Inlägg från: Anonym (Tiger) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tiger)

    Fått sparken-jag vägrar sluta

    Jag har under snart 4 år jobbat som butiksansvarig i en djuraffär. Fick i fredags veta att jag fått sparken. I mitt tycke pga småsaker. Visst, jag har handlat lite fel, men inget som inte går att få rätsida på.

    Idag kl 14 ska jag ha möte med min chef. Antar att jag ska skriva på uppsägning osv. Jag vet dock att jag kommer att vägra sluta. Kommer inte att skriva på några papper och jag kommer att fortsätta dyka upp på jobbet. Anser inte att jag gjort tillräckligt fel för att sägas upp. Vad kommer att hända? Eftersom jag inte skriver på några papper är jag ju inte officiellt uppsagd och jag kommer väl därmed att fortsättningsvis få lön? Har ju alla inloggningsuppgifter och dylikt så jag kommer att fortsätta beställa varor och fixa kampanjer och dylikt.

  • Svar på tråden Fått sparken-jag vägrar sluta
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Haha) skrev 2018-10-08 10:26:46 följande:

    Tycker du att det är ditt beslut om du blir uppsagd eller inte? Varför skulle de betala lön till dig när de inte vill ha dig kvar?


    För att jag fortfarande är officiellt anställd. Och det är väl klart det händer att folk blir uppsagda på svaga grunder.
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (??) skrev 2018-10-08 10:24:25 följande:

    Och du tycker inte att det är ett sjukt beteende?

    Vad är det du har gjort?

    Man får ju inte sparken för småpotatis direkt.


    Anonym (JW) skrev 2018-10-08 10:43:09 följande:

    Vad har du gjort?


    Jag har lånat pengar från kassorna jag själv ansvarar och förfogar över. Har hela tiden haft för avsikt att betala tillbaka. Nu i helgen har jag dessutom filat på en avbetalningsplan. Det var skitdumt, det fattar jag också. Men det går ju att lösa! Dessutom ingen större summa det handlade om. Behövde pengar akut en gång.

    Sedan mindre saker som t.ex att jag lånat hem en kanin som dottern tagit hand om. Detta har alla anställda vetat om, och ingen har misstyckt. Dottern har länge önskat sig en kanin och jag tänkte att hon ska få "öva" på butikens. Erbjöd mig i fredags t.om att betala en mindre retroaktiv hyra, men det var inte butiksägaren så pigg på, så det är ju hennes problem.

    Som sagt, jag ser att jag gjort fel, men anser inte att det är jätteallvarliga saker ändå.
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Haha) skrev 2018-10-08 10:54:45 följande:

    Heter du George Costanza?


    Googlade och såg att det är någon från seinfeld. Undanber mig såna dumma frågor.
  • Anonym (Tiger)
    enmanmedskägg skrev 2018-10-08 10:50:52 följande:

    Hej, som fackligt arbetsplatsombud råder jag dig till att inte skriva på några papper hur som helst. Be om dokumenterad saklig grund för uppsägning, kontakta ditt fack och se till att ta en förhandling. 

    Är det uppsägning enligt LAS §7 eller §18, personliga skäl, så finns det tydliga kriterier för vad som anses vara saklig grund. 

    Att bara blåvägra och sätta sig på tvären kommer att försvåra för dig. Sköt detta snyggt och sakligt med din ombudsman närvarande. 

    Här finns lagen om det är av intresse: lagen.nu/1982:80 


    Tack för svar! Ska genast kolla lagen.
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (baloo) skrev 2018-10-08 10:31:33 följande:

    Du tror på riktigt att dina inloggningsuppgifter kommer fungera efter att du har fått sparken?


    Det tänkte jag inte på.. Måste kolla upp det..
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Häpp) skrev 2018-10-08 11:00:04 följande:

    Att bli avskedad är väldigt ovanligt och du måste ha misskött dig rätt mycket för att bli avskedad. Man kan bli uppsagd av i princip två skäl, arbetsbrist eller personliga skäl. Personliga skäl kräver rätt mycket och det skall finnas flera skriftliga varningar innan uppsägning. Det är relativt vanligt att man om man är chef blir uppsagd när det finns en brist på förtroende. Arbetsbrist kräver att arbetsgivaren kan visa att din roll inte behövs längre.

    VAd som skall hända är att arbetsgivaren säger att man inte har förtroende för dig som chef längre, därefter följer en förhandling där du köps ut från bolaget.

    Antingen blandar du in facket och kräver att arbetsgivaren gör en handlingsplan för att behålla dig eller så sätter du dig ner och förhandlar om vad du skall få för att säga upp dig. Normalt är dubbla uppsägningstiden och att man inte behöver arbeta under den.

    Vill du verkligen vara kvar måste du vara ödmjuk och försöka förstå varför din chef inte vill ha kvar dig. Du måste visa hur du kan ändra dig och hur det kommer att funka i framtiden. Du måste lyssan till din chef så du verkligen förstår vad hen anser att du gjort fel.

    Om du inte kan vara kvar skall du förhandla om en uppsägning, ta hjälp av facket.


    Tack för utförligt svar!

    Hmmm ja.. Butiksägaren skällde ut mig efter noter i fredags och skrek att jag kommer få sparken. Trodde som sagt hon ska gå vidare med det idag, men kanske hon tänker be om ursäkt för sitt orimliga utbrott istället? :)
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Haha) skrev 2018-10-08 10:59:24 följande:

    Jag tror att de flesta arbetsgivare skulle tycka att det var tillräckligt för uppsägning när du har stulit från kassan och från butiken.


