• Äldre 23 Oct 23:57
    2271 visningar
    5 svar
    5
    2271

    Bör vi separera?

    Hej

    Jag har varit ihop med min tjej i 15 år och i början hade vi sex varje gång vi sågs och sedan när vi flyttade ihop nästan varje dag, efter att vi fick ett barn blev det en till max två gånger i veckan och efter andra barnet blev det en gång i månaden och ett år efter andra barnet kom sover vi inte ens i samma säng förutom ibland och då kanske vi har sex en gång i månaden som det ser ut just nu, ibland kan det passera 2 månader utan sex och då kanske vi har två gånger, sedan börjar det om...

    Min tjej pratar väldigt mycket om sitt jobb, hon gör inte mycket annat än att jobba och göra det vanliga med barnen och hemma vilket vi hjälps åt med också.

    Jag går och funderar ofta om vi inte borde skiljas så att jag och även hon kan hitta någon som vi kanske trivs bättre ihop med? Det förekommer ofta att vi inte är övernes om saker så det blir en hel del tjafs. Det kanske är så att hon har skaffat en annan men varför säger hon inte det eller varför lämnar hon inte mig? Jag känner mig låst och kan/vill inte skaffa en annan för att jag officiellt har min tjej...vill inte gå bakom ryggen på henne.

    Frågan är också vad borde jag göra, hur har andra löst liknande problem? Jag tror att vi båda skulle må bättre av att separera men barnen skulle säkert må sämre.

  • Svar på tråden Bör vi separera?
  • Underh­ill
    Äldre 24 Oct 06:57
    #1

    Låter mer som ni båda behöver bromsa ner något och få till lite av en omstart!? Du känner ju er relation bäst givetvis :) En spa weekend?? Jag tror generellt att det är lätt att hamn där ni är tyvärr...lätt att det bara rullar på utan att man tänker på det. Prata med henne om hur du tänker och funderar...utan att ställa till en scen :)


    E vi överens så kör vi
  • Anonym (Reali­st)
    Äldre 24 Oct 08:33
    #2

    Ts, du resonerar som en tonåring, ursäkta mig. Och om ni varit tillsammans i femton år borde du vara en bit över 30.

    Det är dags att ta ansvar för er relation och kräva att din sambo gör detsamma. Har du pratat med henne? Har du pratat med någon annan för att kunna formulera vad du uppskattar och vad du saknar?

  • Anonym (G45)
    Äldre 24 Oct 09:02
    #3

    I ditt inlägg så pendlar du mycket mellan "jag" och "vi"...

    Så här, det du beskriver är väldigt vanligt. Frekvens av sex kan gå i vågor när man levt tillsammans länge, och inte sällan så går den ned till en "stabiliserande" nivå efter en tid, en nivå som kan kännas ok, eller "på gränsen". Sen händer det andra saker, familjebildning, jobb, familjen AB etc som gör att det i perioder kan bli "svackor" - dvs nivån sjunker till en, för ena eller båda parters, ohållbar nivå sett över tid.

    Jag och min hustru har passerat ett antal sådana svackor i vår relation. Jag skulle nog säga att vi har löst det, men det är lätt att falla tillbaka i gamla hjulspår tyvärr.

    Nummer ett är det sedvanliga svaret - ni måste ju börja samtala kring detta. Kring er relation, kring sex- och samliv. Varför har ni hamnat där?

    Bör ni separera? Omöjligt för oss att svara på. Först och främst så bör ni börja prata om er relation! Brist på sex, avsaknad av närhet och intimitet är i sig ett relationsproblem som kan vara så mycket större än "sex"...

    När jag och min hustru hamnade i olika svackor så var det ibland pga att vi hade sex för sällan, ibland var det pga något annat (som i sin tur spillde över på samlivet).

    Så, om du älskar din sambo, vill leva med henne, vill ha sex med henne. Då handlar det inte om att du skall gå runt på din kant och fundera på huruvida ni bör separera, eller om du och hon skulle vara lyckligare om ni levde isär. Då handlar det om att ni har ett relationsproblem (enligt dig!) och det måste ni adressera - oavsett om det leder till en separation eller ej.

  • Anonym (A)
    Äldre 24 Oct 11:44
    #4
    Underhill skrev 2018-10-24 06:57:00 följande:
    Låter mer som ni båda behöver bromsa ner något och få till lite av en omstart!? Du känner ju er relation bäst givetvis :) En spa weekend?? Jag tror generellt att det är lätt att hamn där ni är tyvärr...lätt att det bara rullar på utan att man tänker på det. Prata med henne om hur du tänker och funderar...utan att ställa till en scen :)
    Det tycker jag också.
  • Anonym (Olga)
    Äldre 24 Oct 12:04
    #5

    Men herregud.. ni har två småbarn. Ert liv är inne i ett temporärt oglamoröst överlevnadsstadie just nu.

    Klart som sjutton ni inte kan leva just nu som tidigare och såklart ni båda är låsta vid de förutsättningar som tillkommit vid barn. Hur kan detta vara en nyhet?

    Vad ni behöver göra är en strategi för att få tid med varandra. Middag mitt i veckan, barnpassning någon gång då och då (kolla nannyservice).

    Ni får göra upp en plan för hur ni ska Få mer tid med varandra och sedan för ni göra som så många andra? acceptera att livet är annorlunda nu men att detta är just temporärt.

Svar på tråden Bör vi separera?