Ni som blivit sydda efter förlossning..
Blev ni sydda inne i vaginan eller bara utanpå? När lossnade era stygn och fick ni någon infektion efteråt?
Blev ni sydda inne i vaginan eller bara utanpå? När lossnade era stygn och fick ni någon infektion efteråt?
1a: Sydd både invändigt och utvändigt, stor bristning så det blev många stygn
2a: Sydd med några få stygn utvändigt
Båda gångerna lossnade stygnen efter kanske 3-4 veckor och jag har inte fått någon infektion.
jag ska snart föda men är inte fullt inläst på det här området än, så du får gärna berätta mer!
fick du mycket information på sjukhuset om hur du skulle sköta dina stygn/skador och vilka symptom du skulle kolla efter vid eventuell infektion? hur visste du att du fått infektion? hur behandlades den och hur snabbt gick den över?
Stygnen bryts ner av sig själva. Jag blev sydd i 45 minuter för bristningar, jag frågade hur många stygn men läkaren bara skrattade lite och sa "det vill du ändå inte veta" så...??
Det gick bra men jag var tajt som en oskuld när vi skulle börja ha sex igen så det tog några gånger att tänja ut öppningen till normal storlek.
Infektion brukar ofta visa sig som feber och att man mår allmänt dåligt.
Blev sydd efter klipp med två stygn inne och två stygn utanpå. Absolut ingen information när jag lämnade sjukhuset.
Ca. 4 dagar efter förlossningen lossnade de två yttre stygnen och då började det göra fruktansvärt ont då såret lixom blev öppet.. de andra två stygnen lossnade efter ca 6 veckor.
Fick två yttre skönhetsstygn efter min andra förlossning. Stygnen absorberades av kroppen. Fick skötselråd att duscha varje dag, men tvätta sparsamt med tvål (även fast man inte ska tvätta underlivet med tvål). Fick också tillsägelse att "inte vara där och greja för mycket". Som om man vill peta i/på underlivet så nära inpå en förlossning!! Glöm det!
Syddes med två stygn inuti. De syddes på djupet och inte på rad.
Fick inte särskilt mycket info på BB annat än att stygnen skulle försvinna av sig självt och att det var bra att kissa i duschen istället för på toa i början för att undvika att kisset sved i såret.
Stygnen spände och gjorde ont men försvann efter ca 6 veckor. Ville börja ha sex då, men mannen var rädd att skada mig och insisterade på att vänta tills mitt underliv hade inspekterats på efterbesöket.
Vet inte om jag hade infektion. Smärtan tilltog efter två veckor och var så illa att jag yrade en helg. Min man ringde 1177, men de sa att "smärtan tilltar när det börjat läka". Vi åkte därför inte in till akuten då avståndet är långt. Efter helgen var jag bättre. På efterbesöket avfärdade barnmorskan dock beskedet som 1177 givit och sa att vi borde ha åkt in till akuten.
Syddes med två stygn inuti. De syddes på djupet och inte på rad.
Fick inte särskilt mycket info på BB annat än att stygnen skulle försvinna av sig självt och att det var bra att kissa i duschen istället för på toa i början för att undvika att kisset sved i såret.
Stygnen spände och gjorde ont men försvann efter ca 6 veckor. Ville börja ha sex då, men mannen var rädd att skada mig och insisterade på att vänta tills mitt underliv hade inspekterats på efterbesöket.
Vet inte om jag hade infektion. Smärtan tilltog efter två veckor och var så illa att jag yrade en helg. Min man ringde 1177, men de sa att "smärtan tilltar när det börjat läka". Vi åkte därför inte in till akuten då avståndet är långt. Efter helgen var jag bättre. På efterbesöket avfärdade barnmorskan dock beskedet som 1177 givit och sa att vi borde ha åkt in till akuten.
Fick en liten ytlig bristning med första barnet, som syddes med tre stygn. Stygnen försvann av sig själva efter en vecka eller två, ingen infektion.
Första barnet: Sydd med några stygn på insidan med tråd som kroppen tog upp. Märkte aldrig av dem.
Andra barnet: Sydd men en jävla massa stygn i alla muskellager efter en total sfinkterruptur grad 4. Syddes med tråd som kroppen tar upp eftersom jag syddes i flera muskellager. Efter två veckor började tråden "krypa ut" eftersom min kropp inte alls ville ta upp tråden. Gick sedan till bm en gång i veckan i 3,5 månader och drog ut/skar av tråd som "kröp ut". Det som syddes ihop läkte dock fint så det var ingenting som behövde sys om eller som blev infekterat.
Födde barn för 13 dagar sedan och då sprack jag endast utvändigt. Det var 4 extremt små bristningar; en liten reva till vänster sida om mynningen i vävnaden (alltså inte i själva öppningen), ytligt sår på vänster inre blygdläpp och sedan 2 små revor cirka tre centimeter till vänster om urinvägsöppningen.
