• Äldre 6 Oct 16:32
    3705 visningar
    14 svar
    -1
    14
    3705

    Era åsikter om dessa namn

    Jag undrar vad ni tycker om följande namn. Vilka fördomar har ni gentemot namnen? Vilka intryck och associationer får ni? Hur tänker ni att en person men namnen är? Hur är föräldrarna? och så vidare. Är generellt nyfiken!

    1.    Ferdinand
    2.    Bernhard
    3.    Mauritz
    4.    Fritiof
    5.    Reinhold
    6.    Gottfrid
    7.    Verner
    8.    Isidor

    1.    Augusta
    2.    Hulda
    3.    Eugenia
    4.    Hildur
    5.    Dorotea
    6.    Tekla
    7.    Berta
    8.    Juliana

  • Svar på tråden Era åsikter om dessa namn
  • Äldre 6 Oct 18:20
    #1

    Här är lite hur jag tycker, tänker osv...kring namnen:

    Ferdinand - Fint, vackert och ståtligt namn, fast kanske en aning för långt och krångligt kan jag personligen tycka. Föräldrar som gillar långa, vackra, ståtliga och eleganta namn. Kan för min del känna mig en aning tveksam till detta namnet för jag funderar lite på om det kanske inte alltid är så värst kul för ett barn att heta som tjuren Ferdinand, kanske kan bli en hel del tjat om det vilket kanske kan bli ganska irriterande för den som heter det till slut, fast nackdelar och jobbigheter finns det väl kanske dock med näst intill alla namn.

    Bernhard - Fint, fast kanske en aning okänt typ (iaf för min del haha) och kanske lite väl ovanligt typ för min smak. Föräldrar som funderar mycket på namn till sina barn, och verkligen tänker ut ett de verkligen tycker riktigt mycket om.

    Mauritz - Nja, jag vet inte. Jag varken ogillar eller gillar detta namn, tycker nog det är aningen ful jag personligen, men samtidigt absolut inte jättefult. Inga särskilda tankar angående föräldrar heller angående detta namnet.

    Fritiof - Väldigt fint namn kan jag tycka. Gillar detta namnet väldigt mycket på ett sätt, fast är dock ganska tveksam till på grund av dess betydelse som om jag fattat rätt är någonting i stil med ?fridstjuv? och jag kan ju då inte låta bli att fråga mig huruvida detta är ett speciellt schysst namn att ge till sitt lilla barn, haha  
    Angående föräldrar tänker jag väl lite; föräldrar som gillar nordiska namn men som kanske inte är speciellt överdrivet intresserade av namns ursprungliga betydelse.

    Reinhold - Mycket vackert och ståtligt namn, men samtidigt kanske lite för ovanligt för min personliga smak. Tänker mig att föräldrarna är prydliga och ordentliga av sig, samt gillar gamla, vackra, ståtliga namn.

    Gottfrid - Vackert och härligt gammalmodigt namn! Låter gulligt och tufft på samma gång. Tänker mig lite att föräldrarna typ lite av ?brinner för? att ge nytt liv åt gamla namn, hehe

    Verner - Fint namn, gillar det ganska mycket. Klingar rejält, ståtligt, vackert samt lite klassiskt tyskt typ, men är samtidigt helt och hållet gångbart i Sverige. Kan mig tänka rätt många olika föräldratyper som föräldrar till en pojke med det namnet.

    Isidor - Låter väldigt vackert i sig kan jag tycka, men känns samtidigt aningen ovanligt för min smak. Tänker mig att föräldrarna gillar ovanliga men samtidigt vackra och ståtliga namn, att de vill ha ganska sällsynta namn till sina barn som inte allt för många heter, samt att de vill verka lite speciella, coola, häftiga, tuffa, originella, nytänkande ect.

    Augusta - Fint och härligt gammalmodigt namn, men kan samtidigt inte hjälpa att jag personligen samtidigt inte kan låta bli att tycka det låter lite tokroligt. Tänker mig att föräldrarna tycker mycket om gamla namn som var populära förr i tiden och att de gärna vill ge nytt liv åt sådana namn. Främst tänker jag mig en liten jänta från för i tiden som bor i ett litet torp nånstans, när jag ska tänka mig en person som heter namnet, men det kan säkert passa till en liten tjej i dagens samhälle också om man bara ger henne namnet...;)))

    Hulda - Fint, lite gulligt och härligt gammaldags. Tänker mig att föräldrar tycker mycket om gamla namn och gärna vill ge nytt liv åt gamla namn de gillar.

