• Anonym (Undrande)

    Vad "ska" en två-åring kunna egentligen?

    Äldsta sonen fyller 2 om en månad. Han går inte på dagis och mina bekanta hade 2-åringar för minst 20 år sen så jag har inga jämnåriga barn att jämföra med. Vad bör de kunna i den här åldern? Vilka krav har Bvc vid 2,5 -årskollen så jag vet vad jag bör träna på? Han pratar flytande, han äter själv, han kan bygga 9-bitarspussel. men vi har inte påbörjat potträning, han kan bara en barnvisa och inga bokstäver. Lite skämmigt jag vet! ( bl.a därför jag skriver här), men jag har haft en fruktansvärt jobbig graviditet, ett katastrofsnitt och en enormt krävande kolikbebis i år så jag har inte hunnit/orkat.   Maken hinner och kan bara jobb och det mest elementära här hemma.

    Hur är/var era 2-åringar? Och nu menar jag de som är max 2,5. Ni som varit på Bvc vid 2,5- vad kollade de där?

  • Svar på tråden Vad "ska" en två-åring kunna egentligen?
  • annabellelee

    Jag tror inte du behöver oroa dig! De kollade talet - att han kunde några enkla djur vill jag minnas, och ett pussel där man skulle sätta rätt djur i rätt hål. Och att han kunde hoppa.

    Min är snart tre, och först nu har han börjat intressera sig för siffror och bokstäver, men det gick jättesnabbt så kunde han alfabetet och räkna till 20. Jag tror att man ska vänta tills de själva vill och är intresserade men pusha intresset genom vilka böcker man läser och filmklipp de får se.

    Min är inte heller pottränad. Han har precis fått lillasyster och vill verkligen inte gå på pottan. Jag tänker avvakta något halvår till och hoppas att han vill själv, för det går ju lättare då...

  • Anonym (K)

    Alltså, det är så olika vad de intresserar sig för i den åldern. Det de tycker är roligt gör de mycket och det blir de bra på. Min son är 2 år och 4 månader och det är först den senaste månaden som hans tal kommit igång men då är det tvåordsmeningar och enkla ord som djur och sånt. Han började förskolan för två månader sedan. Räknar till tre men kan inga bokstäver. Har precis lärt sig säga sitt eget namn. Kan dock många tecken. Lägger pussel där en bit ska passa på ett ställe, typ djur eller så, inga "riktiga" bitar. Äter och dricker själv. Är torr sedan ett par månader tillbaka. Han har inte varit intresserad av talet däremot har han alltid varit väldigt motorisk. Springer med full kontroll, hoppar jämfota utan problem (även från höjder), klättrar, slår kullerbyttor, hänger länge i ringar osv. Så det är ingen större mening att jämföra barn i den åldern med varandra. Vi har inte heller någon 2,5-årskontroll på BVC. Senast var när han var 1,5 år och nästa blir när han är 3 år.

  • GAndrea

    Titta vad man kan hitta när man googlar. Stycket är taget från 1177.se

    Varje barn är unikt och utvecklas individuellt. De kan vara tidiga med en förmåga och senare med en annan. Men några färdigheter brukar vara gemensamma för de flesta barn i en åldersgrupp. Det är dessa som sjuksköterskan eller läkaren tittar på och frågar om vid bvc-besöken. Om du känner sig orolig över hur ditt barn utvecklas kan du prata med sjuksköterskan på bvc om detta.

    Olika i olika delar av landet

    När barnet är 2,5 eller 3 år brukar du komma till bvc för ett besök. När besöket görs beror på var i landet ni bor. Vad som ingår kan variera beroende på om barnet är 2,5 eller 3 år när den görs. Fråga på bvc om du har funderingar.

    Läkarundersökning

    Många bvc gör också en läkarundersökning. Läkaren undersöker barnet genom att bland annat titta på hur barnet rör sig, lyssna på lungorna och hjärtat, och undersöka munnen och tänderna.

    Läkaren eller sjuksköterskan pratar och leker med barnet, för att se hur barnet samspelar med dem. Barnet brukar få hoppa på en fot, sparka boll och rita cirklar. Vid besöket brukar ni också prata om ifall barnet lyssnar på sagor och tycker om att leka enklare rollekar. Ibland vill inte barnet göra det som hen blir ombedd att göra. Då brukar det räcka med att du berättar vad hen brukar göra. Ibland får den här bedömningen göras om.

    Barnet vägs och mäts.

    Samtal med sjuksköterskan

    Vid besöket pratar ni också om olika saker som handlar om barnets utveckling och hälsa.

