• Anonym (Fröken)

    Ni som lämnar sjuka barn på förskolan

    Måste bara fråga hur ni som lämnar era sjuka barn på förskolan tänker?

    Jag arbetar som förskollärare och blir både förvånad varje gång. Lite förkyld förstår man såklart, men så förkyld att näsan rinner konstant, att man hostar näst intill oavbrutet, har feber eller till och med magsjuk... det smittar naturligtvis nått så oerhört till både andra barn och vuxna, men är också hemskt för det sjuka barnet att tvingas vara i en miljö med full rulle när man inte mår bra.

  • Svar på tråden Ni som lämnar sjuka barn på förskolan
  • EpicNurse

    Exakt!

    Folk är bra tröga när det gäller sånt. Tänker inte på att barnen, förutom att dom smittar alla andra stackare, förmodligen mår dåligt och är hängiga och behöver sina föräldrars närhet och närvaro.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • hammarhajen

    Visst vet jag att många lämnar halvsjuka barn medvetet.

    Å andra sidan kan ju barn bli plötsligt sjuka.

    Många har kanske 30 minuter vakentid på morgonen innan de går till förskolan. På den tiden kanske barnet inte hostar så farligt och verkar rätt OK, bara normalt morgontrött. Men så går morgontröttheten inte över och hostan ökar succesivt vakentimme 2-3. Då barnet redan är på förskolan. 

  • Anonym (Lärare)

    Jag undrar också... jobbar i förskoleklass och där lämnar de barnen sjuka ofta och tycker i princip att vi ska avgöra om barnet orkar vara där eller ej.

    "Nisse är hängig idag men ring om han inte orkar". Så är det uppenbart att han inte orkar.

  • Anonym (Fröken)
    hammarhajen skrev 2018-10-20 17:16:49 följande:

    Visst vet jag att många lämnar halvsjuka barn medvetet.

    Å andra sidan kan ju barn bli plötsligt sjuka.