    Eugenia - Vackert och väldigt elegant namn på ett namn, men jag kan personligen tänka mig att det nog kan upplevas som ganska krångligt, personligen skulle jag nog därför i så fall föredra det som icke tilltalsnamn (men det är ju såklart jag det). Sen kan jag ju förövrigt även befara att namnet rent ofrivilligt kan komma att associeras till saker som kan förknippas med negativa ting enligt de flesta, såsom eugenik, rashygien, rasbiologiska institut osv..., så detta tänker jag att man kanske bör ha i åtanke angående detta namn.
    Tänker mig att föräldrarna till ett barn med detta namn är prydliga, välklädda och kanske en aning förnäma, samt mycket möjligt även ganska välbeställda (typ att de bor i ett stort fint hus i ett välbärgat område eller i en stor fin exklusiv våning i på en av de finaste adresserna inne i stan, samt har många fina dyra kläder och prylar) samt av åsikten att utbildning och dylikt är väldigt viktigt, dessutom tänker jag mig att de mycket möjligt är mer eller mindre konservativa i sina åsikter och värderingar. Dessutom tänker jag mig att föräldrarna till en flicka med detta namn ser det som av stor vikt att ge sina barn vackra, prydliga, ståtliga och eleganta klassiska namn. En person med detta namnet tänker jag mig av någon anledning som en bestämd och kanske lite sträng ledartyp.

    Hildur - Nja, ingen favorit för min del faktiskt, skulle i så fall föredra Hilda - tycker personligen att det låter mycket finare. Föräldrarna till ett barn med det namnet tänker jag mig att gillar gamla och typ nordiska namn, med typ krig och och strid i betydelse, kanske för att man önskar att barnet växer upp till en sann kämpe.

    Dorotea - Helt okej och ganska vackert namn fast kanske inte riktigt 100 procent min personliga smak. Tänker mig att föräldrarna gillar vackra och inte si sådär jättevanliga namn, samt att de inte precis bara väljer första bästa namn till sitt barn utan noga och väl funderar och väljer ut ett de verkligen gillar. Ser för övrigt framför mig en prydligt välklädd flicka med gullig klädd och stor rosett i håret när jag läser namnet.

    Tekla - Har inga speciella åsikter om det här namnet förutom att jag personligen har svårt för det av någon anledning. Tänker mig mest en lång och väldigt smal gammal krokigt dam med stor krokig näsa när jag hör namnet. Sorry, men det är just detta jag får upp i huvudet när jag hör namnet ;$

    Berta - Helt okej och hyfsat fint namn. Tänker mig att föräldrarna till ett barn med namnet härstammar från Stockholm av någon anledning, typ södra delen av Stockholm tror jag i ?lite mindre fina? förorter typ. Tänker mig även att en person som heter namnet bor i Stockholm alternativ har någon form av anknytning till Stockholm. Vet inte varför, är bara det som dyker upp i mitt huvud när jag läser namnet här i tråden. Så mycket mer tänker jag inte mer om namnet.

    Juliana - Låter ganska vackert, och samtidigt mystiskt och liksom lite typ trolskt på nåt sätt (tycker jag då iaf). Tänker mig en söt flicka/ung kvinna med ett busigt leende och långt lite rufsigt hår, en flicka/ung kvinna som ser riktigt vacker och elegant ut på samma gång som hon liksom ser lite typ vild ut, när jag hör namnet =)


  • Anonym (Namni­ntress­erad)
    Äldre 6 Oct 18:46
    #2

    Ferdinand, julafton. Hördu Ferdinand! Skulle inte ge mitt barn det namnet.

    Bernhard, Båtsman i "Saltkråkan". Skulle inte ge mitt barn det namnet.

    Mauritz, hette min pianolärare som kom till skolan två gånger i veckan Han stank alltid öl. 
    Skulle inte ge mitt barn det namnet.

    Fritiof, Nilsson piraten. Nej, s
    kulle inte ge mitt barn det namnet heller.