    Samtalen brukar handla om det som känns viktigt för familjen. Det handlar ofta om detta:

    Hur barnet mår.

    Hur det går hemma och hur du mår.

    Hur vardagen ser ut och vad som har hänt sedan sist.

    Hur det går med sömn.

    Hur det går med mat, och vad som är bra mat.

    Hur mycket barnet rör sig.

    Hur du upplever föräldrarollen och att hantera olika situationer med barnet.

    Om rökning och alkohol när du har barn.

    Barnsäkerhet.

    Barnets tänder.

    Barnets kiss- och bajsvanor.

    Många bvc önskar att föräldrar svarar på frågor inför besöket, bland annat om matvanor och hur barnet rör sig. Det kan ske genom att bvc skickar ut formulär till föräldrarna, eller ber föräldrarna fylla i ett formulär på internet. Besöket utgår sedan från frågorna och svaren.

    Språk och tal

    När barnet är 2,5 eller 3 år görs en uppföljning av hens språk- och talutveckling. Då undersöker sjuksköterskan hur barnet förstår när andra pratar och hur barnet pratar själv.

    Om uppföljningen görs när barnet är 2,5 år brukar barnet få titta på olika leksaker och sedan berätta vad det är.

    Om uppföljningen görs när barnet är 3 år visar sjuksköterskan olika bilder, till exempel en boll, en penna och en leksaksbil, och pratar med barnet om bilderna.

    Sjuksköterskan vill veta om barnet kan prata i meningar med två till tre ord.

    Om barnet har svårt att klara uppgifterna kan barnet få träffa en logoped.

    Surfplatta, dator, teve och mobiltelefon

    Nu pratar ni om barnets användning av dator, mobiltelefon, teve och surfplatta. Ni pratar bland annat om du behöver lära dig mer om barn och skärmar, om hur du hanterar konflikter och bråk kring användning av skärmar, om vad skärmtiden tar tid från och om hur skärmen kan användas som vila

  • Anonym (Eva)

    Stressa inte med saker ditt barn "ska" kunna. Låt barnet utvecklas i sin takt. Min 2,5åring äter inte ens själv som din gör. Är ändå inte orolig och stressar inte med det. Och pratar inte flytande heller. Barn är olika och lär sig saker olika snabbt.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Eva) skrev 2018-10-20 21:21:32 följande:
    Stressa inte med saker ditt barn "ska" kunna. Låt barnet utvecklas i sin takt. Min 2,5åring äter inte ens själv som din gör. Är ändå inte orolig och stressar inte med det. Och pratar inte flytande heller. Barn är olika och lär sig saker olika snabbt.
    Stressa tänkte jag inte göra, men ändå träna lite för att slippa Bvc-tjatet. Redan vd 6 månader pratade Bvc om potträning, vid 8 månader var han på tok för tjock, vid 18 månader kunde han inte rita, vi hade fel böcker hemma (bara böcker utvalda av bibliotekarie skulle duga) o.s.v.
  • Anonym (Undrande)

    Inser att vi nog måste träna lite på motoriken. Hoppa- nä det kan han inte, klättra- jovars, gå i trapp- nä, inte själv. Han är tung och grov med stort huvud så motoriskt har han alltid legat efter.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-10-20 21:28:39 följande:

    Stressa tänkte jag inte göra, men ändå träna lite för att slippa Bvc-tjatet. Redan vd 6 månader pratade Bvc om potträning, vid 8 månader var han på tok för tjock, vid 18 månader kunde han inte rita, vi hade fel böcker hemma (bara böcker utvalda av bibliotekarie skulle duga) o.s.v.


    Ok. Därför går mitt barn inte på BVC. Slipper höra på deras mall krav..
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Eva) skrev 2018-10-20 21:40:54 följande:
    Ok. Därför går mitt barn inte på BVC. Slipper höra på deras mall krav..
    Blir det samma med den yngste tänker jag minimera besöken till enbart vägning/mätning och vaccination.
  • Anonym (Lio)

