• Äldre 31 Oct 18:34
    4507 visningar
    16 svar
    16
    4507

    Transportstyrelsen rånar lagligt

    Idag vaknade jag av att det plingade i telefonen. Mejl från Kivra, jag har en obetald trängselavgift som gått till Kronofogden. 3 kr har blivit 1103 kr och allt utanför min vetskap!

    Jag ska av misstag ha betalat 30 kr istället för 33 kr som det stod på fakturan. Samma månad som fakturan betalas flyttar jag till ny adress. Bokföringsadressen ändras på SKV.

    Påminnelse på påminnelse (för de obetalda 3 kronorna) ska tydligen ha skickats till min adress som återsänds till avsändaren liksom Transportstyrelsen som inte nånstans brytt sig om att ringa mig eller försöka kontakta på annat sätt. Nu hos Kronofogden, och inte ens det skulle jag veta om det inte var för Kivras mejl-påminnelse.

    När jag ringer TR och K hänvisas jag bara till att betala för att slippa anmärkning. Betalar in skiten och begär skriftlig omprövning. Nu återblir det att vänta. MEN JAG KÄNNER MIG RÅNAD OCH MAKTLÖS. 3 jävla kronor!! Vem står bakom mig om någon jävlig handläggare råkar ha en skitdag och beslutar att jag har fel?

    Fyy! Liksom jag har under hela min vuxenliv haft 504 fakturor och alla betalda utan anmärkning.

    Min fråga till alla bilägare där ute. Tycker inte ni att det galenskap med 500 kr påminnelseavgift från Transportstyrelsen???????

  • Svar på tråden Transportstyrelsen rånar lagligt
  • Äldre 31 Oct 18:59
    #1

    Enbart ditt ansvar och ingen annans. Det är EU som betalat för lite. Och när du flyttade gjorde du ingen eftersändning så posten kommer till dig. Menar du att transportstytelsen ska sitta och ringa alla som inte betalar.

  • Äldre 31 Oct 19:35
    #2

    Du tycker alltså att man illa tvunget måste göra eftersänding på ca 500 kr när man redan kontaktat varenda instans eller företag man har att göra med om den nya adressen. Och det är alltså verkligen okej för dig att företag tar ut 500 kr på första påminnelse när det dessutom rör sig om 3kr? Du låter inte mänsklig

  • Äldre 31 Oct 19:44
    #4

    PRECIS samma sak hände mig ! 

  • Anonym (drz)
    Äldre 31 Oct 19:49
    #5

    Gå alltid in på deras sida och kolla "dina fordon" ibland. Just trängselavgifter verkar dom strunta i att skicka ut till 50% av egen erfarenhet.

    Att ta ut ockeravgifter på 500 är det endast staten som kan göra lagligt mot privatpersoner, för att vi låter dom..

  • Äldre 31 Oct 19:55
    #6

    Alltså gud vad rättfärdiga (bajsnödiga) vissa är härinne. Såklart att det är en SJUKT störig och orimlig situation. Jag var med om nåt liknande med ett parkeringsföretag där jag hade anmält mig för att få fakturan på mailen och bara använt tjänsten en gång tidigare - och där väntade de i tre månader utifall man samlade på sig fler avgifter innan de skickade fakturan, så att det inte automatiskt skulle röra sig om småsummor. Så jag var lite förvånad och irriterad när jag kom hem från den berörda bilsemestern och såg en förseningsavgift på typ 400% i den fysiska brevlådan (ingenting på mailen)...

    Ett telefonsamtal senare var det löst och fakturan uppriven. Som det ska vara, och som det borde vara även i TS fall nu. Tre kronor. Sinnes.

  • Äldre 31 Oct 20:14
    #8
    yagge skrev 2018-10-31 19:35:05 följande:

    Du tycker alltså att man illa tvunget måste göra eftersänding på ca 500 kr när man redan kontaktat varenda instans eller företag man har att göra med om den nya adressen. Och det är alltså verkligen okej för dig att företag tar ut 500 kr på första påminnelse när det dessutom rör sig om 3kr? Du låter inte mänsklig


    Ja att man gör en eftersändning är väl självklart. Hade du gjort en adressändring hos transportstyrelsen? Då borde du ju fått påminnelsen.

