• sjukommatvå

    Stadium säljer Burkinis-rätt eller fel?

    Butikskedjan Stadium har hamnat i rejält blåsväder efter att dom börjat att sälja Burkinis den heltäckande baddräkten för muslimska kvinnor och småflickor. Efter kritiken tog man bort plagget från sin webbsida men har ännu kvar plagget i sitt sortiment då vissa kunder efterfrågar det. Så hur moraliskt rätt är det att bara i profitsyfte sälja ett plagg som främjar och normaliserar kvinnoförtryck och könsdiskrimirande familjestrukturer? Och bör plagget ens finnas i sortimentet/
    svt.se/nyheter/inrikes/sportkedjan-saljer-burkinis

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stadium säljer Burkinis-rätt eller fel?
  • K Kalle
    Xenia skrev 2019-02-16 16:56:50 följande:
    En burka kanske är det perfekta plagget i en sandstorm. Men varför drar du upp burka. Inget varuhus säljer burka.

    Vilket etnocentriskt sätt att tänka! Några vill ha en annan slags baddräkt än den vanliga, alltså är det ett bevis på förtryck.

    Jämförelsen med hakkors är löjlig. Är de burkiniklädda kvinnorna ansvariga för Förintelsen eller vad?

    Tackochlov är inte svenska lagen som ni islamofober vill. Ja, vissa kvinnor blir förtryckta. Så därför ska vi förtrycka andra kvinnor och bestämma hur de ska klä sig? Logik?

    Tänk lite längre själv. Staten ska inte lägga sig i hur vuxna kvinnor klär sig. Jag brukar ha sjalett på huvudet när det blåser kallt. Det vill du tydligen förbjuda.
    Nej det är inte etnocentriskt, såvida du inte tycker att mänskliga rättigheter inte alls är universella utan bara till för oss i väst. Jag anser att de mänskliga rättigheterna är universella!

    Burkini är inte en annan typ av baddräkt. Burkinin finns endast för att man anser att den kvinnliga kroppen är syndig, att den förleder männen; att det är kvinnans fel om mannen blir förledd av hennes kropp; att kvinnor har ansvar för att täcka sig; att man delar in kvinnor i ärbara och skyddsvärde (de som täcker sig) och icke-ärbara som man kan göra vad man vill med (de som inte täcker sig).

  • Xenia
    K Kalle skrev 2019-02-18 08:25:04 följande:
    Antingen tycker man att män och kvinnor är lika mycket värda eller inte. Du tycker tydligen att det är OK att förtrycka kvinnor.

    Jo, burkini ÄR ett bevis på förtryck. Dess existens är beviset. Den finns endast för att dela in kvinnor i ärbara och icke ärbara. Om dessa patriarkala kulturer inte haft denna önskan hade vare sig hijab, niqab, en kv eller burkini funnits!
    Så en kvinna är mindre värd om hon väljer burkini istf bikini?

    Du tycker tydligen det är ok att förtrycka vissa kvinnor.
  • Xenia

    Om man inte får dela in kvinnor i ärbara och icke ärbara måste man förbjuda koranen också. Likaså religionsfriheten, endast vissa religioner duger då.

    Förresten delar vi alla in människor, t ex i pålitliga och opålitliga, pojkvänsmaterial och "bad boys", flickvänsmaterial och slampor, snygga och fula, moderna och omderna, stadsbor och lantisar etc. Det är bara hyckleri att hata just islams indelning. Tror knappast man omvänder någon med detta tvång ni vill ha. 

    Låt de som vill använda burkini få det i stället för att ösa er galla över dessa kvinnor. Visa kvinnorna acceptans så kanske de ser fördelen med det svenska levnadssättet.

    Jag skulle då aldrig accepterat att någon hånat min klädsel. Er intolerans leder till segregation.

    Förhoppningsvis hittar de kvinnor som vill ha burkini sådana på nätet så de kan få bada och lära sig simma. Men sådana som ni ser förstås på dem med elaka blickar, de tänker ju fel.

  • oanonym
    Xenia skrev 2019-02-19 03:29:06 följande:

    Så en kvinna är mindre värd om hon väljer burkini istf bikini?

    Du tycker tydligen det är ok att förtrycka vissa kvinnor.