    Han är ju knappt två, det hinner hända mycket på ett halvår. Att prata flytande vid två års ålder är tidigt, det gör absolut inte vår 2,5åring än. Vi har precis blivit kallade på 2,5årskontroll. Det står att de ska väga, mäta, titta i en låda och säga vad man hittar, sparka en boll, hoppa och rita. Det följer även med en enkät om talet, t ex om barnet dreglar, om man är orolig för talutvecklingen, hur många ord det säger (0-25,25-50,50-) och om det kan sätta ihop meningar, vill kommunicera och om det använder gester hellre än ord, förstår enkla uppmaningar t ex kan du hämta nallen.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Lio) skrev 2018-10-20 21:48:06 följande:
    Han är ju knappt två, det hinner hända mycket på ett halvår. Att prata flytande vid två års ålder är tidigt, det gör absolut inte vår 2,5åring än. Vi har precis blivit kallade på 2,5årskontroll. Det står att de ska väga, mäta, titta i en låda och säga vad man hittar, sparka en boll, hoppa och rita. Det följer även med en enkät om talet, t ex om barnet dreglar, om man är orolig för talutvecklingen, hur många ord det säger (0-25,25-50,50-) och om det kan sätta ihop meningar, vill kommunicera och om det använder gester hellre än ord, förstår enkla uppmaningar t ex kan du hämta nallen.
    Ja, jag har som förstått att han är tidig i talet. Räknade orden han kunde vid 18 månader och då var det 200. Nu fascineras jag varje dag av hans prat för övar på det gör vi då inte! Glad Just nu är vår ordinarie sköterska ledig, men vid 2,5 är hon tillbaks så just potträningen känns mest akut.
  • Anonym (Men gud)

    Släpp den där prestationshetsen, låter inte sunt alls. Din unge verkar normal medan däremot BVC-sköterskan verkar udda. Jag har haft 4 olika BVC-sköterskor och ingen av dem har gått efter någon mall sådär byråkratiskt utan sett till helheten. Har aldrig övat ord eller pottränat, idag är kidsen 6 och 11 och pratar non-stop samt går på toa när så behövs... visst ska utvecklingen.följas upp men att hålla på och räkna ord låter lite maniskt.

  • Anonym (Ironi)

    I dagens mått mätt så ska väl en tvååring kunna surfa runt på en iPad, helst ha fått jobb och dessutom ha 25 års erfarenhet och gjort högskoleprovet 3 ggr.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Eva) skrev 2018-10-20 21:21:32 följande:
    Stressa inte med saker ditt barn "ska" kunna. Låt barnet utvecklas i sin takt. Min 2,5åring äter inte ens själv som din gör. Är ändå inte orolig och stressar inte med det. Och pratar inte flytande heller. Barn är olika och lär sig saker olika snabbt.
    Håller med
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Men gud) skrev 2018-10-20 22:31:29 följande:
    Släpp den där prestationshetsen, låter inte sunt alls. Din unge verkar normal medan däremot BVC-sköterskan verkar udda. Jag har haft 4 olika BVC-sköterskor och ingen av dem har gått efter någon mall sådär byråkratiskt utan sett till helheten. Har aldrig övat ord eller pottränat, idag är kidsen 6 och 11 och pratar non-stop samt går på toa när så behövs... visst ska utvecklingen.följas upp men att hålla på och räkna ord låter lite maniskt.
    Jag hetsar inte alls! Var fick du det ifrån? Och kalla mig manisk, du har verkligen inget fattat. Jag räknade orden han kunde för skojs skull! Dessutom frågade Bvc på 18-månaderskollen- han kniper ihop nämligen inför okända. Men jag har INGEN att jämföra med alls så jag vet att min grabb räknas som normal/verkar normal och inte ligger alltför mycket efter andra- speciellt då de som går på dagis. Vissa blir ju tvingade av Bvc att gå på dagis och det vill inte jag.
  • Anonym (Men gud)

    [quote=79156401][quote-nick]Anonym (Undrande) skrev 2018-10-21 18:26:22 följande:[/quote-nick]Jag hetsar inte alls! Var fick du det ifrån? Och kalla mig manisk, du har verkligen inget fattat. Jag räknade orden han kunde för skojs skull! Dessutom frågade Bvc på 18-månaderskollen- han kniper ihop nämligen inför okända. Men jag har INGEN att jämföra med alls så jag vet att min grabb räknas som normal/verkar normal och inte ligger alltför mycket efter andra- speciellt då de som går på dagis. Vissa blir ju tvingade av Bvc att gå på dagis och det vill inte jag.[/

    Nu har ju BVC ingen makt att tvinga barn till dagis så det är ju rent påhitt. Och din kommentar högre upp i tråden; inser att vi behöver öva mer på motoriken... vidhåller att du verkar väldigt prestationsinriktad. BVC ger inte betyg för bästa barn eller bästa förälder heller, just saying. Kan vara bra att veta så att du taggar ner lite.

Svar på tråden Vad "ska" en två-åring kunna egentligen?