    Som du kan läsa tidigare i tråden av experterna (fackfolk och så) har hon troligen gjort fel och kan inte sparka mig. Hon kommer säkert bara att be om ursäkt idag och så vänder vi blad och går vidare.
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Toarulle, vill ej lånas hem) skrev 2018-10-08 11:07:22 följande:

    Åh herregud... det räcker nog gott och väl skulle jag tro.

    Stackars kanin, hur fan kan du arbeta i en djuraffär och samtidigt behandla ett djur som en leksak?

    Snor pengar och utnyttjar ett oskyldigt djur, du det räcker nog. Hoppas jag. För du har inte moral nog att städa ett skithus!


    Vad säger du? Min dotter sköter sin kanin utmärkt, det kan ingen klaga på.
  • Anonym (Tiger)
    Bananböjaren skrev 2018-10-08 11:10:59 följande:

    Det fattar du väl att nån som stjäl ur kassan inte kan vara kvar ditt träsktroll.


    Nä det är klart, men jag lånade!
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Haha) skrev 2018-10-08 11:13:53 följande:

    Är det verkligen hennes kanin?


    Jaja inte riktigt kanske, men det spelar väl mindre roll nu? Är ju hon som tagit hand om den nästan ett halvår nu.
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Haha) skrev 2018-10-08 11:13:13 följande:

    Säkert.

    Hon är ju helt galen som inte tycker att det är rimligt att de anställda bestämmer vilka av företagets saker de vill ta med hem.


    Nja jag erkänner att det med pengarna var en dålig idé, men hävdar fortfarande att kanin haft det bättre hos min dotter än i butiken.
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Haha) skrev 2018-10-08 11:23:57 följande:

    Det är inte det viktigaste för en butik SOM SÄLJER DJUR att de har det så bra som möjligt. De vill tjäna pengar på dem.


    Vilket dåligt argument. Klart man ska tänka på djuren i första hand, något annat vore väl helt fel. Sedan gör kanske inte djuraffärer det, då är det ju bara bra att min dotter tagit hand om kaninen.
  • Anonym (Tiger)
    Trent skrev 2018-10-08 11:28:52 följande:

    Du har snott pengar ur kassan. Det är inte okej. "Självklart" skulle du betala tillbaka. Det säger alla.


    Ja det skulle jag faktiskt. Som sagt, jag har t.om. lagt upp en avbetalningsplan i helgen. Vete fåglarna om jag ens ska presentera den för chefen ifall hon inte ber om ursäkt och tar tillbaka att jag ska bli avskedad. Betalar helt enkelt tillbaka när jag kan, utan att liksom på förhand redovisa för henne när jag ska betala. Är en skitsumma det handlar om.

    Jag vet att det var fel att låna pengarna, men håller fast vid att det inte är skäl för uppsägning.
  • Anonym (Tiger)
    Egon den stora skrev 2018-10-08 11:29:32 följande:

    Känner igen det här temat på tråd. Tycker du är synd att forumet blir förstört av folk som inte är seriösa.


    Jaha visa den tråden jag härmat då? Dessutom är det knappast varken första eller sista gången nån känner sig felaktigt uppsagd och vill kämpa för sina rättigheter.
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Haha) skrev 2018-10-08 11:30:04 följande:

    Nu radar du ju upp fler argument för att du inte borde jobba där. Du fattar alltså inte ens affärsidén i företaget du stjäl ifrån.


    Klart jag fattar?? Men det hindrar väl inte att jag tycker att djuren förtjänar bättre än att sitta instängda i en butik? Är ju inget zoo, utan en butik. Jag vill att folk ska köpa djuren, för att djuren ska få bra hem. Konstig inställning du har.
  • Anonym (Tiger)
    v i r r a skrev 2018-10-08 11:39:05 följande:

    Och hur ska kaninisen kunna bli såld om den inte är i butiken?


    Just DENNA kanin bor och har det bra hos min dotter. Eftersom vi inte kan ta hem alla kaniner säljs resten till andra kaninvänner. Spelar ni dumma eller?
    Bjoer skrev 2018-10-08 11:39:36 följande:

    Hur har du tänkt att butiken ska kunna sälja sina djur när folk inte vet att de finns? Eftersom de är hemma hos din dotter.

    Lol alltså...

    Om det här inte är en trolltråd så är det bland det mest pantade jag sett. :D


  • Anonym (Tiger)

    Uppdatering: Är hemma nu, blev hemskickad. Jag blev så arg så hade ingen lust att jobba mer idag så det gjorde inte mig nåt. Hon var helt galen och jag likaså haha. Hon drog dessutom upp gammalt skit från i våras och vintras. Som om det spelar roll nu, nästan ett år senare.. Ifall det vore så farligt skulle hon väl sparkat mig redan då.

    Men ingen trampar på mig, det lovade jag henne. Kommer att slåss för mina rättigheter. Berättade för henne att jag inte under några omständigheter kommer att sluta, och om jag gör det ska jag ha full lön närmaste året trots att jag inte jobbar. Vi kom ingenstans direkt. Ska googla lite på mina rättigheter nu och lämna ett brev eller något till henne imorgon. Det fixar sig säkert.

Svar på tråden Fått sparken-jag vägrar sluta