• Anzil
    Äldre 20 Oct 17:05
    3907 visningar
    15 svar
    15
    3907

    Skolan gav ut information om schema och vart man skall köpa böcker

    Hej!

    Jag skall börja på Komvux och fick i fredags skulle man komma till skolan för att få schema och papper på vilka sidor man skall beställa sina böcker.

    Leveranstiden är 2-5 vardagar. Det känns inte riktigt rimligt att de i sådan fall ger ut vilka hemsidor man kan beställa sina böcker. Borde de inte ha haft det någon dag innan eller så. Så man hinner få sina böcker.

    Jag har inte gått på Komvux tidigare och har självklart ingen jag kan kontakta för att ställa frågor. Jag vet inte alls hur det skall gå på måndagen.

    Är det någon här som har tidigare gått på Komvux. Jag tänker att det måste ju finnas någon baktanke av att ge ut sådana hemsidor på en fredag, när man skall börja på skolan på måndagen, efter helgen.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Skolan gav ut information om schema och vart man skall köpa böcker
  • Äldre 20 Oct 17:16
    #1

    Förstår inte riktigt vad baktanken skulle vara?

    Hos oss får du veta bok direkt du blir antagen till gymnasiekurser, men på grund görs nivåtester innan bok meddelas (1-2 veckor innan kursstart). Schema får man första dagen. Vi lärare vet nämligen inte vilka kurser vi ska ha en vecka före kursstart, sedan ska vi hinna lägga vårt schema och planera.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anzil
    Äldre 20 Oct 17:20
    #2
    Bunny on speed skrev 2018-10-20 17:16:20 följande:

    Förstår inte riktigt vad baktanken skulle vara?

    Hos oss får du veta bok direkt du blir antagen till gymnasiekurser, men på grund görs nivåtester innan bok meddelas (1-2 veckor innan kursstart). Schema får man första dagen. Vi lärare vet nämligen inte vilka kurser vi ska ha en vecka före kursstart, sedan ska vi hinna lägga vårt schema och planera.


    Jag tror jag skrev lite dåligt.

    Jo, jag har gjort nivåtester så allt är klart. Igår, alltså på fredag - Så behövde vi komma till skolan för att få scheman, där ser jag inga problem. Men böcker, självklart är det ju samma sak där egentligen. Att man inte riktigt kan veta vilka böcker eleverna skall ha.

    Men hur blir det då när man beställer böcker på en fredag,. Då kommer man ju tomhänt på måndagen?

    Vore det då inte en idé att ha skolstart en vecka senare man har fått information angående om böcker och beställning?
  • Kusine­n
    Äldre 20 Oct 17:45
    #3
    Anzil skrev 2018-10-20 17:20:06 följande:

    Jag tror jag skrev lite dåligt.

    Jo, jag har gjort nivåtester så allt är klart. Igår, alltså på fredag - Så behövde vi komma till skolan för att få scheman, där ser jag inga problem. Men böcker, självklart är det ju samma sak där egentligen. Att man inte riktigt kan veta vilka böcker eleverna skall ha.

    Men hur blir det då när man beställer böcker på en fredag,. Då kommer man ju tomhänt på måndagen?

    Vore det då inte en idé att ha skolstart en vecka senare man har fått information angående om böcker och beställning?


    Du tror inte att lärarna klarar att anpassa undervisningen efter att ni inte har böcker första veckan?
  • Anzil
    Äldre 20 Oct 20:46
    #4
    Kusinen skrev 2018-10-20 17:45:54 följande:
    Du tror inte att lärarna klarar att anpassa undervisningen efter att ni inte har böcker första veckan?

    Det är därför som jag frågar.


    Jag skriver ingenting om att skolan har gjort fel.

  • Äldre 20 Oct 20:53
    #5

    Man behöver ju inte köpa böckerna nya från bokaffären. En hel del böcker finns ju att låna på biblioteket eller köpa begagnade på studentlitteratur på nätet...


    Anzil skrev 2018-10-20 17:20:06 följande:

    Jag tror jag skrev lite dåligt.