    Enligt islam kan en sådan kvinna vara mindre värd (om hon väljer bikini). Själv bryr jag mig inte så mycket om om just detta, men islams kvinnosyn är ofta dålig. Enligt dig är detta ok, för det finna andra som också delar in människor.
  • K Kalle
    Xenia skrev 2019-02-19 03:29:06 följande:
    Så en kvinna är mindre värd om hon väljer burkini istf bikini?

    Du tycker tydligen det är ok att förtrycka vissa kvinnor.
    Hennes familj/släkt anser att hon är mindre värd. Det är därför hon måste ha burkini medan hennes bror kan bada i badbyxor. Detta förtryck gillar inte jag. Du verkar inte ha något problem med det.
  • K Kalle
    Xenia skrev 2019-02-19 03:38:59 följande:

    Om man inte får dela in kvinnor i ärbara och icke ärbara måste man förbjuda koranen också. Likaså religionsfriheten, endast vissa religioner duger då.

    Förresten delar vi alla in människor, t ex i pålitliga och opålitliga, pojkvänsmaterial och "bad boys", flickvänsmaterial och slampor, snygga och fula, moderna och omderna, stadsbor och lantisar etc. Det är bara hyckleri att hata just islams indelning. Tror knappast man omvänder någon med detta tvång ni vill ha. 

    Låt de som vill använda burkini få det i stället för att ösa er galla över dessa kvinnor. Visa kvinnorna acceptans så kanske de ser fördelen med det svenska levnadssättet.

    Jag skulle då aldrig accepterat att någon hånat min klädsel. Er intolerans leder till segregation.

    Förhoppningsvis hittar de kvinnor som vill ha burkini sådana på nätet så de kan få bada och lära sig simma. Men sådana som ni ser förstås på dem med elaka blickar, de tänker ju fel.


    Hur vet du att det verkligen vill? Detta är ett förtryck som internaliseras redan från barnsben. Folk får tro på precis vad de vill. Vill de inte låta frun gå ut såvida de inte har henne i koppel så får de väl göra det, men det är inget som samhället eller företag som påstår sig stå för allas lika värde ska tillhandahålla. Det är intolerans som skapat hijab, niqab, burka och burkini. Jag anser inte att man är skyldig att vara tolerant mot intoleranta människor.

    Vi ska stå upp för jämställdhet och individens frihet.
  • oanonym
    Xenia skrev 2019-02-19 03:38:59 följande:

    Om man inte får dela in kvinnor i ärbara och icke ärbara måste man förbjuda koranen också. Likaså religionsfriheten, endast vissa religioner duger då.

    Förresten delar vi alla in människor, t ex i pålitliga och opålitliga, pojkvänsmaterial och "bad boys", flickvänsmaterial och slampor, snygga och fula, moderna och omderna, stadsbor och lantisar etc. Det är bara hyckleri att hata just islams indelning. Tror knappast man omvänder någon med detta tvång ni vill ha. 

    Låt de som vill använda burkini få det i stället för att ösa er galla över dessa kvinnor. Visa kvinnorna acceptans så kanske de ser fördelen med det svenska levnadssättet.

    Jag skulle då aldrig accepterat att någon hånat min klädsel. Er intolerans leder till segregation.

    Förhoppningsvis hittar de kvinnor som vill ha burkini sådana på nätet så de kan få bada och lära sig simma. Men sådana som ni ser förstås på dem med elaka blickar, de tänker ju fel.


    Nämn gärna grupper eller föreningar som delar in människor likt de exempel du nämner, samt kanske till och med vill lagstifta om detta, så kan jag lova att jag är emot dessa också.

    Och det är väl självklart att religionsgriheten inte ska gå före mänskliga rättigjeter? Du verkar tycka annorlunda?
  • K Kalle
    Xenia skrev 2019-02-19 03:38:59 följande:

    Förresten delar vi alla in människor, t ex i pålitliga och opålitliga,


    Tycker du att opålitliga och pålitliga ska ha olika kläder så att man kan skilja på dem och behandla dem efter det? Du kanske också tycker att vissa människor ska ha märken på kläderna så att man vet vad de är för sort. Inte hjärtan, men kanske stjärnor... på bröstet kanske...?
  • K Kalle

    www.svt.se/opinion/article3146674.svt


    Häromveckan gick Storsjöbadet i Österstund ut med att de börjar sälja burkinis, och flera badhus har börjat med skilda badtider för kvinnor och män.


