• Anonym (Krist­ina)
    Äldre 12 Oct 02:36
    5698 visningar
    16 svar
    16
    5698

    Måste jag göra abort?

    Jag och min kille har varit tillsammans i flera år nu. (Jag är 20 år)

    Eftersom jag inte kan ta p-piller längre så har vi samlag utan skydd. Jag tål inte p-piller eftersom jag går upp i vikt snabbt och blir även deprimerad. Min kille vägrar ha kondom heller på grund av att han inte tycker att det är skönt. För en vecka sedan så råkade han komma lite i mig. Men han sa att det var så pass lite så det inte skulle påverkat något. Jag tog inte dagen efter piller och nu börjar tankarna komma. Jag känner mig redo för barn och jag skulle aldrig kunna göra en abort. Min kille vill absolut inte ha barn just nu. Barn vill han skaffa när han är runt 30 år. Tänk om jag nu blir gravid, kommer min kille att dumpa mig eftersom han inte är redo? Jag har förklarat att jag skulle aldrig kunna göra en abort, det skulle kännas som att jag tog ett liv. Men min kille har sagt att ifall jag blir gravid så måste jag göra en abort.

    Vad tycker ni om abort? Om jag nu blir gravid, vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Måste jag göra abort?
  • Äldre 12 Oct 02:39
    #1

    Tror du att du får andra svar i en andra likadan tråd?

  • Anonym (Räcke­r med 1)
    Äldre 12 Oct 03:16
    #2
    +1

    Det räcker med en spermie för att bli gravid och i en vanlig utlösning kan det finnas flera hundra miljoner spermier, så även i en liten utlösning eller om han råkar komma lite i dig så har det troligtvis kommit in några miljoner spermier.

    Eftersom ni inte vill ha barn och inte har koll på de här grejerna och din kille uppenbarligen har noll koll på sin utlösning så får ni antingen använda preventivmedel eller sluta ha samlag och ägna er år oralsex och petting istället.

    Om du skulle vara gravid skulle jag rekommendera abort eftersom han inte vill ha barn och ni är väldigt unga. Men det är ju ditt val.

  • Äldre 12 Oct 03:40
    #3
    +1

    Nej du måste infenting!

    Vill inte han ha barn så får han skydda sig! Du har varit ärlig om att du inte vill göra abort, så då är det upp till han.

    Jag är så jävla trött på idioter till karlar som ställer såna krav, ta lite jävla ansvar själv nån satans gång!!


    M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • Äldre 12 Oct 03:41
    #4
    +1

    Sen så skulle jag dumpa kräket om han ställde såna krav.


    M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • Anonym (H)
    Äldre 12 Oct 03:59
    #5

    Din kropp, ditt beslut. Du måste verkligen inte göra någon abort om du inte vill det.

    Din kille är en tvättäkta idiot och utan att känna honom blir jag sanslöst avtänd av ett sådant skituttalande.

  • Äldre 12 Oct 07:03
    #6

    Du ska

    1 först se om du är gravid

    2 om gravid. Göra det som känns bäst. De beslut du kan leva led.

    3 om inte gravid, förklara för din kille att skulle du bli gravid någon gång kommer du behålla. Så vill han safa så får han skydda sig.

  • Anonym (Josef­in)
    Äldre 12 Oct 08:23
    #7

    Din kille borde först av allt ta och läsa på om människans reproduktion. Vadå "det var bara lite"? Är han dum i huvudet på riktigt!?? Det räcker med en enda spermie för att det ska bli en graviditet.

    Det är hans ansvar att skydda sig om han inte vill att ert samliv ska resultera i barn. Att säga att det inte är så skönt med kondom är ingen ursäkt. Han har endast två alternativ om han vill ha sex, annars är det tredje att helt avstå
    1. använda kondom
    2. acceptera att det annars kan bli barn

    Du måste ingenting alls och han kan inte tvinga dig till en abort. Om du varit öppen med att du inte skyddar dig och han ändå valt att inte skydda sig med kondom så är det hans förbannade ansvar att göra det om han vill undvika att bli förälder. Det du ska göra nu är att fundera om du vill bli ensamstående förälder, om du inte vill det så kan du ändå välja att göra en abort men då är det för din egen skull, inte för hans.