    Sen att det är vettigt med så hög påminnelse tycker jag inte. Men nu är det ju så.
  • Äldre 31 Oct 20:53
    #9
    +1

    Det är segt. Men klart man har eftersändning! Du får se det som en läropeng. Föreningsavgiften för CSN är lika hög. Två förseningar i rad och jag skaffade autogiro.

  • Äldre 31 Oct 21:08
    #10
    yagge skrev 2018-10-31 19:35:05 följande:

    Du tycker alltså att man illa tvunget måste göra eftersänding på ca 500 kr när man redan kontaktat varenda instans eller företag man har att göra med om den nya adressen. Och det är alltså verkligen okej för dig att företag tar ut 500 kr på första påminnelse när det dessutom rör sig om 3kr? Du låter inte mänsklig


    Inte mig du skrev till men svarar i alla fall.

    Alla andra människor gör så.... kontaktar alla företag man kommer på men eftersänder posten i alla fall, för säkerhetsskull. 

    Det är skit samma att det är 3 kronor, de har vuxit eftersom de inte blev betalda. Min skuld till biblioteket har vuxit till nästan 100 kronor bara för att jag inte orkat gå och lämnat tillbaka en bok än.Vems fel är det? Mitt. Vems fel är det att 3 kronor vuxit till över 1000? Ditt. 

    Blanda inte in "att vara mänsklig" i det här. Det kallas för ansvar och den enda man kan skylla på är sig själv.
  • Äldre 31 Oct 21:08
    #10
    yagge skrev 2018-10-31 19:35:05 följande:

    Du tycker alltså att man illa tvunget måste göra eftersänding på ca 500 kr när man redan kontaktat varenda instans eller företag man har att göra med om den nya adressen. Och det är alltså verkligen okej för dig att företag tar ut 500 kr på första påminnelse när det dessutom rör sig om 3kr? Du låter inte mänsklig


    Inte mig du skrev till men svarar i alla fall.

    Alla andra människor gör så.... kontaktar alla företag man kommer på men eftersänder posten i alla fall, för säkerhetsskull. 

    Det är skit samma att det är 3 kronor, de har vuxit eftersom de inte blev betalda. Min skuld till biblioteket har vuxit till nästan 100 kronor bara för att jag inte orkat gå och lämnat tillbaka en bok än.Vems fel är det? Mitt. Vems fel är det att 3 kronor vuxit till över 1000? Ditt. 

    Blanda inte in "att vara mänsklig" i det här. Det kallas för ansvar och den enda man kan skylla på är sig själv.
  • Tiina8­7
    Äldre 31 Oct 22:56
    #11

    Det är ditt ansvar att ordna med eftersädning av post när du flyttar. Att enbart ändra flyttning till SKV hjälper inte.

  • Tiina8­7
    Äldre 31 Oct 22:59
    #12
    yagge skrev 2018-10-31 19:35:05 följande:

    Du tycker alltså att man illa tvunget måste göra eftersänding på ca 500 kr när man redan kontaktat varenda instans eller företag man har att göra med om den nya adressen. Och det är alltså verkligen okej för dig att företag tar ut 500 kr på första påminnelse när det dessutom rör sig om 3kr? Du låter inte mänsklig


    Om du är för snål för att betala för eftersädning av post så är det fortfarande ditt ansvar att kontakta alla företag du mottar eller kan tänkas motta fakturor från. Tja, det är väl allmänt känt att staten tar ut stora påminelseravgifter
  • hallow­een ghost
    Äldre 31 Oct 23:38
    #13
    mammatill6 skrev 2018-10-31 18:59:45 följande:

    Enbart ditt ansvar och ingen annans. Det är EU som betalat för lite. Och när du flyttade gjorde du ingen eftersändning så posten kommer till dig. Menar du att transportstytelsen ska sitta och ringa alla som inte betalar.