    Reinhold, inget speciellt. En äldre farbror med hatt och käpp. 
    Skulle inte ge mitt barn det namnet.

    Gottfrid, en äppelkindad gammal man med en pilsner i näven. 
    Skulle inte ge mitt barn det namnet.

    Verner, kanske kanske skulle överväga. Men troligen inte.

    Isidor, absolut tvärnej.

    Augusta, absolut tvärnej där också.

    Hulda, en kärring med en kvast i näven. 
    Skulle inte ge mitt barn det namnet.

    Eugenia, krångligt men inte så pjåkigt även om jag inte skulle välja det själv.

    Hildur, samma svar som Hulda.

    Dorotea, en postadress. 
    Skulle inte ge mitt barn det namnet.

    Tekla, usch och fy!!!

    Berta, en tjock tant med en stickning i händerna. 
    Skulle inte ge mitt barn det namnet.

    Juliana, skulle möjligtvis kunna kalla en hund för det. Men smeknamnet blir per definition "Julle" eller "Jullan". 
    Skulle inte ge mitt barn det namnet.

  • Äldre 7 Oct 06:02
    #3

    Om hela högen utom Juliana tänker jag att det handlar om föräldrar som befinner sig minst i medelklassen, är antingen väldigt traditionella eller töntliberal-hipster(väldigt antingen eller), skulle gissa på välutbildade och/eller välbildade om det gäller första kategorin och välutbildade när det gäller andra.

    Juliana kan också höra hemma i ovan nämnda hög, men kan också lika gärna vara barn till invandrare, exempelvis latinos.

    Tycker om alla namnen. Gottfrid står på min egen lista.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Nej tack)
    Äldre 7 Oct 06:16
    #4

    Tyvärr föll inte ett enda mig i smaken. Jag har så svårt för namn som de där.. :/

  • Äldre 7 Oct 16:08
    #5

    Ferdinand - är en sprallig och lillgammal kille men mörkbrunt hår, han bor tillsammans med sin storebror, sina föräldrar och två katter i en lägenhet i en närförort till Stockholm med havsutsikt, typ nordvästra Sicklaön. Han och hans storebror går i en Waldorfskola. Hans föräldrar träffades när de studerade på arkitekturskolan KTH. Efter studierna flyttade de utomlands, ett tag bodde de i Zürich, sedan i Prag, sedan flyttade de tillbaka till Sverige. De gillar färgglad design och deras hem är fyllt med prylar av Stig Lindberg och Bjørn Wiinblad. Hans föräldrar köpte Kay Bojesen leksaker till honom när han var liten - han lekte aldrig med dem.


    Bernhard - ärden längsta i klassen. Han har ljust, kortklippt hår och tycker om fotboll.Han bor med sina föräldrar, två bröder och en labrador i en färgglad trävilla utanför Skellefteå. Han har det alltid stökigt i sitt rum. Hans pappa är lokförare och hans mamma är barnmorska. Namnet är ett gammalt släktnamn från hans pappas sida, hans mamma var inte särskilt förtjust i namnet till att börja med men efterhand har hon vant sig och nu tycker hon att det är det vackraste namnet som finns.


    Mauritz - har lockigt brunt hår, han bor med sina föräldrar och sin lillasyster i en lägenhet i Kalmar. Han har en bra relation med sina föräldrar som han gärna sitter och pratar med om allt mellan himmel och jord. Hans favoritämne i skolan är NO, idrott tycker han är mindre kul. Hans mamma är bibliotekarie och hans pappa är mäklare. Alla kallar honom för Moje. Han tillbringar två timmar varje dag efter skolan hos sin mormor och morfar eftersom att hans föräldrar inte vill att han och hans lillasyster ska vara ensamma hemma.


    Fritiof - är en ljushårig kille, han är blyg och tystlåten och han tycker om att spela cello. Han bor med sina föräldrar och storasyster i en mysig gul, villa i Spånga med många fruktträd i trädgården. Han vet inte riktigt vad hans föräldrar jobbar som, de arbetar på nån myndighet och har komplicerade titlar som inte säger honom något. Han brukar nästan aldrig ha med sig vänner hem efter skolan, han är introvert och behöver tid för sig själv. Han har en nymfparakit som heter Pikachu.


