• LevLivet

    Karriär arbete?

    Vad är en karriär för er? Att bli en chef på ett litet lokalt företag ute på landet eller på något stort framgångsrikt företag som finns i hela världen? Att ni tjänar mycket pengar eller bara statusen?

    När anser ni det är försent att börja plugga på högskolan eller universitet?

  • Svar på tråden Karriär arbete?
  • Kusinen

    En karriär är för mig en utvecklande yrkesbana inom vilken branch som helst. Inget kortsiktigt utan ett långsiktigt val med utvecklingsmöjligheter, Att man har en karriär behöver för mig inte innebära vara sig att man är hög chef eller tjänar massor utan det kan också handla om andra utvecklingsmöjligheter. Att man utecklas inom sitt yrke.

    UtteYcket "att göra karriär" tolkar jag som bli framgångsrik i det yrket på ett mer framträdande sätt, tex stiga i graderna postionsmässigt (bli högre och högre chef).

  • modsey
    Kusinen skrev 2018-10-20 17:12:39 följande:

    En karriär är för mig en utvecklande yrkesbana inom vilken branch som helst. Inget kortsiktigt utan ett långsiktigt val med utvecklingsmöjligheter, Att man har en karriär behöver för mig inte innebära vara sig att man är hög chef eller tjänar massor utan det kan också handla om andra utvecklingsmöjligheter. Att man utecklas inom sitt yrke.

    UtteYcket "att göra karriär" tolkar jag som bli framgångsrik i det yrket på ett mer framträdande sätt, tex stiga i graderna postionsmässigt (bli högre och högre chef).


    Håller med. Dock anser jag inte att man behöver vara chef för att " göra karriär".
  • Kusinen
    modsey skrev 2018-10-20 17:25:09 följande:

    Håller med. Dock anser jag inte att man behöver vara chef för att " göra karriär".


    Nej det anser jag inte heller det var därför jag skrev till exempel bli högre pch högre chef. Det finns öven andra sätt.
  • Anonym (chefen)

    Du får börja med att skilja på karriär och arbete, jämfört med position.

    Ett arbete är något där du är på din arbetsplats i ett antal timmar men släpper jobbet då du går hem.

    En karriär är något du har då du har svårt att hinna med allt. Du är engagerad i ditt uppdrag hela tiden dvs du släpper inte jobbet då du går hem. Att ha karriär är att vara driven att vilja utvecklas både i roll och i uppdrag.
    Den dolda hemligheten här är att det är svårt att ha en karriär och samtidigt ha en familj som du är engagerad i. Känner många med karriär som vill lura sig själva att det går att ha både delarna men de lurar inte någon. Deras liv och än mer deras barn blir lidande.

    Vad du sedan har för position, behöver inte ha med saken att göra. För alla med karriär började någon stans. Det är även svårt att säga hur långt upp i en organisation eller hur stor denna ska vara för att du ska ha en "karriär".

    Hur sent kan du börja plugga, det beror lite på vad du ska plugga hur många år ska du avsätta på detta. Jag skulle säga att du behöver nog ha minst 15 gärna 20 arbetsföra år kvar efter att du är klar med utbildningen. för att den ska vara värt insatsen. Undantaget är om du inte har ett vettigt arbete och du kan få det med en utbildning.

  • modsey
    Anonym (chefen) skrev 2018-10-20 17:40:28 följande:

    Du får börja med att skilja på karriär och arbete, jämfört med position.

    Ett arbete är något där du är på din arbetsplats i ett antal timmar men släpper jobbet då du går hem.

    En karriär är något du har då du har svårt att hinna med allt. Du är engagerad i ditt uppdrag hela tiden dvs du släpper inte jobbet då du går hem. Att ha karriär är att vara driven att vilja utvecklas både i roll och i uppdrag.

    Den dolda hemligheten här är att det är svårt att ha en karriär och samtidigt ha en familj som du är engagerad i. Känner många med karriär som vill lura sig själva att det går att ha både delarna men de lurar inte någon. Deras liv och än mer deras barn blir lidande.

