• Anonym (Fröken)

    Ni som lämnar sjuka barn på förskolan

    Måste bara fråga hur ni som lämnar era sjuka barn på förskolan tänker?

    Jag arbetar som förskollärare och blir både förvånad varje gång. Lite förkyld förstår man såklart, men så förkyld att näsan rinner konstant, att man hostar näst intill oavbrutet, har feber eller till och med magsjuk... det smittar naturligtvis nått så oerhört till både andra barn och vuxna, men är också hemskt för det sjuka barnet att tvingas vara i en miljö med full rulle när man inte mår bra.

  • Svar på tråden Ni som lämnar sjuka barn på förskolan
  • EpicNurse

    Exakt!

    Folk är bra tröga när det gäller sånt. Tänker inte på att barnen, förutom att dom smittar alla andra stackare, förmodligen mår dåligt och är hängiga och behöver sina föräldrars närhet och närvaro.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • hammarhajen

    Visst vet jag att många lämnar halvsjuka barn medvetet.

    Å andra sidan kan ju barn bli plötsligt sjuka.

    Många har kanske 30 minuter vakentid på morgonen innan de går till förskolan. På den tiden kanske barnet inte hostar så farligt och verkar rätt OK, bara normalt morgontrött. Men så går morgontröttheten inte över och hostan ökar succesivt vakentimme 2-3. Då barnet redan är på förskolan. 

  • Anonym (Lärare)

    Jag undrar också... jobbar i förskoleklass och där lämnar de barnen sjuka ofta och tycker i princip att vi ska avgöra om barnet orkar vara där eller ej.

    "Nisse är hängig idag men ring om han inte orkar". Så är det uppenbart att han inte orkar.

  • Anonym (Fröken)
    hammarhajen skrev 2018-10-20 17:16:49 följande:

    Visst vet jag att många lämnar halvsjuka barn medvetet.

    Å andra sidan kan ju barn bli plötsligt sjuka.

    Många har kanske 30 minuter vakentid på morgonen innan de går till förskolan. På den tiden kanske barnet inte hostar så farligt och verkar rätt OK, bara normalt morgontrött. Men så går morgontröttheten inte över och hostan ökar succesivt vakentimme 2-3. Då barnet redan är på förskolan. 


    Självklart förstår man detta!! Men när barnet kommer jättesnorig/hostig hela veckan så måste föräldrarna ha sett det. Vi talar ju också om när barnet inte tycks må bra och skickar hem sjuka barn som kommer dagen efter eftersom föräldrarna inte tyckte att det var så farligt...

    händer också allt för ofta att föräldern lämnar och säger att de vet att barnet är sjukt men att de måste till jobbet eller att barnet har fått bestämma. Att det har kräkts men att det nog inte är magsjuka. Att andra lämnar ju sina barn sjuka så få gör vi ockdå det...

    Inte i nått av fallen tänker de på barnet, på andra barn eller på personal.
  • Anonym (arslet bak)

    Lämnar man gränsfall på förskolan så får man skäll av förskolan.

    Vabbar man gränsfall så får man skäll av sina kollegor.

    Hur man än vänder sig så har man arslet bak.

  • Amla07

    Förälder här som instämmer helt med övriga inlägg. Hängiga barn behöver vila och mysa, helst med förälder. Här där vi bor prioriterar många sina viktiga jobbmöten. Att barnet inte orkar, samt smittar andra, verkar man skita fullständigt i. Jobbmöten går före allt. Jag har själv ett ansvarsfullt jobb med många möten så förstår att det är meckigt att boka om etc, men jag blir ändå så provocerad när folk sätter sitt jobb före både det egna och andra barns hälsa. Tror inte en sekund på att barnet verkade piggt och friskt hemma. Skola eller dagis har aldrig behövt ringa oss för att något av våra barn är sjukt, det har vi sett på morgonen nämligen. Det brukar märkas tydligt.

  • Celaena
    Anonym (arslet bak) skrev 2018-10-20 17:48:55 följande:

    Lämnar man gränsfall på förskolan så får man skäll av förskolan.

    Vabbar man gränsfall så får man skäll av sina kollegor.

    Hur man än vänder sig så har man arslet bak.


    Och där får man tänka på vem i det här som är det viktigaste, barnet! Dina kollegor kan väl sura bäst de vill, är barnet sjukt så ska det vara hemma. Sen kan jag undra varför dina kollegor ska ha status på barnet öht? Är det sjukt så är det sjukt.
  • Celaena
    Amla07 skrev 2018-10-20 17:49:29 följande:

    Förälder här som instämmer helt med övriga inlägg. Hängiga barn behöver vila och mysa, helst med förälder. Här där vi bor prioriterar många sina viktiga jobbmöten. Att barnet inte orkar, samt smittar andra, verkar man skita fullständigt i. Jobbmöten går före allt. Jag har själv ett ansvarsfullt jobb med många möten så förstår att det är meckigt att boka om etc, men jag blir ändå så provocerad när folk sätter sitt jobb före både det egna och andra barns hälsa. Tror inte en sekund på att barnet verkade piggt och friskt hemma. Skola eller dagis har aldrig behövt ringa oss för att något av våra barn är sjukt, det har vi sett på morgonen nämligen. Det brukar märkas tydligt.


    Jag håller med dig, det märks när barnen är hängiga och påväg att bli sjuka. Det är få sjukdomar som bara smäller till på kort tid. Jag köper inte heller att barnen var pigga och friska på morgonen. Har sett så många ungar som lämnats med feberrosigt ansikte och snorbana under näsan. 
  • hammarhajen
    Anonym (Fröken) skrev 2018-10-20 17:25:19 följande:
    Självklart förstår man detta!! Men när barnet kommer jättesnorig/hostig hela veckan så måste föräldrarna ha sett det. Vi talar ju också om när barnet inte tycks må bra och skickar hem sjuka barn som kommer dagen efter eftersom föräldrarna inte tyckte att det var så farligt...

    händer också allt för ofta att föräldern lämnar och säger att de vet att barnet är sjukt men att de måste till jobbet eller att barnet har fått bestämma. Att det har kräkts men att det nog inte är magsjuka. Att andra lämnar ju sina barn sjuka så få gör vi ockdå det...

    Inte i nått av fallen tänker de på barnet, på andra barn eller på personal.
    Ja, det håller jag med om!
  • viseversa

    Kanske för att man inte har råd att vabba för allt. Jag lämnar när dom är snoriga ja. När dom hostar också. Om dom är pigga och glada annars.

    Min yngsta har hostat i till och från 2 veckor. INGEN arbetsgivare hade tyckt vabb för hosta så länge skulle vara ok.

    Tror inte försäkringskassan hade godkänt det heller faktiskt. Då hade man kunnat skriva upp vab hela vinterhalvåret lika gärna då dom typ JÄMT är snoriga och hostiga då.

    Om dom äter dåligt efter en magsjuka men annars pigga så lämnar jag också. Jag lämnar inte vid...

    *magsjuka håller då även syskon från samma hemma även om hen inte kräks. Håller även på 48H regeln.
    *Feber. Har man feber ska man vara hemma tills man är helt feberfri och pigg igen. plus en feberfri dag. Att proppa i ungen alvedon är inte asamma som att hen är frisk. 
    *influensa
    *vattkoppor
    *svinkoppor
    *ögoninflammation

Svar på tråden Ni som lämnar sjuka barn på förskolan