    Jo, jag har gjort nivåtester så allt är klart. Igår, alltså på fredag - Så behövde vi komma till skolan för att få scheman, där ser jag inga problem. Men böcker, självklart är det ju samma sak där egentligen. Att man inte riktigt kan veta vilka böcker eleverna skall ha.

    Men hur blir det då när man beställer böcker på en fredag,. Då kommer man ju tomhänt på måndagen?

    Vore det då inte en idé att ha skolstart en vecka senare man har fått information angående om böcker och beställning?


  • Äldre 20 Oct 21:11
    #6

    Man brukar inte använda böckerna första veckan då. Minns på universitetet att de tog hänsyn till att en del kanske inte hunnit skaffa böckerna rätt lång tid efter skolstart. De är fullt medvetna om att de flesta inte kommer ha fått böckerna redan

  • Anzil
    Äldre 20 Oct 21:25
    #7
    Fröken Maria skrev 2018-10-20 20:53:52 följande:

    Man behöver ju inte köpa böckerna nya från bokaffären. En hel del böcker finns ju att låna på biblioteket eller köpa begagnade på studentlitteratur på nätet...


    OK.
  • elyse
    Äldre 20 Oct 21:26
    #8

    Förmodligen behöver ni inga böcker förrän andra eller tredje veckan.

    Kolla kurslitteratur.se för begagnade böcker.

  • Anzil
    Äldre 20 Oct 21:30
    #9
    OchEnFisk skrev 2018-10-20 21:11:10 följande:

    Man brukar inte använda böckerna första veckan då. Minns på universitetet att de tog hänsyn till att en del kanske inte hunnit skaffa böckerna rätt lång tid efter skolstart. De är fullt medvetna om att de flesta inte kommer ha fått böckerna redan


    Perfekt! Något jag misstänkte och ville ha det bekräftat. Vilken lättnad!

    Är det från skola till skola om när själva skolan startar ''på riktigt''. Liksom när exakt man skall få arbeta med sina böcker som man skaffat. Är det kanske om två veckor. Om det finns någon typ av ''regel''/system över hela landet. Eller är det som sagt från skola till skola?

    Istället för att skapa en ny tråd, så har jag en ytterligare fråga: Jag har ett extrajobb, som ibland gör att jag blir borta en hel dag. Inte en hel vecka. Utan det är bara en dag. Och oftast är det var tredje månad och kanske inte ens det. Extrajobbet är mer som ett kul grej, snarare än själva försörjning. SÅ ser jag på det. Det är ett givande arbete för mig.

    Men att vara borta en hel dag i en Komvux skola/studie. Hur dåligt är det. Får man dålig betyg eller kan man ta igen det på något sätt?

    Jag kanske borde skippa extrajobbet? Och om jag skall jobba, skall jag kanske enbart fokusera på kvällarna och BARA på kvällarna då?
  • Äldre 20 Oct 21:54
    #10

    Vi börjar med böckerna lektion 1. Flera kurser är 5 veckor långa, vi kan inte vänta.

    Tyvärr struntar många i att skaffa böcker / vägrar köpa. Heltidsstudier tycker många elever innebär att lägga ca 3 timmar i veckan, om ens det...


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anzil
    Äldre 20 Oct 23:04
    #11
    Bunny on speed skrev 2018-10-20 21:54:33 följande:

    Vi börjar med böckerna lektion 1. Flera kurser är 5 veckor långa, vi kan inte vänta.

    Tyvärr struntar många i att skaffa böcker / vägrar köpa. Heltidsstudier tycker många elever innebär att lägga ca 3 timmar i veckan, om ens det...


    Men det var en som skrev att lärarna förstår att man inte hinner skaffa böcker första veckan :(

    Så är den första veckan något viktigt att ha med böckerna. Leveransen kommer inte så snabbt.

    Jag blir förvirrad av ditt inlägg och ifrån den andre användarens inlägg.

