• Äldre 10 Oct 17:50
    3334 visningar
    21 svar
    21
    3334

    Vill få barn vid 45

    Jag har av olika anledningar aldrig fått tillfälle att skaffa barn med en kvinna trots att jag ser hyfsad ut. Min dejt sedan 1 år tillbaka har tyvärr fått stå ut med min ambivalens för hon är 47 och kan inte längre få barn medan jag känner en stark längtan efter att bilda familj. Det har gått så långt att hon nu har börjat dejta någon annan för att hon inte längre står ut. Jag vill inte förlora henne men får bara inte barntanken ur huvudet.

    Min fråga till er är hur viktigt det är att ha fått åtminstone ett barn i livet för man lever ju förmodligen bara en gång? Tanken på att dö som barnlös känns väldigt ångestladdad för mig men nu offras alltså en väldigt bra relation för att hon inte kan vänta på mig längre. Det här är något jag grubblar över nästan dagligen och det är inte lätt i min ålder att finna en yngre kvinna som vill skaffa barn med en 45-åring så jag är rädd för att gå miste om allt. En del har så obegripligt lätt för att få nya partners medan jag ofta för vänta i åratal till nästa gång. Jag känner att tiden rinner iväg mer och mer.

    Är man misslyckad som människa om man inte skaffar något enda barn för det är ju trots allt det mest grundläggande som finns i mänskligheten. I historien om mig vill jag inte att det ska stå något i stil med "dog barnlös vid 96 års ålder". Å andra sidan tänker jag hur självuppoffrande det måste vara att ansvara för ett barn och att man sedan lär vara uppbunden med detta för en stor del av sitt återstående liv. Man får alltså väga sin frihet mot lyckan och känslan av meningsfullhet i att rå om sin egen lilla familj. Ge mig några bra argument för och emot, tack.


    Längtan efter barn
  • Svar på tråden Vill få barn vid 45
  • Anonym (Barn)
    Äldre 10 Oct 18:00
    #1

    Eftersom du tänker på det så starkt så känns det som en viktig sak för dig. Är såklart inte samma för alla. Du kommer säkert ångra om du inte gör det du längtar efter. Det gäller ju allt i livet. Kärleken till barnet kommer att övervinna kärleken till tjejen. Go for it

  • Anonym (Chris­ter)
    Äldre 10 Oct 18:01
    #2

    Det är ju klart bäst om man kan skaffa barn för att man genuint vill det, att man känner att man har något att erbjuda och kan skapa ett bra liv för någon annan. Ett stort plus är ju om man är fullt beredd allt det stöd som krävs, ekonomiskt såväl som emotionellt. Jag har själv valt bort barn fullkomligt i mitt liv, för jag vet att jag inte kunnat erbjuda ett bra liv, altså hade det varit elakt mot barnet om jag blev dess far.

    Dåliga anledningar till att skaffa barn är istället när man gör det utifrån vad andra ska tycka om en, eller som ett sorts krav att vara "framgångsrik" För kvinnor finns ju också den sjuka tanken att man "inte är riktig kvinna om man inte fött barn". Tycker också hela tanken på att inte bli ensam när man blir gammal känns lite lökig, det ska iallafall inte vara den enda anledningen till att man skaffar ungar.

    Så kort sagt, se över varför du vill ha barn och vad du har att erbjuda, skaffa aldrig barn endast baserat på vad andra ska tycka, varken idag eller i framtiden.

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 10 Oct 18:03
    #3
    Vardagshjälten skrev 2018-10-10 17:50:52 följande:

    Jag har av olika anledningar aldrig fått tillfälle att skaffa barn med en kvinna trots att jag ser hyfsad ut. Min dejt sedan 1 år tillbaka har tyvärr fått stå ut med min ambivalens för hon är 47 och kan inte längre få barn medan jag känner en stark längtan efter att bilda familj. Det har gått så långt att hon nu har börjat dejta någon annan för att hon inte längre står ut. Jag vill inte förlora henne men får bara inte barntanken ur huvudet.

    Min fråga till er är hur viktigt det är att ha fått åtminstone ett barn i livet för man lever ju förmodligen bara en gång? Tanken på att dö som barnlös känns väldigt ångestladdad för mig men nu offras alltså en väldigt bra relation för att hon inte kan vänta på mig längre. Det här är något jag grubblar över nästan dagligen och det är inte lätt i min ålder att finna en yngre kvinna som vill skaffa barn med en 45-åring så jag är rädd för att gå miste om allt. En del har så obegripligt lätt för att få nya partners medan jag ofta för vänta i åratal till nästa gång. Jag känner att tiden rinner iväg mer och mer.

    Är man misslyckad som människa om man inte skaffar något enda barn för det är ju trots allt det mest grundläggande som finns i mänskligheten. I historien om mig vill jag inte att det ska stå något i stil med "dog barnlös vid 96 års ålder". Å andra sidan tänker jag hur självuppoffrande det måste vara att ansvara för ett barn och att man sedan lär vara uppbunden med detta för en stor del av sitt återstående liv. Man får alltså väga sin frihet mot lyckan och känslan av meningsfullhet i att rå om sin egen lilla familj. Ge mig några bra argument för och emot, tack.


