• sextio­talist
    Äldre 22 Oct 14:29
    2984 visningar
    28 svar
    28
    2984

    Vad kostar det att ha en liten ”skrutt”-bil?

    Maddsutt skrev 2018-10-22 13:27:19 följande:

    Hej!

    Jag funderar på att skaffa en bil. En liten ?halvbra? bil som kostar kanske runt 10.000 kr.

    Vad kostar försäkring och skatt, på ett ungefär, med en sådan bil?

    Bensin kostar ju vad det kostar, men jag ska endast använda bilen för att ex. storhandla, åka till skogen och gå promenader och så.

    Har aldrig haft egen bil innan, men känner mer och mer att livet blivit så att behovet finns.

    Vill absolut inte köra mer än nödvändigt och ja, jag är fullt medveten om bil och miljö. Därför tvekar jag. Men behovet finns dock tyvärr kvar....


    Min "skruttbil" (15 år gammal gått 12000 mil, värderad till 6000 på nätet idag) har kostat mig
    ungefär 300 kronor i månaden i helförsäkring
    ungefär 1500 kronor per år i skatt
    En service, 3000 kronor
    En bromsbeläggbyte 3000
    Byte av motor till centrallåset 2500
    Ett par nya däck 1000 kronor
    Då har jag haft den i två år drygt.
  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 14:57
    #10
    BossHoss skrev 2018-10-22 14:52:28 följande:
    Ja enligt dig kanske, men inga motargument varför jag har fel?
    Vi har endast haft skruttbilar under några år, och aldrig har vi behövt lägga så mycket i reparationer, den dyraste bilen var en Volvo, som kostade 30 000 och den bilen kostade oss dessutom 15 000 i reparationer.
    De andra bilarna har kanske kostat max 4000-5000 (om ens det) och då gör sambon ingenting själv och då hade vi maxtak på 15000 för bil ofta 10 000.

    Min bil har endast kostat 5500 i reparationer och 3000 i service under de två åren jag haft. Då visste jag om den för 2500 när jag köpte den. Den andra reparationen var naturligt slitage
  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 15:05
    #12

    Du kan absolut få en OK bil för 10 000.
    Det du ska titta på när du köper bilen
    Hur den är servad och vad som är åtgärdat vid servicen. Något som kan bli dyrt är om bilen har en kamrem som måste bytas.
    Se besiktningshistoriken, få nedslag innebär ofta en välskött bil.
    Du ska också kolla av om det finns skulder knutna till bilen (kan du få via transportstyrelsen).
    Skatten är olika beroende på typ av bil
    Försäkringen kan också skilja sig en del från bolag till bolag och var man bor.
    Ingår vinterdäck/sommardäck, skicket på dessa.
    Så ska du självklart provköra den, gärna ta med dig en kunnig som också kan känna på bilen.
    Kan du hitta en nyservad, nybesiktigad nyskattade för det priset, så har du en bra bil.

    Fundera på vad som är viktigt, femdörrars, bagageutrymme, dragkrok. automat eller manuellt växlad.

  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 15:48
    #17
    BossHoss skrev 2018-10-22 15:43:29 följande:
    Ja har man tur och är kunnig och noga när man köper bil och köper inte efter utseende och vet vad man skall kolla efter så har man givetvis bättre förutsättningar, men även dem som har det kan snabbt råka ut för dyra merkostnader, 20 000 är inte så mycket pengar i reparationskostnader på en verkstad när det väl börjar krångla. Nya bromsar + ok.. 5-10 lapp? sedan lite styr/spindelleder, krånglande ac, läckande motor osv osv...

    Skall man köpa skrutt så skall man verkligen veta vad man ger sig in på..

    Mvh mekanikern på mekonomen
    (polaren inte jag )
    Självklart, det är därför man ska kolla besiktningsprotokoll och servicehistorik.
    Och tänka efter innan vilken bil man vill ha,
  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 15:51
    #19
    BossHoss skrev 2018-10-22 15:37:59 följande:
    nja menade att om man köper en bil för 10 000 så får man kallt räkna med att det kan komma och kosta 20 000 i reparationer under första året.
    Fast det har inte vi råkat ut för någon gång alls. Den dyraste bilen (reparationer) var den jäkla Volvon som vi köpte.
    Hälsa förresten din kompis på Mekonomen att vi är nöjda med dom ;). De har varit snabba, bra priser och väldigt trevliga (nu är det service vi mest använt dom till, men även några reparationer, dock har vi ännu inte kommit upp till 20 000, 5500 på två år med min billiga bill)
  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 15:52
    #21
    BossHoss skrev 2018-10-22 15:51:24 följande:
    Vet flera som fått betala bilen flera gånger om i reparationskostnader, det är inget som är konstigt eller ovanligt förekommande.
    Var jag får min info, flera bekanta som är idioter, och genom vad gemene man berättar på krogen, samt av vänner som jobbar som bilmekaniker.

    Vad grundar du ditt uttalande om att jag har fel på?
    Och alla de som inte behövt detta, de hör du inte och de möter inte heller några bilmekaniker.
  • sextio­talist
    Äldre 22 Oct 15:53
    #22
    BossHoss skrev 2018-10-22 15:52:41 följande:
    Mmm men hur många är det som har den kollen som du och jag? Och som inte bara köper en"billig" bil som ser ok ut på ytan...

    (kolla bara lyxfällan)
    Det var därför jag gav några råd till ts, vad hon ska tänka på.
Svar på tråden Vad kostar det att ha en liten ”skrutt”-bil?