• Äldre 13 Oct 15:49
    1818 visningar
    12 svar
    12
    1818

    Ingrid till dotter

    Om ni möter en person, både vuxen och barn, som heter Ingrid, vad tänker ni då?

    Vilka associationer får ni av namnet rent allmänt?

  • Svar på tråden Ingrid till dotter
  • Anonym (Skumt­)
    Äldre 13 Oct 17:41
    #1
    +2

    Om jag mötte en person som var både vuxen och barn så skulle jag bli väldigt förvånad.

  • Äldre 13 Oct 18:32
    #2
    Anonym (Skumt) skrev 2018-10-13 17:41:02 följande:

    Om jag mötte en person som var både vuxen och barn så skulle jag bli väldigt förvånad.


    Du vet mycket väl vad jag menade.
  • Äldre 14 Oct 13:37
    #5

    Jag har inga jättestarka associationer eftersom att det är ett så pass neutralt, hållbart och klassiskt namn. Det är bara bra, tycker jag. Själva namnet tycker jag så mycket om! Nordiskt och ljuvt, men starkt och gångbart på alla vis.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 14 Oct 13:37
    #5
    -1

    Jag har inga jättestarka associationer eftersom att det är ett så pass neutralt, hållbart och klassiskt namn. Det är bara bra, tycker jag. Själva namnet tycker jag så mycket om! Nordiskt och ljuvt, men starkt och gångbart på alla vis.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Ingri­d)
    Äldre 14 Oct 16:41
    #6

    Jag tänker på min vackra starka fantastiska mormor, Ingrid :)

  • Äldre 18 Oct 19:33
    #7

    Lång blont hår, blåa ögon och intelligent.

    Får mig tänka på karaktären Ingrid i filmen/boken vit oleander.

  • Anonym (A)
    Äldre 18 Oct 19:36
    #8

    Tänker på en ljushårig, tillbakadragen "grå mus" i 50-60 års åldern. Kanske bibliotekarie, lärare eller sjuksköterska.

  • Anonym (H)
    Äldre 18 Oct 19:49
    #9

    Jag är född 1990 och en kompis hade en lillasyster som hette Ingrid, så för mig fungerar det absolut på ett barn. Kände även någon som hade en mamma som hette Ingrid, så även på vuxna kvinnor fungerar det! Allt beror ju på vad man är van med..

  • Anonym (Rutan­)
    Äldre 19 Oct 00:42
    #11

    Jag tänker på min energiska, glada och påhittiga dotter.

    När jag valde namnet ville jag ha ett starkt namn, och jag har alltid kopplat namnet Ingrid till starka kvinnor, för Alla Ingrid jag någonsin träffat under min uppväxt har varit starka självständiga och självsäkra kvinnor. Nu låter det som om jag träffat en massa Ingrid, men dom är 3 stycken:D

  • Äldre 12 Nov 00:28
    #12

    Helt ok

Svar på tråden Ingrid till dotter