• Anonym (X)

    Det här med preventivmedel

    Hej!

    Tänkte kolla med er om ni kanske har några tips osv, så ska försöka förklara lite snabbt vad jag behöver er hjälp med!

    I ungefär 3 år så tog jag minipiller, anledningen till detta eftersom en i min nära familj fickblodpropp vid förlossning och fick därför inte ta p-piller för barnmorskan.

    Bytte till p-stav då jag är riktigt dålig på att komma ihåg att ta tabletter men nu blöder jag något fruktansvärt istället.

    Jag behöver alltså ett preventivmedel där jag inte behöver komma ihåg att byta varken plåster, p-ring eller ta tabletter. Jag använder inte kondom då jag upplever att det gör riktigt ont och svider oavsett om det är latexkondom eller plast osv. Har till och med börjat blöda om jag har kondom och sedan är fiffin öm och torr i flera dagar.

    Min fråga är då, kan man ta tabletter för att få en mer regelbunden mens samtidigt som man har p-stav då jag kan blöda 1 månad i sträck (har haft p-staven i 1 år) eller är det bättre att sätta i en kopparspiral?

    Hjälp mig med tips!!

  • Svar på tråden Det här med preventivmedel
  • Anonym (.)

    Du borde prata med din barnmorska.

    Om pstav är ok, med tanke på risken för blodpropp, borde hormonspiral vara ok också, eftersom den ger ännu lägre dos av hormoner. Men din barnmorska borde ha koll.

    Jag skulle rekommendera jaydess hormonspiral. Du blöder i princip inget med hormonspiral, till skillnad från kopparspiral som ofta ger väldigt riklig mens.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (.) skrev 2018-10-20 11:42:40 följande:
    Du borde prata med din barnmorska.

    Om pstav är ok, med tanke på risken för blodpropp, borde hormonspiral vara ok också, eftersom den ger ännu lägre dos av hormoner. Men din barnmorska borde ha koll.

    Jag skulle rekommendera jaydess hormonspiral. Du blöder i princip inget med hormonspiral, till skillnad från kopparspiral som ofta ger väldigt riklig mens.
    Håller med, prata med barnmorskan.
Svar på tråden Det här med preventivmedel