    Vi är många som flytt från ett kulturellt och religiöst förtryck med krav på kontroll av kvinnors sexualitet och förnekande av jämställdhet mellan kvinnor och män.


    Vi kom hit till Sverige med högt ställda förväntningar på ett fritt samhälle. Vi ville bli en del av ett fritt land och det som den svenska kvinnofrigörelsen hade uppnått. Vi ville också stödja kvinnofrigörelsen i de länder vi kom ifrån.


    Men idag ser vi med oro hur religiösa krafter steg för steg flyttar fram sina positioner här i Sverige. Vi har upplevt det, vi känner igen det, vi vill inte drabbas igen.


    Religiösa normer och värderingar har alltid hjärntvättat oss att uppfatta dem som något naturligt och eftersträvansvärt. I själva verket är de ofta kvinnofientliga idéer som förtrycker.

    - - -


    Men det är ju fel! Muslimska kvinnor har inte alltid levt som idag. Tvärtom!


    För den som sett bilder från Iran, Afghanistan och Egypten från 70-talet kan se att det snarare har skett en utveckling åt andra hållet, baklänges in i medeltiden.


    På samma sätt kan den som vill ta del av svensk nutidshistoria se att även Sverige har blivit betydligt mindre frigjort och öppet än tidigare.


    Ju mer vi uppmanas att dölja oss bakom slöjor, bakom skärmar i SFI-klasserna och på könsuppdelade kommunala bad, desto mera kommer även den infödde svensken att påverkas och se sig själv med den andres ögon.


    Idag är det vi som flytt från förtryck som drabbas. Snart påverkas hela samhället.


     

  • Maya84
    Xenia skrev 2019-02-16 16:56:50 följande:
    En burka kanske är det perfekta plagget i en sandstorm. Men varför drar du upp burka. Inget varuhus säljer burka.

    Vilket etnocentriskt sätt att tänka! Några vill ha en annan slags baddräkt än den vanliga, alltså är det ett bevis på förtryck.

    Jämförelsen med hakkors är löjlig. Är de burkiniklädda kvinnorna ansvariga för Förintelsen eller vad?

    Tackochlov är inte svenska lagen som ni islamofober vill. Ja, vissa kvinnor blir förtryckta. Så därför ska vi förtrycka andra kvinnor och bestämma hur de ska klä sig? Logik?

    Tänk lite längre själv. Staten ska inte lägga sig i hur vuxna kvinnor klär sig. Jag brukar ha sjalett på huvudet när det blåser kallt. Det vill du tydligen förbjuda.
    Du har inte förstått vad jag skrev, det är ju tydligt. Är det så fruktansvärt svårt att ta in? Du svamlar så det blir komiskt. Ja, burka var ett skrivfel av mig, men den är  en symbol med exakt samma princip som slöja, hijab och burkini (som kommer från ordet burka), och syftet är att skilja på män och kvinnor genom ett klädesplagg som visar att det är kvinnans plikt att skyla sig inför mannen, och har inte så mycket att göra med "sandstormar".

    Ansvariga för förintelsen? Man kan ju undra om du är kapabel att tänka och resonera klart, det uttrycket var det extremt låg nivå på. En symbol som symboliserar att dela in människor i grupper  är en symbol OAVSETT vilket århundrade det kommer ifrån. Och detta snack att "folk får ju ha på sig vad dom vill" är sånt skitsnack ,då det är 100% fel, efterssom det inte är TILLÅTET med att ha på sig vad man vill i dagen samhälle.

    Du tycker själv att din "logik" med att sälja och skylta med ett symboliskt plagg som gör det fritt fram förvissa familjer med "överhuvud" kan ha möjlighet att förtrycka sin dotter eller fru emot hennes vilja? Det är faktiskt fullständigt skitsamma om vissa kvinnor vill ta på sig denna medeltidsdräkt, det bryr jag mig inte ett skit om, jag bryr mig om de kvinnor och flickor INTE har friheten att säga nej och välja själva och när detta skräp säljs mer och mer kommer då ock fler och fler tvingas bära detta mot sin vilja, utan att någon kan upptäcka detta, och detta ska butiker inte stödja, oki doki?

    Du svarade heller inte på frågan varför klädesplagg med syftet att skyla endast ett av könen, inte skulle vara förtryck.
Svar på tråden Stadium säljer Burkinis-rätt eller fel?