• Anx123456

    Mot alla odds- HJÄLP

    Jag är gravid. I vecka 20 och fick reda på det förra veckan. Jag är 19 år gammal och tog studenten denna sommaren. Något fast jobb har jag inte, ibland tar jag pass som vårdbiträde på ett ålderdomshem så vissa månader kan jag få in en lön på 5000 och ibland en på noll kronor. Någon egen bostad har jag inte heller då jag inte har ett jobb (jag letar jobb varje dag). Min pojkvän har ett stående jobb där lönen är någorlunda bra och han kan få in 20.000 i månaden men just nu studerar han, även han bor hemma hos sina föräldrar. Detta är absolut inte livet jag önskat till mitt barn men nu är situationen som den är och jag behöver hjälp. Är det någon som varit med om liknande situation? Finns det några bidrag man kan få? Eller vet någon i allmänheten hur jag kan få in pengar?

  • Svar på tråden Mot alla odds- HJÄLP
  • UndrandeSökare
    Anx123456 skrev 2018-11-05 12:55:21 följande:

    Jag är gravid. I vecka 20 och fick reda på det förra veckan. Jag är 19 år gammal och tog studenten denna sommaren. Något fast jobb har jag inte, ibland tar jag pass som vårdbiträde på ett ålderdomshem så vissa månader kan jag få in en lön på 5000 och ibland en på noll kronor. Någon egen bostad har jag inte heller då jag inte har ett jobb (jag letar jobb varje dag). Min pojkvän har ett stående jobb där lönen är någorlunda bra och han kan få in 20.000 i månaden men just nu studerar han, även han bor hemma hos sina föräldrar. Detta är absolut inte livet jag önskat till mitt barn men nu är situationen som den är och jag behöver hjälp. Är det någon som varit med om liknande situation? Finns det några bidrag man kan få? Eller vet någon i allmänheten hur jag kan få in pengar?


    Börja med att skriva in dig på AF och sök jobb genom dem så kan du få den lägsta ersättningen genom dem de vardagar då du inte jobbar. Tror det ger ca 3500kr/ månad efter skatt om du inte jobbar under hela månaden.

    I övrigt ska du prata med Försäkringskassan och meddela att du är gravid och när planerat födelsedatum är (för att barnbidraget ska kunna börja betalas ut när barnet är fött).

    Du ska också kontakta mödravårdcentralen och skriva in dig så kan de hjälpa dig räkna ut beräknat födelsedatum samt boka in dig på kontroller fram till förlossningen (all mödravård är gratis i Sverige).

    Efter barnet är fött så kommer du och pappan få barnbidrag av Försäkringskassan. Har du ensam vårdnad får du hela beloppet, har ni delad vårdnad kommer ni få hälften var. Fråga Försäkringskassan vad beloppet är eller kolla på deras hemsida.

    Du kommer också kunna ansöka om Föräldrapenning efter barnet är fött. Det baseras på din tidigare inkomst.

    I övrigt kan du också prata med Socialtjänsten, de har en norm för ekonomiskt bistånd (tidigare kallat Socialbidrag) som man kan ansöka om varje månad om inkomsterna inte räcker till, som ett yttersta skyddsnät om man uppfyller deras krav. Men då får man inte äga något som tex bil, aktier, pengar på banken för att kunna få några pengar av dem. etc
  • Jemp

    Föräldrapenning ger ca 7500 innan skatt om du inte har nån sgi (och tar ut så många dagar som möjligt). 
    Utöver det barnbidrag som sagt. Försörjningsstöd och bostadsbidrag också (det sistnämnda beroende på hur du bor). 

  • Anonym (Linda)

    Hur går det för dig? Har du någon du kan prata med! Måste ha kommit som en stor chock! Kram

  • Anonym (n)
    Anx123456 skrev 2018-11-05 12:55:21 följande:

    Jag är gravid. I vecka 20 och fick reda på det förra veckan. Jag är 19 år gammal och tog studenten denna sommaren. Något fast jobb har jag inte, ibland tar jag pass som vårdbiträde på ett ålderdomshem så vissa månader kan jag få in en lön på 5000 och ibland en på noll kronor. Någon egen bostad har jag inte heller då jag inte har ett jobb (jag letar jobb varje dag). Min pojkvän har ett stående jobb där lönen är någorlunda bra och han kan få in 20.000 i månaden men just nu studerar han, även han bor hemma hos sina föräldrar. Detta är absolut inte livet jag önskat till mitt barn men nu är situationen som den är och jag behöver hjälp. Är det någon som varit med om liknande situation? Finns det några bidrag man kan få? Eller vet någon i allmänheten hur jag kan få in pengar?