    Reinhold - är en liten busunge med glimten i ögat (så han kommer undan med det mesta). Han har mörkbrunt lockigt hår och runda kinder. Han bor med sina två lillasystrar och sina föräldrar i Lund men de är ursprungligen från den sydsmåländska landsbygden. Hans pappa är docent i litteraturvetenskap och hans mamma är arkivarie. De är inte snobbiga fastän de kan verka det på utsidan, de är ju trots allt från landet. De sitter ofta och äter middag framför tv:n. Han gillar att ha skjorta och slips på sig när han ska till skolan eftersom att hans pappa har på sig det när han ska på jobbet.


    Gottfrid - är en känslig kille, han har för det mesta ett leende på läpparna men det krävs inte mycket för att han ska gråta, därför föredrar han att leka för sig själv, han tycker om lego och tågbanor, han gillar även att läsa och att rita. Han har guldbrunt hår och fräknar. Han bor i en tätort i Dalarna med sin mamma och pappa. Hans föräldrar är inte speciellt märkvärdiga fastän de gav honom ett lite ovanligare namn, de är helt vanliga och opretentiösa arbetarklassfolk - de väntar just nu deras andra barn. Hans pappa är svetsare och hans mamma är florist. Han är en riktig mammas pojke. Alla kallar honom för Gotte.


    Verner - har typiskt skandinaviskt ?råttfärgat? hår och han har en fallenhet för språk, han går endast på högstadiet men talar redan fem språk flytande. Han är riktigt smart men han tycker att det är så himla tråkigt att gå i skolan och han brukar bara göra de läxor som han finner stimulerande. Hans mamma är orolig för hur det ska gå för honom om han fortsätter på samma sätt i framtiden - hon kommer från ett medelklasshem så för henne är utbildning viktigt. Hans pappa är inte det minsta bekymrad, ?oroa dig inte för grabben, han är lik sin pappa så det kommer säkert att gå bra för honom? säger han. De bor i Helsingborg i en lägenhet byggt runt förra sekelskiftet.


    Isidor - har tjockt ljust hår - lite som karaktärerna i filmen ?Ondskans barn?. Han bor med sina föräldrar och sin storebror i en lägenhet i Vasastan - hans föräldrar tillhör Sveriges kulturelit, hans pappa är konsthandlare och hans mamma har ett välbetalt jobb i en myndighet under Kulturdepartementet. Hemma har de bokhyllor i vartenda rum och på väggarna hänger tavlor med abstrakta bilder av konstnärer som Hilma af Klint och Nils Dardel. Hans mamma har smycken av Torun Bülow-Hübe runt halsen och handlederna. Själv tycker Isidor att hans föräldrar är lite tråkiga och högfärdiga men det säger han så klart inte till dem.


    Augusta - är viljestark och principfast, hon tycker jättemycket om djur. Förra julen träffade hon sin kusin som är vegetarian så då ville hon också bli det, hennes föräldrar och syskon tycker att hon kan vara en smula besvärlig ibland men hennes mamma är ändå stolt över henne.Hon har långt, mörkbrunt hår och glasögon. I skolan går det lätt som en plätt för henne. De bor i ett bostadsområde med massor av 70-talsvillor i tegel i utkanten av Gävle. Hennes mamma är läkare och hennes pappa är svenska och samhällskunskapslärare..


    Hulda - bor med sina konstintresserade föräldrar och fyra syskon i ett mysigt trähus i en småort ute i skogen à la Carl Larsson-gården. Hon har rödbrunt hår och är fräknig. Hon ser upp till sin mamma som för det mesta är hemma och hon vill alltid vara med när hon väver och målar. Pappa håller mest på med keramik, det är hon inte så förtjust i, det är lite för kladdigt tycker hon. Hennes mamma arbetar deltid inom hemtjänsten, vilket hon tycker är givande. Hennes pappa är kommunalpolitiker.