    Ush jag lider med dig och till mycket känner jag igen mig själv i det du skriver. 


    Jag är "bara" 32 MEN har kämpat med ofrivillig barnlöshet i snart 8 år. Jag och min sambo lever i en mardröm där hela livet kretsar kring behandlingar och vår stora sorg att vi inte ännu fått vara delaktiga i den värld som i princip alla människor som vill får. Vi har knappt några vänner kvar för vi har inget gemensamt när de får sina familjeliv och när någon kommer och berätta att de ska ha barn känns som de ger oss en stor käftsmäll. Både jag och min sambo har mycket sjukskrivningar pga utmattningdespression som endast beror på vår längtan, önskan, dröm och kamp om att få bli föräldrar. 

    Jag vet inte hur er situation ser ut och hur reglerna är utomlands. Vill din dejt ha barn? Har ni i så fall sett över möjligheterna om ni kanske kan göra äggdonation utomlands där de inte är lika hårda med ålderskrav? 

    Stor kram till dig. 

  • Anonym (??)
    Äldre 10 Oct 18:09
    #4
    +1

    Du låter inte HELT säker .... mer som något man bör uppnå i livet liksom
    Kan ha misstolkat ..
    Men skulle det vara så som jag tror - LÅT BLI!
    Barn ska inte vara ett "tillbehör i livet".

  • Anonym (Hu)
    Äldre 10 Oct 18:12
    #5
    -1

    Många i den åldern får barn

    Charlotte perrelli

    Titiyo

    Janet jacksson

    Mfl

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 10 Oct 18:18
    #6
    -1
    Anonym (Hu) skrev 2018-10-10 18:12:10 följande:

    Många i den åldern får barn

    Charlotte perrelli

    Titiyo

    Janet jacksson

    Mfl


    Håller med. Även Edward Bloms fru fick sitt tredje barn i somras och hon är 46-47års åldern tror jag. 
  • Anonym (Hu)
    Äldre 10 Oct 18:21
    #7

    Ja barn efter 40 är allt vanligare för folk lever längre o är friskare

  • Äldre 10 Oct 18:27
    #8

    Tack för era utförliga svar. Jag skulle förstås inte skaffa barn bara som en "check på den". Alltså inte bara som något man ska ha gjort i livet utan jag vill uppleva lyckan av att bilda familj med en kvinna jag älskar och att agera som en bra pappa. Det är mycket tanken på att jag tror att jag skulle vara en engagerad och ganska rolig pappa som stärker denna längtan.

    Som motsats till det ovanstående måste jag därmed offra relationen med en kvinna som älskar mig och som verkligen är omtänksam, generös och tillgiven. Problemet är som sagt att hon inte längre kan få barn. Vi har kört oskyddat sex under nära ett år utan att hon har blivit gravid.

  • Äldre 10 Oct 18:29
    #9
    Vardagshjälten skrev 2018-10-10 18:27:09 följande:

    Tack för era utförliga svar. Jag skulle förstås inte skaffa barn bara som en "check på den". Alltså inte bara som något man ska ha gjort i livet utan jag vill uppleva lyckan av att bilda familj med en kvinna jag älskar och att agera som en bra pappa. Det är mycket tanken på att jag tror att jag skulle vara en engagerad och ganska rolig pappa som stärker denna längtan.

    Som motsats till det ovanstående måste jag därmed offra relationen med en kvinna som älskar mig och som verkligen är omtänksam, generös och tillgiven. Problemet är som sagt att hon inte längre kan få barn. Vi har kört oskyddat sex under nära ett år utan att hon har blivit gravid.


    Om hon verkligen vill bli gravid och ni vill kämpa lite så går det ju med äggdonation utomlands även i hennes ålder.
  • Anonym (A)
    Äldre 10 Oct 18:35
    #10

    Det låter mest som att du vill ha barn för att inte missa något och för att det är det man "ska" ha gjort liksom. I så fall tycker jag du ska släppa det. Ska man skaffa barn ska det vara för att man vill ha barn och vara förälder. Ta hand om, finnas där, se barnet växa och utvecklas osv.

    Vill du ändå är det lika bra att du lämnar och försöker hitta någon ASAP (kanske ett lesbiskt par eller en singelkvina att bli medförälder med bara) för det börjar verkligen bli för sent för din del. Egentligen är det redan för sent. När pappan är äldre tar det i snitt längre tid för kvinnan att bli gravid och det är större risk för missfall och komplikationer under graviditeten. Dessutom är det större risk att barnet kommer lida av saker som depression, schitzofreni, autism, inlärningssvårigheter och självmordsförsök. Redan vid 35 ökar risken för detta och efter 40-45 är risken mycket större. Är kvinnan dessutom mycket yngre än den äldre mannen är riskerna av någon anledning ännu högre.

Svar på tråden Vill få barn vid 45