    Pojkvännen får skjuta upp studierna tills ni har råd och återgå till jobbet. Föräldrapenning och barnbidrag får ni också. Bostad får ni försöka med allt ni kan, privatvärdar, andrahand och sånt. Annars får du bo kvar där du bor nu tills ni hittar något.
  • Anx123456
    Anonym (Linda) skrev 2018-12-08 23:04:23 följande:

    Hur går det för dig? Har du någon du kan prata med! Måste ha kommit som en stor chock! Kram


    Vi berättade för mina föräldrar I samma veva som jag skrev inlägget och dem tog det inte aå jättebra. Pojkvännens familj kan kanske erbjuda gäststugan som en tillfälligt plats att bo på. Min pojkvän har även fått ett jobb på Coop som han kan jobba på mellan studierna, så det går någorlunda. Tack som frågar <3
  • Anonym (Linda)
    Anx123456 skrev 2018-12-09 14:56:25 följande:

    Vi berättade för mina föräldrar I samma veva som jag skrev inlägget och dem tog det inte aå jättebra. Pojkvännens familj kan kanske erbjuda gäststugan som en tillfälligt plats att bo på. Min pojkvän har även fått ett jobb på Coop som han kan jobba på mellan studierna, så det går någorlunda. Tack som frågar <3


    De lugnar sig säkert bara chocken lägger sig! Det är ju trots allt ett barnbarn som kommer. Låter ju som det annars går bra framåt för er! :) gissar ni på flicka eller pojke? :D jag var 21 när jag fick mitt första barn :) han är 15 år idag.
  • joannaq

    Jag va 20 när jag fick mitt första barn, inte heller planerat men idag är han 16 år och det har gått bra :) Jag jobbade som tusan under tiden så gick upp gravpeningen något sen fick vi lite bostadsbidrag så det löste sig.

    Lycka till!

  • Anx123456
    Anonym (Linda) skrev 2018-12-09 18:25:57 följande:
    De lugnar sig säkert bara chocken lägger sig! Det är ju trots allt ett barnbarn som kommer. Låter ju som det annars går bra framåt för er! :) gissar ni på flicka eller pojke? :D jag var 21 när jag fick mitt första barn :) han är 15 år idag.
    Ja, jag tänker det samma! Ojjj haha har inte ens riktigt hunnit tänka på det! Men kanske en liten flicka haha! Vad mysigt Solig
  • Anx123456
    joannaq skrev 2018-12-09 19:04:38 följande:

    Jag va 20 när jag fick mitt första barn, inte heller planerat men idag är han 16 år och det har gått bra :) Jag jobbade som tusan under tiden så gick upp gravpeningen något sen fick vi lite bostadsbidrag så det löste sig.

    Lycka till!


    Se, det går! Har nästan bara hört negativt från människor (äldre) om att vara ung mamma osv. Jag försöker själv få så många pass som möjligt samt söker jobb. Killen har fått helgjobb men jag vill också bidra med pengar till min nu nykomna familj. 
  • Anonym (Linda)
    Anx123456 skrev 2018-12-09 21:44:22 följande:

    Ja, jag tänker det samma! Ojjj haha har inte ens riktigt hunnit tänka på det! Men kanske en liten flicka haha! Vad mysigt 


    Spännande tider! Få se då vem ni får! :) det är att köpa mycket begagnat så spar ni mycket pengar. Egentligen behöver inte babyn så mycket, samt de har så olika personlighet. Det som är oumbärligt för ett barn gillar ett annat inte alls.
  • joannaq
    Anx123456 skrev 2018-12-09 21:47:02 följande:

    Se, det går! Har nästan bara hört negativt från människor (äldre) om att vara ung mamma osv. Jag försöker själv få så många pass som möjligt samt söker jobb. Killen har fått helgjobb men jag vill också bidra med pengar till min nu nykomna familj. 


    Jag ångrar mig inte en sekund, det har vart tufft många gånger men det va det när jag fick mitt andra barn oxå. Så jag tror inte att det har med åldern att göra. Snarare mognad, vissa mognar tidigare och andra mognar aldrig. Är helt övertygad om att du kommer fixa det galant :)
  • Ejjami

    Hej hej!

    Har inte erfarit detta själv då jag va 26 när jag fick första barnet. Men min mamma fick mig när hon var 19 år. Även om vi inte har det så bra ställt med pengar de första 5-8 åren så fanns det otroligt mycket kärlek och det betyder mer än pengar. Kunde inte varit mer nöjd med min uppväxt. :) jag är faktiskt jättestolt över min mamma som fixade med både mig och sin egen utbildning under min uppväxt. Kan tillägga att mina föräldrar har varit tillsammans hela tiden också :) älskar att ha en ung mamma. Får förhoppningsvis ha henne väldigt länge då hon bara är 48 och jag 29. :D

Svar på tråden Mot alla odds- HJÄLP