• Svar på tråden Fysik 1a
  • MFML
    MR Xyz skrev 2018-10-13 19:54:36 följande:

    Vad tror du är korrekt och varför?


    Först tänker jag a men sedan att inget kan ju vara 100% men det bör vara a eftersom det inte finns något som gör motstånd på månen, vad jag vet? tex luft.
  • MR Xyz

    D. Det är en modell, en ungefärlig beskrivning av verkligheten.

    Värdet är ett ungefärligt värde. Dessutom kan vi aldrig lyckas mäta massan exakt så där får vi även mätfel. Utöver det är det inte absolut vakuum, inte ens på månen eller ens i rymden långt från några himlakroppar. Det finns alltid ett fåtal (väte)atomer per kubikmeter, vilka i alla fall teoretiskt skulle kunna påverka fallhastigheten.

    Rent allmänt är alla formler i fysiken en beskrivning av verkligheten under vissa givna förutsättningar. Dessa formler kan nog aldrig ta hänsyn till alla möjliga omständigheter.

  • Milissis
    MR Xyz skrev 2018-10-13 23:46:01 följande:

    D. Det är en modell, en ungefärlig beskrivning av verkligheten.

    Värdet är ett ungefärligt värde. Dessutom kan vi aldrig lyckas mäta massan exakt så där får vi även mätfel. Utöver det är det inte absolut vakuum, inte ens på månen eller ens i rymden långt från några himlakroppar. Det finns alltid ett fåtal (väte)atomer per kubikmeter, vilka i alla fall teoretiskt skulle kunna påverka fallhastigheten.

    Rent allmänt är alla formler i fysiken en beskrivning av verkligheten under vissa givna förutsättningar. Dessa formler kan nog aldrig ta hänsyn till alla möjliga omständigheter.


    Den brukade Formeln är väl nåt slags varierad konstant (G tror jag(inte g)) gånger i detta fall månens massa gånger det fallande objektets massa delat med avståndet från månens medelpunkt i kvadrat. Det är iaf via den man kan räkna ut var händelsehorisonten vid svarta hål finns tror jag.
Svar på tråden Fysik 1a