    Eugenia - är en pratglad och opretentiös tjej med ljust hår, hon har många vänner i skolan. Hon fick sitt namn efter en rysk utbytesstudent hennes mamma kände. Hon är ett sladdbarn, hennes storasyster flyttade hemifrån förra året. Hon och hennes föräldrar bor i en naturnära lägenhet i Sollentuna. Hennes pappa arbetar på kontor och hennes mamma var tillsvidareanställt på en fabrik, numera är hon arbetssökande. Hennes mamma tycker om litteratur och teater, Eugenia följer ibland med när hennes mamma vill gå på teater eftersom att hon inte gillar att åka in till stan ensam.


    Hildur - är en busig och pratglad tjej som ofta fnissar åt alla möjliga saker, hon har kort och rufsigt brunt hår, hon tycker jättemycket om mumintrollen och hon älskar sin lillebror Sigurd mest av allt i hela världen (hennes föräldrar är svaga för nordiska namn). Hennes mamma är mellanstadielärare och är väl omtyckt av eleverna för att hon alltid är så glad och positiv, hon brukar ha blommiga färgglada klänningar och ett halsband med en tors hammare på sig. Hennes pappa är museum guide, han är lite av en nörd, han brukar lajva med ett gäng polare en gång i månaden. De bor i Trelleborg i ett charmigt gathus i rött tegel. Hon har också en sköldpadda.


    Dorotea - är en söt och kreativ flicka med långt ljust hår. Hon är uppvuxen i en bohemisk hippiefamilj. Hennes mamma går iklädd svajiga och lätta tyger i jordfärgade nyanser, hon lägger stor vikt vid det spirituella och hon håller även på med tarotkort och naturläkemedel. Hennes pappa tycker mycket om folkmusik och han är ett proffs på vevlira. Hon har två bröder och en syster som hon delar rum med - de bor i ett stort Villa Villekulla-liknande hem i den Gotländska landsbygden. Utöver det har de två hundar och fyra katter.


    Tekla - är en skötsam tjej med brunt hår och lugg. Hon är intresserad av rymden och hon har akvariefiskar i sitt rum. Hennes föräldrar är väldigt intresserade av teknologi. Hennes pappa är IT-chef och hennes mamma är webbutvecklare. De går båda två mestadels klädda i svart och grått och de har båda två minimalistiska glasögon. De bor i en modern och miljövänlig nyproducerad 3:a i Liljeholmskajen. Hennes föräldrar lurade aldrig in henne att jultomten och tandfen fanns. Teklas föräldrar är goda vänner med Ferdinands föräldrar.


    Berta - har kort, lockigt ljust hår, hon stammar men hon är en av de smartaste i sin klass, hon tycker om att använda stora ord som barn i hennes ålder inte brukar kunna. Hon är envis och är något av en Lotta på Bråkmakargatan-typ. Hon bor med sina föräldrar och sin storasyster i en charmig lägenhet i Bagaregården. Hennes mamma är före detta modell men är numera skribent på en inredningstidning. Hennes pappa är gitarrlärare på kulturskolan och på sin fritid spelar han i ett indierockband.


    Juliana - är något av en prinsessa. Hon har långt ljust hår och tycker mycket om ridning. Utöver det tycker hon om att sjunga och vill gärna bli artist i framtiden men hon vill också bli veterinär, hon kan inte riktigt bestämma sig. I sitt rum har hon ett marsvin som heter Rosa. Hennes mamma tycker om långa och eleganta namn, hon har två systrar som heter Eleonora och Adelia. De bor i ett ljust och rymligt trähus i Kristinehamn. Hennes mamma är butikssäljare i en klädaffär och hennes pappa är idrottslärare.


  • Anonym (Oii)
    Äldre 7 Oct 17:44
    #6

    Det första jag tänker på:

    1. Ferdinand - Tjuren Ferdinand, julafton

    2. Bernhard - och Bianca, möss

    3. Mauritz - helt ok,

    4. Fritiof - carmensita

    5. Reinhold - Reinfeldt, låter som ett efternamn

    6. Gottfrid - gulligt

    7. Verner- och verner, julskinkan har rymt

    8. Isidor - näe

    1. Augusta - hård, barsk kvinna

    2. Hulda - här kommer runda hulda

    3. Eugenia - nja

    4. Hildur - låter för isländsk

    5. Dorotea - brukar vi skoja om att bebis skulle få heta, nej tack

    6. Tekla - nej

    7. Berta - oh nej

    8. Juliana - nja.

    Summa summarum, gillade bara Gottfrid. Men baken är som smaken :)

  • Äldre 7 Oct 18:06
    #7

    1.    Ferdinand .
    2.    Bernhard
    3.    Mauritz
    4.    Fritiof
    5.    Reinhold
    6.    Gottfrid
    7.    Verner
    8.    Isidor

    Nej tack inga av dessa namn gillar jag.

