiden så är både p-piller och psprutor undantagna den regeln, att man bara får hämta ut för 3 månader.

    Det kan man läsa om på tex apoteket.se, läkemedelsboken.se och 1177.se.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Sockerpiller?)
    Glinda från Oz skrev 2018-10-06 15:12:55 följande:
    Det spelar absolut ingen roll om det är narkotiklassat eller inte, det räcker med att det är receptbelagt. Man får hämta ut för tre månader i taget, när det är en månad kvar får man hämta ut för tre månader igen. Man hamnar en vecka efter varje månad och förr eller senare kommer det märkas, sen ska man följa ordinationen också, ts bör prata med läkaren. Det här borde komma in i journalen om det blir problem senare också.
    Fast jag fick hämta ut för 6 månader i somras eftersom jag inte bor i Sverige. De ifrågasatte inte det på apoteket. Frågade bara om jag ville ta ut båda samtidigt. 
  • Anonym (Sockerpiller?)

    Tack för hjälpen. Jag ska försöka kontakta min barnmorska men blir nog att jag helt skippar sockarpillerna i framtiden och går direkt till ny karta. Struntade i de två sista sockerpillerna och började nu på ny karta och huvudvärken är magiskt borta. Så skönt de! 

Svar på tråden Vidrig huvudvärk. Sockerpillren?