Det blev 5 stygn totalt så det var 1 stygn per bristning/reva förutom revan vid mynningen som fick två stygn. Alla stygnen hade absorberats av kroppen efter cirka 10 dagar förutom stygnen vid slidmynningen. Dessa stygn finns fortfarande kvar och är de enda som har besvärat mig lite då de kliade lite och skavde lite under första veckan.
Jag har alltså inte fått någon infektion än och jag är noggrann med hygienen! Jag tvättar av mig därnere med intimtvätt/intimolja två gånger om dagen (morgon och kväll enligt rekommendation) samt efter att jag bajsat. Om jag bajsar på kvällen tvättar jag inte en extra gång osv. Jag brukar sära på blygdläpparna och försiktigt liksom dra upp och ner med handen utanpå (pilla aldrig inuti, hehe!) för att få bort rester utav avslag. I början vågade jag inte röra någonting därnere! Jag vågade inte ens sära på blygdläpparna eftersom det kändes så läskigt att ha stygn därnere. Det resulterade i att jag började lukta dåligt då avslaget inte tvättades bort ordentligt och jag kände mig riktigt ofräsch, usch.. När BB ringde till mig för uppföljning (rutin) 2 dagar efter att vi kommit hem från BB så sa barnmorskan att jag inte behöver vara rädd, tvätta si och så och gör rent si och så. Det har funkat jättebra! Jag fick även hem en stor broschyr om min bristning och där fanns skötselråd samt annan information om underlivet efter förlossning, avslaget m.m.
Kan också tillägga att jag fick fylla i en blankett om bristningen och mitt underliv innan- och efter förlossningen (hitills). Jag blev också undersökt och "godkänd" av två barnmorskor innan jag fick bli utskriven från BB. Detta är just för att de ska kunna snappa upp eventuella problem med bristningar! :)
Fick 2-3 stygn invändigt. Kände inte ett skit. Ingen smärta eller direkt obehag efter. Stygnen försvann på en vecka. Inga infektioner eller andra konstigheter.
Födde barn för 13 dagar sedan och då sprack jag endast utvändigt. Det var 4 extremt små bristningar; en liten reva till vänster sida om mynningen i vävnaden (alltså inte i själva öppningen), ytligt sår på vänster inre blygdläpp och sedan 2 små revor cirka tre centimeter till vänster om urinvägsöppningen.
Det blev 5 stygn totalt så det var 1 stygn per bristning/reva förutom revan vid mynningen som fick två stygn. Alla stygnen hade absorberats av kroppen efter cirka 10 dagar förutom stygnen vid slidmynningen. Dessa stygn finns fortfarande kvar och är de enda som har besvärat mig lite då de kliade lite och skavde lite under första veckan.
Jag har alltså inte fått någon infektion än och jag är noggrann med hygienen! Jag tvättar av mig därnere med intimtvätt/intimolja två gånger om dagen (morgon och kväll enligt rekommendation) samt efter att jag bajsat. Om jag bajsar på kvällen tvättar jag inte en extra gång osv. Jag brukar sära på blygdläpparna och försiktigt liksom dra upp och ner med handen utanpå (pilla aldrig inuti, hehe!) för att få bort rester utav avslag. I början vågade jag inte röra någonting därnere! Jag vågade inte ens sära på blygdläpparna eftersom det kändes så läskigt att ha stygn därnere. Det resulterade i att jag började lukta dåligt då avslaget inte tvättades bort ordentligt och jag kände mig riktigt ofräsch, usch.. När BB ringde till mig för uppföljning (rutin) 2 dagar efter att vi kommit hem från BB så sa barnmorskan att jag inte behöver vara rädd, tvätta si och så och gör rent si och så. Det har funkat jättebra! Jag fick även hem en stor broschyr om min bristning och där fanns skötselråd samt annan information om underlivet efter förlossning, avslaget m.m.
Kan också tillägga att jag fick fylla i en blankett om bristningen och mitt underliv innan- och efter förlossningen (hitills). Jag blev också undersökt och "godkänd" av två barnmorskor innan jag fick bli utskriven från BB. Detta är just för att de ska kunna snappa upp eventuella problem med bristningar! :)
Nu blir jag förvirrad! Eller citerade du fel inlägg? :o
Jag fick en grad 1 bristning, fick som jag skrev bara 5 mycket ytliga bristningar (på inre blygdläppar med mera) och ingenting inuti. Har inte haft några problem med dem och stygnen är nästan helt borta. :)
Beklagar det som hänt dig! :( Är du säker på att de inte går att laga eller är det landstinget som inte vill bekosta det bara? Jag hoppas att du inte tar min fråga fel!! Jag förstår att du säkerligen gjort allt! Min morsa genomgick plastikkirurgi för att återställa en grad 4, därför frågar jag. <3