• Same here

Ekonomi med sambon?

Hej! Jag behöver lite hjälp av utomstående som kan tycka till då jag börjat tvivla på mig själv och är förvirrad av denna situation. Vad tycker ni?

Ekonomisk situation: jag är sjukskriven med 6500kr i bidrag varje månad. Bor tillsammans med min pojkvän i hans egna bostadsrätt som han ägde innan vi träffades. Han tjänar 31.000kr efter skatt (ca 41.000 före)varje månad ( plus en stor skatteåterbäring i maj och ev övertidsersättning samt rika föräldrar som köper saker ofta till honom apropå ingenting)

Vi köper varsinn mat, han bjuder ibland av sin mat en gång per helg då han tycker det är mysigt om vi äter samma mat då. Han betalar lån och hyra på sin lägenhet samt el och internet och tv. Kostnader som han har oavsett om jag bor här eller inte.

Jag betalar ingenting för boendet, däremot sköter precis all hushållsarbete han droppar saker runt som att han bodde på hotell, lämnar skräp där han Sitter och plockar aldrig efter sig, och skulle det inte vara städat någon dag anmärker han. Disken ska va skött o tvätten tvättat och bäddat.

Jag köper allt hem, inklusive möbler mattor osv han har endast köpt soffan och TVn. Han menar på att det är mitt område.

Vi har separata hyllor i kylen och jag får oftast inte röra hans mat.

Han bjuder aldrig ut mig och väldigt sällan på bio då jag inte kan betala för mig säger han. Inga presenter heller av samma anledning.

Han skäller på mig jämt att jag lever på honom.

Jag bor gratis. Vad tycker ni???

Har ofta svår värk dessutom men det skiter han i.

Han tycker jag borde betala hyra och en del avgifter.

Råd?

• Svar på tråden Ekonomi med sambon?
  • Same here

Jo det är sant. Hans förklaring är återigen pga jag inte betalar för mig. Han räknar inte det jag gör. Då det är inte pengar. Han respekterar inte heller något jag köpt hem utan använder sig av det fritt och ersätter inte om han tar sönder något. Då jag återigen bor gratis..

• Same here

Han säger ofta att ingen skulle stå ut med att försörja mig som han gjort. Jag har tappat självförtroendet mycket pga denna situation samt blivit arg. Jag ser inte själv som att jag är försörjt. Tycker själv att vi borde lägga ihop pengarna o dela men då blir han förbannad när jag ens nämner det.

• Same here

Ja absolut men han har aldrig gjort hushållsarbete under hela sitt liv. Inte heller bryr han sig om annat än tv och soffan. Procentuellt skiter han i har föreslagit det redan. Det ska va rättvist säger han hälften av hans hyra och internet och tv. Samt att jag fortsätter göra allt osv

• Same here

Alltså dela kostnaderna. Jo det menar jag. Så skulle jag göra. Sen skulle han ju bestämma över mer av pengarna. Eller dela kostnaderna procentuellt. Men nej.

• Same here

Jaha då vet jag hur du tycker. Jag vet inte hur man är som roomie eller sambo därför frågar jag. Känner som jag känner och känner mig orättvist behandlad.

• Same here

Jag var 20 när vi flyttade ihop så ja det är så vi haft det..

Dock när vi båda var fattiga så delade vi på allt o hade det mycket bättre. Nu känner jag mig bara orättvist behandlad. Ja han gillar att sänka mig men det är för att han är frustrerad av att jag inte tjänar nåt säger han.

• Same here

Ok tack för alla svar.

Jo nu när jag tänker efter så straffar vi båda varann på något sätt. Jag tycker ju att det är hans fel. Att om han bara behandlade mig bättre, delade av sig och att han respekterade mitt hushållsarbete t ex genom att plocka undan o inte vara så nonchalant mot mig o kanske bjuda lite ibland som en romantisk gest. Så skulle jag vara mer villig att vara detsamma tillbaka. Men som det är nu så behandlar han mig som skit pga ekonomin säger han, och jag i min tur gör det nödvändigaste och om jag skulle ha en krona över skulle jag inte ge honom.

Jag vet inte hur att bryta denna dödläge.

Jag är inte med honom pga hans ekonomi om jag skulle vara ute efter någon rik man så skulle ju inte det räcka med hans inkomst om man säger så vilket jag ibland säger till honom när jag blir arg och bitter. Och han säger värre saker till mig.

Vill ju bara att det ska vara som förut när vi var unga o fattiga båda o båda delade med oss till varann när vi kunde. Det är respekten och kärleken jag saknar så det är nog inte ekonomin som är problemet.

• Same here

[quote=79190204][quote-nick]Tow2Mater skrev 2018-11-04 19:34:07 följande:[/quote-nick]Du får hjälp ekonomiskt och han har en hushållerska. Har du någon (mamma?) du kan bo hos tills du hittar egen lght? Dags ni särar på er och stoppar detta negativa sk forhålllande.[/

Ja ni har väl rätt. Det är jag som vill göra slut och han som ber mig att stanna kvar jämt när det kommer till det.

Och lovar att bli snällare men det blir samma sak inom en vecka oftast inom 2 dagar.

• Same here

[quote=79190166][quote-nick]Jemp skrev 2018-11-04 19:08:16 följande:[/quote-nick]Kommer du fortsätta vara sjukskriven? Gör du det du kan för att må bättre, kunna börja jobba etc?

I så fall är ju frustrationen onödig. Vad har han för förslag då? Att ni ska flytta isär? Flytta till billigare lgh? Hur mycket vill han att du ska betala?[

Om jag skulle betala så skulle han få mer pengar som han inte behöver o lägga på sina egna nöjen medans jag skulle leva på svältgränsen. Och han skulle titta på. Det pallar inte jag inte min stolthet, ingen del av mig. Känns som han hatar mig ibland av okänd anledning Som att han inte vill mig väl.

Det gör mig väldigt ledsen.Och han säger att om jag flyttar så är det slut. Att han vill ha en kvinna med jobb som man kan dela kostnaderna med och han vill att jag ska va den kvinnan då han Är kär i mig. Så slutar våra diskussioner typ. Han köper dyra prylar jämt till sig själv och satsar noll kronor på oss eller på hemmet för övrigt.

Jag har noll självförtroende kvar. Men tydligen såpass att när jag känner mig dåligt behandlat.

Svar på tråden Ekonomi med sambon?