  • Äldre 12 Oct 21:09
    #8

    Det är säkert många tankar hos dig nu och givet en slitning inom dig. 
    Men du är klok som tänkt igenom saken före du har sex. Din kille, har som många redan skrivit, uppenbart inte gjort det. Har man sex, oavsett preventivmedel, kan man skapa ett barn. Ansvaret ska tas före man har sex, inte efter. 

    Du är värd en man som kan ta ansvar för det han gör, eller säga att han inte gör något om han nu inte kan ta det ansvaret som följer. 

    Du måste absolut inte göra abort. Jag blev en ung mamma och jag är, trots att allt inte var på plats när första barnet kom, en bra mamma som ger mina barn massor av kärlek och de har allt de behöver. 
    Att vara ung betyder inte att du inte kan/ska bli mamma. Dessutom är du inte tonåring utan troligen en fullt kapabel vuxen. 

    Om din kille säger nu att han inte vill ha barnet trots att du är gravid så ska du veta att du och ditt barn är värda så mycket mer och det är aldrig värt att stanna med någon som ställer en relation i motsats till ett redan skapat liv. 


    Sedan finns det flera kvinnor som berättar att de fick barn trots pappans motvilja men att pappan efter att barnet fötts ändrat sig och vill ta ett pappaansvar. 


    Har du någon i din närhet som du kan få stöd av? föräldrar/nära vänner?


    Det är jätte viktigt att du får ett stöd och inte känner dig ensam. 
    Men börja med att kolla om du är gravid :) 

  • Anonym (Lili)
    Äldre 12 Oct 21:20
    #9

    Att det bara krävs en spermie stämmer inte riktigt.

    Det krävs många fler än en spermie för att man ska bli gravid. Spermierna hjälps nämligen åt, även om bara en spermie slutligen tränger in i ägget. Därför det är så många spermier i en utlösning, är de för få så kan de inte ge upphov till graviditet.

    TS: Du måste inte göra abort, det är ditt beslut. Möjligt att din kille lämnar dig om du behåller, men du måste inte göra abort för att han kräver det.

    Sedan så tycker jag att du ska tänka över detta noga, du är väldigt ung, och det är ingen dans på rosor att vara ensamstående mamma. Jag har själv varit i din sits.

  • Anonym (69"-m­an)
    Äldre 12 Oct 22:12
    #10

    Jag är för kvinnans fria val till att avbryta en graviditet, så den frågan OM du är gravid blir upp till dig. Killen har noll och ingenting att säga till om! Han gjorde sitt väl när han stoppade in kuken.

    Sedan är ekvationen enkel; HA INTE OSKYDDADE VAGINALA SAMLAG OM NI VILL UNDVIKA ATT FÅ BARN!!!

  • Anonym (Lena)
    Äldre 12 Oct 22:25
    #11

    Gå till barnmorska och prata om vilken preventivmedel passar dig!Skydda dig,Om du inte är 100%säker att du kan behålla graviditeten.

  • Anonym (Preve­ntion)
    Äldre 12 Oct 23:38
    #12

    Håller med de flesta.

    Tycker du har en sund inställning själv omkring hur du vill göra och vad du anser om abort.

    Han däremot agerar oansvarigt i förhållande till dig och vad han vill, när han väljer att ha oskyddat sex.

    Om han vet att du inte vill göra abort, så får han helt enkelt välja. Men för evt barn så är det bra om han är villig att ta sitt ansvar.

    Det finns andra p-medel än kondom och p-piller. Spiral är inte vanligt för unga, men det finns de som får det. Nuvaring är lågdos p-piller som verkar mera lokalt. Vet ej om du övervägt/testat. Pessar har jag aldrig själv testat... kanske värt ett försök?

  • Anonym (Pia)
    Äldre 13 Oct 19:16
    #13

    TS, med all respekt... Om du är 20 år så borde du veta att du absolut inte måste göra abort.

    Vill han inte ha barn får han skydda sig.

  • Äldre 18 Oct 12:27
    #14

    Hej TS,
    hur går det för dig? 


    Hoppas du inte behöver vara längre i ovisshet utan att du fått svar på om du är gravid eller ej. 

  • Anonym (Hm)
    Äldre 18 Oct 15:49
    #15
    Anonym (H) skrev 2018-10-12 03:59:12 följande:
    Din kropp, ditt beslut. Du måste verkligen inte göra någon abort om du inte vill det.
    Din kille är en tvättäkta idiot och utan att känna honom blir jag sanslöst avtänd av ett sådant skituttalande.
    Håller med
Svar på tråden Måste jag göra abort?