    Varför inte en miljard i straffavgift? Det är ju TS som gjort fel? Eller?

    Jag tycker naturligtvis 500 är ett orimligt straff för 3 kr. Vidare är det stenkorkat att trängselskatten inte tas ut på skattsedeln.
  • Äldre 1 Nov 08:20
    #14
    halloween ghost skrev 2018-10-31 23:38:29 följande:

    Varför inte en miljard i straffavgift? Det är ju TS som gjort fel? Eller?

    Jag tycker naturligtvis 500 är ett orimligt straff för 3 kr. Vidare är det stenkorkat att trängselskatten inte tas ut på skattsedeln.


    Visst är 500 orimligt, men nu är det ju så. Menar du att bara vissa ska betala den avgiften. Men inte alla som inte betalar? Vems ansvar är det att räkningen betalas in?
  • Äldre 1 Nov 08:32
    #15
    +1

    Ja, det är ocker, hutlöst och jävligt. Jag råkade ut för liknande med CSN för många år sedan.

    Det enda du kan göra just nu är att betala och överklaga. Du lär inte få tillbaka pengarna för påminnelsen men du kanske få tillbaka avgiften för kronofogden.

    Dessutom skulle jag råda dig att ta bort Kivra eftersom det är väldigt lätt att missa något skitbrev där om inte mailaviseringen kommer fram.

    Argumentera att du endast kan betala det du har kännedom om. Att du var i god tro när du betalade 30 kronor- du trodde att du betalat hela räkningen och visste inte att något återstod. Det är avsändarens ansvar att tillse att du får fakturan, som du inte fått (flytt eller inte spelar ingen roll).

  • Äldre 1 Nov 10:08
    #16
    AnnaSthlm skrev 2018-11-01 08:32:50 följande:

    Ja, det är ocker, hutlöst och jävligt. Jag råkade ut för liknande med CSN för många år sedan.

    Det enda du kan göra just nu är att betala och överklaga. Du lär inte få tillbaka pengarna för påminnelsen men du kanske få tillbaka avgiften för kronofogden.

    Dessutom skulle jag råda dig att ta bort Kivra eftersom det är väldigt lätt att missa något skitbrev där om inte mailaviseringen kommer fram.

    Argumentera att du endast kan betala det du har kännedom om. Att du var i god tro när du betalade 30 kronor- du trodde att du betalat hela räkningen och visste inte att något återstod. Det är avsändarens ansvar att tillse att du får fakturan, som du inte fått (flytt eller inte spelar ingen roll).


    Det sista är helt fel. Är inge avsändarens skyldighet att klura ut var du flyttat eller ens att du flyttat. Ska de gå hem och knacka dörr för alla obetalda fakturor?
  • Äldre 1 Nov 10:08
    #16
    AnnaSthlm skrev 2018-11-01 08:32:50 följande:

    Ja, det är ocker, hutlöst och jävligt. Jag råkade ut för liknande med CSN för många år sedan.

    Det enda du kan göra just nu är att betala och överklaga. Du lär inte få tillbaka pengarna för påminnelsen men du kanske få tillbaka avgiften för kronofogden.

    Dessutom skulle jag råda dig att ta bort Kivra eftersom det är väldigt lätt att missa något skitbrev där om inte mailaviseringen kommer fram.

    Argumentera att du endast kan betala det du har kännedom om. Att du var i god tro när du betalade 30 kronor- du trodde att du betalat hela räkningen och visste inte att något återstod. Det är avsändarens ansvar att tillse att du får fakturan, som du inte fått (flytt eller inte spelar ingen roll).


    Det sista är helt fel. Är inge avsändarens skyldighet att klura ut var du flyttat eller ens att du flyttat. Ska de gå hem och knacka dörr för alla obetalda fakturor?
Svar på tråden Transportstyrelsen rånar lagligt