    Vad du sedan har för position, behöver inte ha med saken att göra. För alla med karriär började någon stans. Det är även svårt att säga hur långt upp i en organisation eller hur stor denna ska vara för att du ska ha en "karriär".

    Hur sent kan du börja plugga, det beror lite på vad du ska plugga hur många år ska du avsätta på detta. Jag skulle säga att du behöver nog ha minst 15 gärna 20 arbetsföra år kvar efter att du är klar med utbildningen. för att den ska vara värt insatsen. Undantaget är om du inte har ett vettigt arbete och du kan få det med en utbildning.


    Håller inte med att det inte går att kombinera. Beror på flera faktorer runt om också och hur du organisera dig. Faktorer som hur du bor exempelvis, behöver du pendla 10 mil eller 10 minuter.

    Jag har ett sånt jobb som du beskriver,( hög position men inte chef) har väldigt nära jobbet. Kan jobba hemifrån en del och gör då det tidigt på morgonen innan familj en vaknar någon timme. Vilket frigör tid när barnen är hemma efter skolan. Har städhjälp och det jag "drar in på" är inte familjetid utan saker som just egna hobbys som tar tid ( golf, ridning etc), tittar sällan på TV etc.
  • Anonym (Fe)

    Gillar inte ordet "karriär". För mig är karriär ännu ett "måste" i livet som jag misslyckas i, ännu en press på något som jag borde göra men som jag inte gör. Samma sak när folk börjar prata om "bostadskarriär", jag kommer aldrig ha råd att köpa eget någonsin och kommer inte heller kunna sälja huset och få massa pengar till min pension, så jävla kul var min "bostadskarriär".

  • Anonym (chefen)
    modsey skrev 2018-10-20 17:48:05 följande:
    Håller inte med att det inte går att kombinera. Beror på flera faktorer runt om också och hur du organisera dig. Faktorer som hur du bor exempelvis, behöver du pendla 10 mil eller 10 minuter.

    Jag har ett sånt jobb som du beskriver,( hög position men inte chef) har väldigt nära jobbet. Kan jobba hemifrån en del och gör då det tidigt på morgonen innan familj en vaknar någon timme. Vilket frigör tid när barnen är hemma efter skolan. Har städhjälp och det jag "drar in på" är inte familjetid utan saker som just egna hobbys som tar tid ( golf, ridning etc), tittar sällan på TV etc.
    För mig är du en medarbetare som tar min tid, du vill ha en "karriär" men du är inte beredd att lägga tiden som den tar. Du är en av de där som vill välja semester först för att det är då barnen är lediga. Eller om du inte får veckorna du vill ha så tar du föräldraledigt.
    Du är personen som kommer senare eller måste gå tidigare för att barnen ska hämtas lämnas.
    Om du inte är beredd att lägga 50-60 timmar i veckan så lurar du dig själv. Eller så tvingar du dina kollegor att arbeta för dig. Anledningen att så många blir "utbrända" är att de försöker ha karriär och familj. Det funkar inte. 

    Ska säga att jag för 10 år sedan var inne på andra spåret med familj, jobbade max 40k/v osv. Men då hade jag inte heller en karriär.

  • Anonym (chefen)
    Anonym (Fe) skrev 2018-10-20 17:55:13 följande:

    Gillar inte ordet "karriär". För mig är karriär ännu ett "måste" i livet som jag misslyckas i, ännu en press på något som jag borde göra men som jag inte gör. Samma sak när folk börjar prata om "bostadskarriär", jag kommer aldrig ha råd att köpa eget någonsin och kommer inte heller kunna sälja huset och få massa pengar till min pension, så jävla kul var min "bostadskarriär".


    Varför är det ett måste?

    Vissa gör karriär, arbetsmässigt andra har ett jobb. De festa har jobb, det är inte allt för många som är beredda att lägga energin på att göra karriär.

    Vissa skaffar familj andra inte.