    1.    Augusta
    2.    Hulda
    3.    Eugenia
    4.    Hildur
    5.    Dorotea
    6.    Tekla
    7.    Berta
    8.    Juliana

    Möjligtvis att Juliana skulle kunna övervägas lite men övriga namn.. nej inte de heller.

  • Äldre 8 Oct 05:14
    #8

    Hemska namn enligt mig!

  • Äldre 8 Oct 05:36
    #9

    Ojj! Förvånad vad mycket jag skrev ser jag nu...! =O)

  • Äldre 8 Oct 11:32
    #10

    Gillar tyvärr inget av namnen. Inte så mycket för ?äldre? namn.

  • Anonym (Iris)
    Äldre 8 Oct 16:34
    #11
    fluu skrev 2018-10-07 06:02:20 följande:

    Om hela högen utom Juliana tänker jag att det handlar om föräldrar som befinner sig minst i medelklassen, är antingen väldigt traditionella eller töntliberal-hipster(väldigt antingen eller), skulle gissa på välutbildade och/eller välbildade om det gäller första kategorin och välutbildade när det gäller andra.


    Vad betyder töntliberal?
  • Äldre 9 Oct 11:48
    #12
    1.    Ferdinand - gillar jag inte, tänker på tjuren Ferdinand. Ett annat alternativ kan ju vara spanska namnet Fernando (om ni har spanska rötter) 

    2.    Bernhard - lite smågulligt. Hade nog stavat det Bernard istället. Smeknamnet blir väl Ben, Benny eller Bernie så det kommer nog inte vara så många som kallar honom för Bernhard. 

    3.    Mauritz - gillar inte. Hennes & Mauritz tänker jag på. Moritz istället?

    4.    Fritiof - Nja. Fritz, eller Fridolf kanske? Eller Frank.

    5.    Reinhold - Detta är nog det namnet jag minst gillar på denna lista.

    6.    Gottfrid - tycker jag är gulligt! Men risk för att smeknamnet blir Gotte/Gottis?

    7.    Verner - gillar jag inte. 

    8.    Isidor - Gillar jag inte heller. Gillar inte heller spanska varianten Isidoro. 


    1.    Augusta - Nja, men August till en pojke däremot är ju urgulligt!

    2.    Hulda - föredrar Hilda. Hulda låter som en höna.. Hönan Hulda.. :)

    3.    Eugenia - Detta namnet gillar jag - om det uttalas på engelska. Hur planerar ni att uttala g:et? Om man uttalar det med ett svenskt G så gillar jag inte det. 

    4.    Hildur - låter för norskt..

    5.    Dorotea - Gulligt. Smeknamnet Dora gillar jag :) Doris är också gulligt!

    6.    Tekla - Gillar inte. 

    7.    Berta - Gillar inte. Ett mycket populärt flicknamn i Spanien. 

    8.    Juliana - gillar inte.
  • Äldre 10 Oct 07:22
    #13
    Anonym (Iris) skrev 2018-10-08 16:34:40 följande:

    Vad betyder töntliberal?


    Tänk den där hipster-serien som gick på femman för några år sedan(south of Folkungatan kan den ha hetat). Eller en pappa i min dotters skola. Han går runt i en studentmössa från 40-talet(jag vet detta eftersom att han ideligen förevisar den utan att någon bett om det), han tar varje tillfälle han får till att prata om utsatta grupper i samhället och hur mycket han gör för att hjälpa dessa, han talar ideligen(igen utan att någon bett honom)om hur mycket han tycker om olikheter och att alla är unika, han älskar att tala om att han för en speciell diet och har en sexualitet som jag inte ens minns namnet på. Någon som.tar det liberala till absurdum och försöker för mycket.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Va)
    Äldre 11 Oct 20:34
    #14

    ???????

Svar på tråden Era åsikter om dessa namn