    Vilket är det, vilket stämmer?
  • Äldre 21 Oct 08:02
    #12
    Anzil skrev 2018-10-20 23:04:07 följande:

    Men det var en som skrev att lärarna förstår att man inte hinner skaffa böcker första veckan :(

    Så är den första veckan något viktigt att ha med böckerna. Leveransen kommer inte så snabbt.

    Jag blir förvirrad av ditt inlägg och ifrån den andre användarens inlägg.

    Vilket är det, vilket stämmer?


    Jo du flrstår: det finns mer än en skola i Sverige. Kanske är det olika?

    Om jag undervisar en A-kurs på 5 veckor kan jag ju inte flumma runt två veckor i början. Men du läser inte hos oss, för våra kurser börjar v 44.

    Har man ingen bok får man kopiera från någon första veckan, inte värre än så.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 21 Oct 08:09
    #13

    Har du beställt böckerna?

  • Äldre 21 Oct 10:16
    #14

    Jag vet inte riktigt vad du har för erfarenhet av att studera. Men undervisning kan ske på många olika sätt. Det blir inte mer på riktigt med litteratur som hjälpmedel/metod. När jag undervisar gör jag det med hjälp av samtal, diskussioner, föredrag, film, värderingsövningar, exkursioner, studiebesök... osv Hur läraren lägger upp kursen beror på innehållet å vilka undervisningsmetoder hen vill använda. Någon använder böcker från första lektionen dag 1 andra använder inga böcker alls. Inget är rätt eller fel...

    Vad gäller ditt extra jobb får du fråga dina lärare om det är möjligt med frånvaro en heldag från dina studier.. funkar det för dem å dig fortsätt med det då. Annars funkar kanske bara kvällsjobb bättre.

    .


    Anzil skrev 2018-10-20 21:30:20 följande:

    Perfekt! Något jag misstänkte och ville ha det bekräftat. Vilken lättnad!

    Är det från skola till skola om när själva skolan startar ''på riktigt''. Liksom när exakt man skall få arbeta med sina böcker som man skaffat. Är det kanske om två veckor. Om det finns någon typ av ''regel''/system över hela landet. Eller är det som sagt från skola till skola?

    Istället för att skapa en ny tråd, så har jag en ytterligare fråga: Jag har ett extrajobb, som ibland gör att jag blir borta en hel dag. Inte en hel vecka. Utan det är bara en dag. Och oftast är det var tredje månad och kanske inte ens det. Extrajobbet är mer som ett kul grej, snarare än själva försörjning. SÅ ser jag på det. Det är ett givande arbete för mig.

    Men att vara borta en hel dag i en Komvux skola/studie. Hur dåligt är det. Får man dålig betyg eller kan man ta igen det på något sätt?

    Jag kanske borde skippa extrajobbet? Och om jag skall jobba, skall jag kanske enbart fokusera på kvällarna och BARA på kvällarna då?


  • Äldre 29 Oct 08:49
    #15

    När man studerar på Komvux är man vuxen, vilket innebär att man måste ta eget ansvar för sina studier, och i det ingår att kolla upp kurslitteratur redan innan terminen/kursen startar. Visst, är det första gången man pluggar på Komvux kanske man inte har koll på allting, men mycket står på skolans hemsida om man ids läsa, inklusive kurslitteraturen. Saknar man litteraturen de första veckorna brukar det gå att ordna om man läser på normalfart, men beställ böckerna så fort du bara kan, för din egen skull. Det är lättare att hänga med i kursen om man har egna böcker.

    Läser man på Komvux, brukar man räkna med att för varje 100-poängskurs måste eleverna plugga 10 timmar i veckan utanför lektionstid, om man nu inte råkar ha jättelätt för ämnet i fråga och/eller sitter inne med förkunskaper. Att vara borta någon dag i månaden brukar inte vara något problem (det är det många som är, man kan vara sjuk, vissa jobbar heltid samtidigt som de pluggar o.s.v.), men det måste du känna efter själv om det går. De lektioner man missar får man ta igen själv på annat sätt, återigen handlar det om eget ansvar.

Svar på tråden Skolan gav ut information om schema och vart man skall köpa böcker