    Vissa köper bostad andra hyr. Vissa tar sm medalj andra inte.

  • Anonym (Fe)
    Anonym (chefen) skrev 2018-10-20 18:06:15 följande:
    Varför är det ett måste?

    Vissa gör karriär, arbetsmässigt andra har ett jobb. De festa har jobb, det är inte allt för många som är beredda att lägga energin på att göra karriär.

    Vissa skaffar familj andra inte.

    Vissa köper bostad andra hyr. Vissa tar sm medalj andra inte.
    För att de flesta förutsätter att man "gör karriär" bor i villa och skaffar familj. Lever man inte upp till något av det här, utan istället knappt står ut med ett arbete, bor i hyresrätt och aldrig kommer skaffa barn (Dock självvalt) så känner man sig lätt utanför. Blir inte lättare när i princip alla ens vänner lyckats med detta, även om jag såklart är glad för deras skull.

    Det är väl egentligen mer en press man sätter på sig själv snarare än andra, men det blir ju lätt att man jämför sig med andra.
  • Anonym (Position)
    Anonym (chefen) skrev 2018-10-20 17:40:28 följande:

    Du får börja med att skilja på karriär och arbete, jämfört med position.

    Ett arbete är något där du är på din arbetsplats i ett antal timmar men släpper jobbet då du går hem.

    En karriär är något du har då du har svårt att hinna med allt. Du är engagerad i ditt uppdrag hela tiden dvs du släpper inte jobbet då du går hem. Att ha karriär är att vara driven att vilja utvecklas både i roll och i uppdrag.

    Den dolda hemligheten här är att det är svårt att ha en karriär och samtidigt ha en familj som du är engagerad i. Känner många med karriär som vill lura sig själva att det går att ha både delarna men de lurar inte någon. Deras liv och än mer deras barn blir lidande.

    Vad du sedan har för position, behöver inte ha med saken att göra. För alla med karriär började någon stans. Det är även svårt att säga hur långt upp i en organisation eller hur stor denna ska vara för att du ska ha en "karriär".

    Hur sent kan du börja plugga, det beror lite på vad du ska plugga hur många år ska du avsätta på detta. Jag skulle säga att du behöver nog ha minst 15 gärna 20 arbetsföra år kvar efter att du är klar med utbildningen. för att den ska vara värt insatsen. Undantaget är om du inte har ett vettigt arbete och du kan få det med en utbildning.


    Instämmer inte alls i din definition av karriär. Enligt mig är karriär kopplat till vilken framgång man når, inte tiden man lägger ner. Kopplingen till tid handlar om att du antagligen gör en bättre karriär ju mer tid du lägger,samtidigt som du kan lägga hur mycket tid som helst och uppnå ganska lite för att du helt enkelt inte är duktig nog.

    Jag skulle nog säga att både jag och min man gjort karriär, vi har bra positioner /titlar inom välbetalda yrken och har båda "gjort oss ett namn" som väldigt kompetenta inom vissa kretsar kopplat till våra yrken.

    Men vi jobbar 40 timmar i veckan i snitt (även om det vid behov är betydligt mer). Min man kommer sällan till jobbet innan 9.15 för att han lämnar på dagis och jag är sällan kvar till efter 15 för att jag hämtar.

    Vi har medvetet valt att enbart börja på företag som har en sund syn på balans mellan arbetsliv och privatliv. Helt klart hade vi haft ännu bättre karriärer om vi varit barnlösa och kunnat ta vilken anställning som helst utan att ta hänsyn till arbetstider eller om vi valt att leva ett ojämställt förhållande där den ena satsar och den andra tar hand om markservicen.

    Jag skulle också säga att jag är omgiven av människor som gjort riktigt fina karriärer utan att släppa engagemanget i sina familjer. Men visst, de jag känner som gjort superkarriärer med löner på över 100 000, vd-titlar och styrelseuppdrag inom "heta attraktiva branscher" innan de fyllt 35 är alla singlar och barnlösa.
Svar på tråden Karriär arbete?