• Äldre 20 Oct 11:44
    4407 visningar
    27 svar
    27
    4407

    Åldersnoja!

    Hej!

    Jag är 38 år. Mamma till två ivf-flickor på 6 & 1,5 år. Helt spontant efter 10 år så är jag gravid! Egentligen vill vi inte ha fler barn. Men framförallt så känner jag mig alldeles för gammal. Jag tyckte att det var jobbigt att mina föräldrar var äldre när jag var liten (de var 34 när jag kom) & jag tycker att det är jobbigt nu att de börjar bli gamla, min 6-åring oroar sig oxå för när mormor & morfar inte finns mer. Vi kommer att vara ännu äldre!

    Tiden tickar på & jag vet inte hur vi ska göra...

  • Svar på tråden Åldersnoja!
  • Äldre 20 Oct 13:41
    #2

    Det är iofs sant... Men jag hade ångest redan när lillasyster aldrig blev till. Hade sagt att jag aldrig skulle ha barn efter 35. Var på Kyrkis igår & alla nyblivna mammor var sååå mkt yngre än mig...

  • Äldre 20 Oct 14:54
    #6

    Jag har vänner & bekanta som oxå får barn så här sent, en som tom ska få sitt första. Men jag har blivit helt fixerad vid ålder. Har annars inte problem med hur gammal jag är men just i barnfrågan är det så känsligt! Har gjort en plus- & minuslista. På minus finns förutom åldern en massa praktiska saker. På plus bara ett stort hjärta.

  • Äldre 20 Oct 22:13
    #10
    Anonym (Liv) skrev 2018-10-20 21:12:35 följande:

    Du måste bo långt ut på vischan om du tycker du är så mycket äldre än alla andra mammor. Det är många som får barn i din ålder. Var tacksam!


    Jag bor verkligen inte på vischan! Det hade inte spelat nån roll vart i världen jag bott, min känsla hade ändå varit densamma!
  • Äldre 20 Oct 22:22
    #11
    BuoBä skrev 2018-10-20 21:24:36 följande:

    Sen är det så att

    a) alla barn kommer in i en fas då de inser att folk runtomkring dem inte är odödliga. Det är troligen där din 6-åring är.

    b) alla barn tycker att deras föräldrar är jobbiga och/eller pinsamma av någon anledning, men vad det är varierar. För dig var det ålder. Min mamma var äldst av alla mina klasskompisars föräldrar. Det tyckte jag aldrig var konstigt. Rätt tidigt tyckte jag istället att det verkade helt galet att skaffa barn vid 18 som många av de andra mammorna gjort (landsbygd och 70-tal, say no more). Däremot tyckte jag det var extreeeeemt pinsamt att min mamma var lärare.

    Så att tänka på vad barnen ska tycka om det ena eller det andra är bara dumt. Det är du och din man som ska bestämma om ni vill ha ett barn till eller inte.


    Ja hon är i en sån fas, men reflekterar även över att mormor & morfar är gamla.

    Jag är oxå lärare, så mig får de skämmas över oavsett ???? Men som sagt, det här med åldern sitter i mitt huvud.
  • Äldre 21 Oct 20:43
    #14
    +1
    BuoBä skrev 2018-10-20 22:46:27 följande:

    Tja, jag brukar resonera som så att man är aldrig äldre och har aldrig roligare än man gör sig.

    Se det positivt; du kommer inte ha tid med någon 40-årskris med 2 småbarn i släptåg.


    Är just det som sambon tycker är jobbigast. Gammal med två små!
  • Äldre 22 Oct 07:41
    #17
    FrökenFlower skrev 2018-10-21 23:02:46 följande:

    Kan inte råda något utan det får ni bestämma själva.

    Jag tyckte min mamma var pinsamt gammal ett tag när jag växte upp. Hon var 26 när jag föddes, hade permanentat hår och vi var oftast i stugan på helgerna .

    Mina kompisars mammor hade fått dom när dom var 17 och 20 och sååå mycket coolare. Dom hade tuffa kläder och gick på krogen. När jag blev lite äldre så insåg jag dock hur bra jag hade det och hur jobbigt kompisarna hade det i sina familjer.

    Själv är jag snart 42 och väntar nr 3. Syskonen går på gymnasiet. Hade ålderspanik i början men det la sig och nu känns det vara fantastiskt att vi får vara med om detta igen.

    All lycka till!


    Tack! Har det hela tiden varit självklart för dig att behålla? Ibland kan jag tycka att det är hemskt att man kan välja så med ett liv... Jag tror vi hade känt annorlunda om våra barn varit äldre & vi fått en sladdis. Jag är ofta ensam med barnen då min sambo jobbar & med en liten & en stor år det inga problem. Men hur ska det gå med tre?!
  • Äldre 23 Oct 15:47
    #19
    Kendra skrev 2018-10-23 13:16:37 följande:

    Förstår dina tankebanor för jag har själv haft dem... Men lever inte vi människor allt längre också idag? Förr i tiden fick man barn jättetidigt, för man dog vid 40... :) Känns inte som att din ålder är ett problem alls, väldigt vanligt att få barn vid den åldern. 


    Det har du helt rätt i. 40 är det nya 30, eller hur var det? Känner mig ju eg inte gammal, det är bara det där föfelseåret på pappret...
Svar på tråden Åldersnoja!